
CityCharge integreert laadpunten in lantaarnpalen om elektrificatie te versnellen
CityCharge maakt laadpunten voor elektrische auto’s, motoren en boten, oftewel ‘electric vehicles’ (EV). De laadpunten worden geplaatst in de behuizing van lichtmasten (in de volksmond lantaarnpalen). Oost NL investeerde vanuit Innovatie- en Energiefonds Gelderland in de groei van de onderneming. Daarnaast ondersteunde Oost NL bij het vestigen in Arnhem en ondernemen in het buitenland.

Hoe draagt CityCharge bij aan de energietransitie?
Heimen Visser, CEO CityCharge: ‘Steeds meer mensen hebben een elektrische auto, motor of boot. Dat vraagt om een uitgebreide laadinfrastructuur. Wij maken laadpunten in de behuizing van lichtmasten. Die palen staan er immers al en vaak op een strategische plek: langs de straat, tussen twee parkeervakken in.'
'Een charge point operator neemt onze laders af en plaatst ze in de lichtmasten in nauw overleg met de gemeente die eigenaar is van de lichtmasten. Dat er geen nieuwe reguliere laadpalen hoeven te worden geplaatst, voorkomt verrommeling van het straatbeeld en scheelt grondstoffen; het bespaart 58 procent CO2-uitstoot. Bovendien kunnen service en onderhoud op afstand, want elk laadpunt is op afstand bestuurbaar.’
Is jullie product een oplossing voor netcongestie?
Visser: ‘Zeker, we helpen netcongestie voorkomen, omdat we de beschikbare netcapaciteit efficiënter inzetten: we voorzien per kleinverbruik netaansluiting tot 7 palen met ieder 2 stekkers van stroom. Dat in tegenstelling tot ‘klassieke’ laadpalen met ieder een eigen aansluiting. Renkum is sinds 2021 de eerste gemeente met onze laadlichtmasten. Daar zijn er nu 75 in gebruik. In totaal gebruiken tot nu toe 27 Nederlandse gemeenten onze laadoplossingen.’

Wat doet Oost NL voor CityCharge?
Jeroen Gierveld, investment manager Energy: ‘Als fondsbeheerder van Innovatie- en Energiefonds Gelderland heeft Oost NL geïnvesteerd in uitbreiding van het team en ontwikkeling van het product. Daarnaast hebben we meegewerkt aan het vinden van een plek op Cleantech Park Arnhem.’
Visser: ‘We zaten al in het westen (Oostzaan) en wilden ook een demolocatie in het oosten. Tel daarbij op dat Arnhem een sterk laadinfrastructuur-ecosysteem heeft, zeker op Cleantech Park Arnhem. Daar is ook kennis- en innovatiecentrum ElaadNL gevestigd. Het parkeerterrein van ElaadNL voorzien wij nu van laadlichtmasten. Daarmee hebben we in Arnhem ook een demolocatie. Met de aanwezigheid van Connectr bevinden we ons op een locatie die in alles energie-innovatie uitstraalt.’
CityCharge wil naast Nederland ook uitbreiden naar België, Frankrijk en Engeland. Oost NL helpt daarbij
Gierveld: ‘Dat is essentieel voor het succes van CityCharge. Gemeenten zijn terughoudend om met private partijen om tafel te gaan. Simpel gezegd, een commercieel laadpunt in hun gemeentelijke lichtmast, daar moeten ze even over nadenken. Zo’n plek om het product te laten zien, voelen en ervaren is belangrijk om gemeenten te overtuigen.’
Visser: ‘We werken ook samen met Oost NL om gemeenten voor te lichten.'
'We organiseerden samen een event voor ambtenaren van gemeenten uit Overijssel en Gelderland. Partners Oost NL, gemeente Arnhem (reeds 150 laadlichtmasten geïmplementeerd) en Liander vertelden over de energietransitie, netcongestie en oplossingen. Daarna maakten we een ronde langs drie onconventionele laadoplossingen in Arnhem, waaronder de CityCharge-laadlichtmasten in de Arnhemse wijk Schuytgraaf.’
Wat draagt de onderneming bij aan onze regio?
Gierveld: ‘De producten worden in de regio gemaakt en dat levert werkgelegenheid op. Bovendien zijn we er trots op dat CityCharge bijdraagt aan het verminderen van de problematiek rondom netcongestie. Hun oplossing kan worden uitgerold in heel Nederland en Europa.’
De demolocatie in Arnhem om het product te laten zien, voelen en ervaren is essentieel
Visser: ‘De prognose is dat er in 2050 behoefte is aan 4,3 miljoen laadpunten. Nu zijn er in Nederland nog ongeveer 450.000 te vinden. Daar willen wij er zo’n 40.000 aan toevoegen. Dat is een realistische ambitie, want er staan maar liefst 400.000 lichtmasten op exact de juiste plek om te fungeren als laadlichtmast. Daarnaast willen we uitbreiden naar België, Frankrijk en Engeland. Oost NL helpt ons daarbij; we gingen in juni mee op handelsmissie naar Frankrijk en binnen een paar maanden stond net buiten Parijs onze eerste laadlichtmast. En voor het eind van het jaar plaatsen we in Lyon 26 laadpunten in lichtmasten.’
