Digital header

Digitalisering

Voor bedrijven in Oost-Nederland brengt digitalisering nieuwe, complexe uitdagingen en veiligheidsrisico’s met zich mee.  Waarom digitalisering? Hoe kunnen we de kansen voor digitalisering optimaal benutten? Hoe pakken succesvolle bedrijven dit aan? En waar vind je in onze regio geschikte partners om duurzaam, sneller te kunnen groeien of gewoon succesvol te zijn?

Succesfactoren

Digitalisering gaat verder dan telewerken en het automatiseren van sommige bedrijfsprocessen. Het gaat om het effectief gebruik van de juiste infrastructuur, interconnectiviteit en slimme, geautomatiseerde en gerobotiseerde productieprocessen die de wensen van klanten centraal stellen.

Volgens een onderzoek van McKinsey zijn succesvolle bedrijven vooral actief op de volgende elf pijlers van digitalisering:  ​de toepassing van webtechnologie, cloudbased services, mobile internet, Big Data, Internet of Things, Design thinking, Artificial Intelligence, robotisering, machine learning, AR/VR en additive manufacturing. En wel in deze volgorde van activiteiten.

Deze technologieën zijn natuurlijk slechts voor een deel verantwoordelijk voor het succes. Het andere deel wordt door een mensgerichte aanpak bepaald: leiderschap, competentie ontwikkeling, empowerment, dagelijkse tools en communicatie. Lees het volledige artikel op McKinsey.com

Digital Industries

Een belangrijkste leverancier van digitale technologieën en diensten (>95% is dienstverlener) is de ICT-sector. De ICT-bedrijven kunnen als hoofdrolspelers worden gezien in de interactie met de bedrijven die deze technologie toepassen (zie illustratie onder aan deze pagina).   

Een digitaliseringsstrategie waarin beide doelgroepen centraal staan, kan het digitaliseringsproces van de bedrijven in de Oost-Nederland versnellen en de noodzakelijke ondersteuning bieden tijdens deze transitie. Dit moet leiden tot de verdere ontwikkeling van het Oost-Nederlandse digitale ecosysteem. Hierbij kan de match tussen de aanwezige ICT-sector (onderwijs en kennisinstellingen) en het mkb met haar digitaliseringsopgave leiden tot een digitaal competent mkb en een verrijking van de ICT-sector in Oost-Nederland.

Dit zal resulteren in slimme oplossingen voor het mkb, waardoor nieuwe economische kansen en nieuwe businessmodellen ontstaan. Het economisch klimaat in Oost-Nederland wordt hiermee versterkt en toekomstbestendig gemaakt. 

In het onderzoek ‘ICT-sector in Oost-Nederland’ dat is uitgevoerd door Oost NL komt een aantal zaken naar voren die op Oost-Nederlandse schaal aangepakt kunnen om de economie op het vlak van digitalisering te versterken. De belangrijkste conclusies uit het ICT-onderzoek zijn: 

  • ICT is een relevante sector voor Oost-Nederland (economische impact); 
  • De ICT-sector staat voor een aantal uitdagingen (hoogwaardige kennis, talent, samenwerking); 
  • Het mkb als gebruiker heeft moeite om het tempo van de digitale transformatie bij te houden; 
  • Het digitale ecosysteem in Oost-Nederland heeft focus op hardware, maar biedt kansen op softwarevlak (business development); 
  • Het aantrekkelijke vestigingsklimaat in Oost-Nederland wordt nog onvoldoende benut (aantrekken ICT-sector en talenten); 
  • De zichtbaarheid en het imago van de ICT-sector moeten verbeterd worden (voor opdrachtgevers en talent). 

Focusgebieden 

Oost NL is nauw betrokken bij onder andere de focusgebieden:

  • Kunstmatige Intelligentie (AI)
  • Internet of Things (IoT)
  • Big Data

Toolbox digitalisering

Er zijn verschillende tools waarvan ondernemers gebruik kunnen maken om de eerste stappen te zetten in de digitale transformatie.

  • Digitale Werkplaatsen
  • Vouchers
  • BOOST
  • Europese projecten

Meer weten over ICT en digitalisering 

Digital Industries (klik voor vergrootte weergave)