Header fallback 1

ScreenPoint Medical

Borstkanker is een van de meest voorkomende vormen van kanker. Het Nijmeegse ScreenPoint Medical heeft slimme software ontwikkeld die de screening van borstkanker verbetert. De kans op het missen van tumoren én op onnodige vervolgonderzoeken wordt met ‘Transpara’ verkleind. Om groei mogelijk te maken, heeft Screenpoint een investering gekregen vanuit het Innovatie- en Energiefonds Gelderland, dat wordt beheerd door Oost NL.

Hoe werkt het concept achter Transpara precies?
Prof. Dr. Nico Karssemeijer, ceo van ScreenPoint: “In de basis leren wij een computer te kijken naar mammogrammen. De computer ziet door onze software waar mogelijk een tumor zit. Dat is momenteel mensenwerk: op een mammogram zie je allerlei vlekjes die potentieel iets kunnen betekenen. Je hebt een getrainde radioloog nodig om die vlekjes te beoordelen. Dat is tijdrovend en vermoeiend werk. Een radioloog doet zo’n zestig tot honderd screeningsmammogrammen per uur en dan is de pijp wel leeg. Uiteindelijk willen we ernaartoe dat een dokter niet meer naar alle individuele screenings hoeft te kijken, maar alleen de door onze computer geselecteerde mammogrammen beoordeelt.”

Wat is het maatschappelijk belang van de Transpara-technologie?
“Beoordelingen van mammogrammen zijn momenteel heel subjectief. Je hebt goede radiologen, maar ook minder goede. Daar is veel onderzoek naar gedaan, de gevolgen van een foute beoordeling kunnen heel groot zijn. Een vrouw hoort van een dokter: ‘dit vlekje is mogelijk niet goed, we moeten een vervolgonderzoek doen.’ Dat geeft veel stress. We moeten dus zo weinig mogelijk vrouwen onterecht doorverwijzen. Als radiologen te vaak onnodig doorverwijzen, haken vrouwen af bij de bevolkingsonderzoeken, waar er op grote schaal wordt gecontroleerd op een vroeg stadium van borstkanker. Terwijl we juist door die onderzoeken vaak vroegtijdig borstkanker ontdekken wat de kans op genezing sterk vergroot.”

Hoe ben je op het concept van Transpara gekomen?
“Ik ben zelf opgeleid als fysicus en na mijn studie ben ik in de computer science terecht gekomen. Mijn interesse en specialiteit is het automatisch analyseren van medische beelden. Ik ben werkzaam in de onderzoeksgroep Diagnostic Image Analyses in het Radboudumc in Nijmegen waar we kijken naar oplossingen bij röntgenfotografie, maar ook bijvoorbeeld MRI-scans. Het bevolkingsonderzoek is echter een van mijn belangrijkste onderwerpen. Er moeten veel beelden worden gelezen, op een gestandaardiseerde manier, wat ook nog eens lastig is; mammogrammen beoordelen is niet eenvoudig. Hoe krijg je het voor elkaar om zo weinig mogelijk vrouwen door te verwijzen voor een mogelijk vervolgonderzoek, maar toch een zo correct mogelijk resultaat te behalen? Zo is het idee voor Transpara ontstaan.”

Wat hebben jullie met de financiering van Oost NL vanuit Innovatie- en Energiefonds Gelderland gedaan?
“Wij moeten internationaal opereren en hebben geld nodig om te groeien. Daarom zijn we nu bezig met het opbouwen van een sales-organisatie en ontwikkelen we marketingmateriaal. We hebben nu een board of directors van vier personen en onlangs een hoofd marketing & sales aangetrokken, die zit in Berlijn. We zijn nu zover dat we ons product naar de markt brengen. We gaan Transpara aanbieden als Software-as-a-service (SaaS).”

Waarom zou je Oost NL aanbevelen?
“We zijn al vanaf de start van het bedrijf, begin 2014, in gesprek geweest met Oost NL. Ook met andere investeerders, maar die kwamen met de opmerking: goede technologie, maar kom maar terug als je sales hebt. Maar ja, om sales te krijgen, heb je vaak wel geld nodig. En dan wordt het een kip-ei verhaal, natuurlijk. In Nederland heerst er een klimaat waar die fase als te veel risico wordt gezien. Oost NL slaat een brug tussen die eerste en tweede fase en vervult daarin een uitstekende rol. Het is een deskundige partner die meedenkt en dat is prettig.”  

Video impressie