Header fallback 1

Krush redt imperfecte ingrediënten van verspilling

De Wageningse startup Krush voorkomt voedselverspilling door ‘imperfecte’ ingrediënten zoals gebroken nootjes en overgebleven voorraad – die anders eindigen als diervoer of weggegooid worden- te verwerken in gezonde granola. Naar verwachting ligt eind 2022 ook een snackreep van het jonge bedrijf in de schappen.

De ontwikkeling en productie van de fruitreep komt tot stand in samenwerking met een Duits bedrijf. De twee ontmoetten elkaar dankzij het project FOOD2020. Oost NL is partner in dit Nederlands-Duitse project waar bedrijven werken aan innovaties in de levensmiddelentechnologie. Co-founder van Krush Michelle Kurvers: “Sámen kunnen we nog meer voedsel een tweede kans geven”. 

Michelle_bewerkt.jpg

Verwachtingen uitspreken

Via het programma FOOD2020 kwam Krush in contact met het Duitse Frudist. Dat bedrijf ontwikkelde een duurzame en energiezuinige manier om groenten en fruit te vriesdrogen. Michelle: “FOOD2020 is een goed initiatief. Heel leuk om met een ander jong bedrijf uit een ander land samen te werken. We hebben dezelfde doelen en ideeën. Duitsland is letterlijk en figuurlijk dichtbij, je hebt niet te maken met cultuurverschillen wat de samenwerking makkelijk maakt. Alles verliep soepel, met Engels als voertaal. Belangrijk in een samenwerking is om je verwachtingen goed uit te spreken, en om een rol- en taakverdeling te maken. We zien meer mogelijkheden tot samenwerken; hun gevriesdroogde fruit kunnen we ook voor onze ontbijtproducten gebruiken. Maar eerst de reep.”

‘Specifieke eigen textuur’

Krush brengt de reep -die Michelle ‘uniek’ noemt - over een aantal maanden op de markt. Wat maakt de reep qua smaak zo uniek? Michelle: ”De specifieke eigen textuur, de reep is heel luchtig. Dat komt door de speciale methode van vriesdrogen. Daarnaast is het fruitgehalte hoog, wat maakt dat de reep ook heel geschikt is voor kinderen.”

Concreet bezig zijn

Heidi Alemans richtte Krush 4 jaar geleden op. Michelle Kurvers is sinds eind vorig jaar betrokken bij het bedrijf. Michelle: “De missie van Krush trok me erg aan. Als mijn zoon straks 18 is en vraagt: “Mama wat heb jij gedaan tegen verspilling en klimaatverandering?” wil ik niet met mijn mond vol tanden staan. Ik had sterk de behoefte iets concreets te doen.”

‘Het moet lekker zijn anders is het kansloos’

Bij Krush vinden ze dat er te veel ongezonde producten in de schappen liggen. “Hoewel het beter wordt is het suikergehalte vaak nog erg hoog, soms wel een vijfde deel, zegt Michelle.  “Onze granola bevat altijd minder dan 10 gram suiker per 100 gram. Smaak is onze eerste prioriteit. Het moet lekker zijn anders is het kansloos.” De granola bestaat nog niet alleen uit geredde ingrediënten. “Dat lukt helaas nog niet, we blijven zoeken naar reststromen die we kunnen gebruiken. We hebben bijvoorbeeld haver nog niet kunnen vinden als reststroom, maar minimaal 50% van de ingrediënten is gered.”

Verpakking

Krush streeft voor haar producten naar een zo duurzaam en circulair mogelijke verpakking. Ook het uiterlijk van de verpakking is belangrijk, weet Michelle. “Onze ontbijtproducten hebben inmiddels een andere look and feel gekregen. Het moet niet alleen lekker zijn maar er ook lekker uitzien.”

Aan de verpakking van de reep wordt nog volop gewerkt.

Het Krush-team

Het team van Krush bestaat momenteel uit drie vaste medewerkers en drie foodtechnologie-stagiaires. Michelle: “We blijven nieuwe smaken ontwikkelen en onderzoeken welke ingrediënten we het beste kunnen gebruiken; welke producenten hebben bijvoorbeeld zaden of vruchten die voor hen niet meer te verkopen zijn. Mochten er producenten zijn die dit lezen en met ons in contact willen komen, nodig ik ze van harte uit contact met me op te nemen. In de toekomst willen we onze producten naar andere landen exporteren, zoals Duitsland. Eerst richten we ons op Nederland.”

Krush en Oost NL staan achter de Verspillingsvrije Week 12 tot en met 18 september 2022