Header fallback 1

BREXIT BLOG: ‘Hope for the best, prepare for the worst’

​Afgelopen week werd het Verenigd Koninkrijk geteisterd door The beast of the East. Voor de goede orde: dat waren niet de Brexit onderhandelingspartners van de Europese Unie en het was ook niet de vertegenwoordiger van Oost NL. Een dik pas sneeuw bedekte het eiland en het leven kwam even stil te liggen. Treinen vielen uit en vluchten werden geannuleerd. Alle beste intenties ten spijt. Tegen dergelijke weersomstandigheden kunnen de vervoersaanbieders zich echter moeilijk wapenen. 

Ambassade_londen

Bij de Brexit ligt dit anders. Hoewel het bedrijfsleven nog volledig in het ongewisse is over de uitkomst van de onderhandelingen wordt het steeds duidelijker dat ze niet kunnen blijven zitten wachten tot 29 maart 2019. In Nederland werd afgelopen maand de website https://www.hulpbijbrexit.nl/ gelanceerd door VNO-NCW en MKB-Nederland. Op die website vinden Nederlandse ondernemers tips en tricks over hoe om te gaan met Brexit. Alles onder het inmiddels populaire motto 'Hope for the best, prepare for the worst'.

De bestuurders van het Verenigd Koninkrijk worden ondertussen van alle kanten gemaand om duidelijkheid te schaffen over de door hen gewenste Brexit deal. Niet alleen door de Nederlandse Minister President Mark Rutte die een spoedbezoek aflegde aan Theresa May maar ook door het bedrijfsleven. Bij monde van de Japanse ambassadeur gaven de in het VK gevestigde Japanse multinationals aan te zullen vertrekken als de Brexit deal voor hen ongunstig uitpakt[1]. De Britse maakindustrie heeft May te kennen gegeven een No-deal scenario onacceptabel te vinden. Zelfs een transitieperiode van twee jaar is te kort voor de bedrijven in de maakindustrie om de gevolgen van de Brexit te kunnen ondervangen[2]. Ook grote multinationals trekken aan de bel. Luchtvaart gigant Airbus gaf deze week nog aan de administratieve last en wachttijden door nieuwe douaneformaliteiten genoeg reden te vinden om activiteiten vanuit het VK te verplaatsen naar Duitsland of Frankrijk. [3]    

De Britse luchtvaartindustrie werd onlangs genoemd als één van de meest kwetsbare sectoren voor wat betreft mogelijke Brexit implicaties (UKTPO, februari 2018 - Weblink). Met een totale exportwaarde van 28,1 miljard dollar in 2016 was dit de op twee na grootste exporterende sector binnen de Britse maakindustrie. Aan de ons de taak om tientallen bedrijven die we inmiddels binnen deze sector hebben geïdentificeerd te informeren over de mogelijkheden op en rondom luchthaven Twente. Overigens vertegenwoordigd de farmaceutische sector een nog grotere exportwaarde (28,8 miljard dollar in 2016) en ook daar zitten veel bedrijven tussen die lange wachttijden en hogere tarieven als gevolg van een Brexit deal niet kunnen verkopen aan hun klanten op het Europese vasteland. Deze bedrijven informeren we over de mogelijkheden rondom Arnhem en Nijmegen.

Vestigingsklimaat

​Wat we zien is een toenemend aantal bedrijven wat zich bij ons meldt voor informatie over ons vestigingsklimaat. Verstandige bedrijven die zich ook laten informeren bij omringende regio's en onze buurlanden. Ze zijn in afwachting wat mogelijk komen gaat en kunnen indien de Brexit deal daartoe aanleiding geeft hun interesse in verplaatsing van activiteiten in een stroomversnelling brengen. In dat kader is de EU-bijeenkomst van 22 en 23 maart in Brussel later deze maand bijzonder interessant. De EU en het VK hopen hier overeenstemming te bereiken over de duur en inhoud van een transitieperiode. Gunnen beide partijen elkaar een transitieperiode van bijna twee jaar met het instant houden van de huidige douane-unie dan geeft dat de bedrijven flink wat lucht en tijd om aan een toekomstscenario te werken. Wordt het spel hard gespeeld en dreigen beide kampen 29 maart 2019 middels een harde Brexit uit elkaar te gaan dan moeten heel veel bedrijven snel in actie gaan komen.

Word vervolgd...

In maart 2018 wordt Oost NL in Engeland vertegenwoordigd door Bernold Kemperink. Hij is bereikbaar via bernold [dot] kemperink [at] oostnl [dot] nl / oostnl [at] nfia [dot] co [dot] uk of +31628 87 60 89

Dit is het derde deel van de Brexit Blog, het tweede deel leest u hier.

[1] http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/japan-brexit-theresa-may-ambassador-uk-leave-deal-profit-nissan-mazda-car-manufacturing-deal-trade-a8201286.html

[2] https://www.ft.com/content/ee2f4600-f9d6-11e7-a492-2c9be7f3120a

[3] https://www.theguardian.com/business/2018/mar/05/airbus-may-leave-uk-unless-there-is-urgent-clarity-on-brexit-trade