Oost NL

Teaser schrijven in vijf stappen

Een business of investment teaser wekt de interesse van de lezer in een kort document of in een presentatie. In een teaser hoeft u dus nog niet alle details van uw bedrijf te bespreken. De bedoeling is dat u hiermee de aandacht grijpt en vasthoudt. Wanneer dit lukt, nemen investeerders als vanzelf contact met u op voor een vervolggesprek. Hoe maakt u een pakkende teaser?

1. Geef een korte omschrijving van uw business case

  • Beschrijf uw bedrijf in 250 woorden
  • In welke branche gaat u starten?
  • Wat is de rechtsvorm van uw onderneming?
  • Wat is uw zakelijk concept en visie op de toekomst van het bedrijf?

2.  Beschrijf uw bedrijfsformule

  • Wat is uw product of dienst?
  • Wie zijn uw klanten?
  • Wie zijn uw concurrenten?
  • Waarom kopen de klanten het product bij u en niet bij uw concurrenten?

3. Stel uw team voor

  • Ervaring van uw team?
  • Heeft het team bruikbare connecties?
  • Wie gaat het bedrijf/team aansturen?
  • Welke expertise heeft u verder nodig om het team te versterken?

4. Benoem de benodigde investering

  • Hoeveel geld heeft u nodig?
  • Waarvoor gaat u het gebruiken?
  • Wat is uw financieel vooruitzicht?
  • Wat zijn de exit mogelijkheden?

5. Beschrijf waarom we in uw bedrijf gaan investeren.

  • Maximaal 80 woorden
  • Dit is uw "elevator pitch"

De conclusie van investeerders

Aan het einde van uw teaser moeten de volgende punten duidelijk zijn voor uw investeerders :

  • Waar liggen de kansen voor uw organisatie? SWOT-analyse?
  • Hoe maakt u omzet?
  • Wat is uw doelmarkt? Wie zijn uw klanten?
  • Wat is de ervaringsachtergrond van het management?
  • Hoe ziet het financieel profiel van uw bedrijf uit?
  • Wat zijn uw Unique Selling Points en Unique Buying Reasons?