Een business of investment teaser wekt de interesse van de lezer in een kort document of in een presentatie. In een teaser hoeft u dus nog niet alle details van uw bedrijf te bespreken. De bedoeling is dat u hiermee de aandacht grijpt en vasthoudt. Wanneer dit lukt, nemen investeerders als vanzelf contact met u op voor een vervolggesprek. Hoe maakt u een pakkende teaser?
1. Geef een korte omschrijving van uw business case
- Beschrijf uw bedrijf in 250 woorden
- In welke branche gaat u starten?
- Wat is de rechtsvorm van uw onderneming?
- Wat is uw zakelijk concept en visie op de toekomst van het bedrijf?
2. Beschrijf uw bedrijfsformule
- Wat is uw product of dienst?
- Wie zijn uw klanten?
- Wie zijn uw concurrenten?
- Waarom kopen de klanten het product bij u en niet bij uw concurrenten?
3. Stel uw team voor
- Ervaring van uw team?
- Heeft het team bruikbare connecties?
- Wie gaat het bedrijf/team aansturen?
- Welke expertise heeft u verder nodig om het team te versterken?
4. Benoem de benodigde investering
- Hoeveel geld heeft u nodig?
- Waarvoor gaat u het gebruiken?
- Wat is uw financieel vooruitzicht?
- Wat zijn de exit mogelijkheden?
5. Beschrijf waarom we in uw bedrijf gaan investeren.
- Maximaal 80 woorden
- Dit is uw "elevator pitch"
De conclusie van investeerders
Aan het einde van uw teaser moeten de volgende punten duidelijk zijn voor uw investeerders :
- Waar liggen de kansen voor uw organisatie? SWOT-analyse?
- Hoe maakt u omzet?
- Wat is uw doelmarkt? Wie zijn uw klanten?
- Wat is de ervaringsachtergrond van het management?
- Hoe ziet het financieel profiel van uw bedrijf uit?
- Wat zijn uw Unique Selling Points en Unique Buying Reasons?