Header fallback 1

‘Vitale werknemers zijn de kracht van je bedrijf’

Verdubbeling omzet mede dankzij De Groeiversneller

Seppworks ontwikkelt en begeleidt vitaliteitsprogramma’s voor bedrijven. “Aandacht voor vitaliteit is belangrijk, fitte medewerkers zijn de kracht van je bedrijf,” zegt Niek Reijmer, oprichter van Seppworks. “Vitale medewerkers brengen je bedrijf verder, zijn productiever en bovendien een prettiger mens voor zichzelf en zijn omgeving.”

Met een ‘groeivoucher’ schakelde het bedrijf uit Doetinchem ondersteuning in van een externe expert bij het maken van een groeiplan. Dit leidde tot een ‘meer dan verdubbeling’ van de omzet. De Groeiversneller wordt gefinancierd door de provincie Gelderland. Oost NL kent vouchers toe aan Gelderse mkb’ers met groeiambitie, bedoeld om externe expertise in te huren. Meer weten of ook een voucher aanvragen? Kijk op onze website.

Groei versnellen

Via een zakelijke relatie werd Niek gewezen op het programma De Groeiversneller. “We hebben met financiële ondersteuning van De Groeiversneller een business coach ingeschakeld die ons hielp bij het maken en uitvoeren van een groeiplan. Duidelijk krijgen: wat zijn onze doelstellingen, waar zitten onze klanten en hoe bereiken we die? En dat had resultaat! Ik ben dankbaar voor de groeivoucher; de ondersteuning van externe expertise heeft onze groei versneld."

"Ik kan andere ondernemers aanraden ook een voucher aan te vragen, dat helpt bij maken van de keuze om iemand van buiten je bedrijf in te schakelen. Het voordeel van een buitenstaander: hij heeft een andere blik op de werkelijkheid, en hij heeft tijd. Hij wil zijn opdracht zo goed mogelijk uitvoeren.”

Levenskracht

Seppworks houdt zich bezig met vitaliteit. Op de vraag wat Niek daar onder verstaat antwoordt hij: “Vitaliteit is levenskracht. Wie vitaal is - zowel fysiek als mentaal- is in staat te doen wat hij wil.” Samen met zijn team wil hij iets ‘gaafs’ voor bedrijven maken; een programma op maat waarvan medewerkers in beweging komen. Oók, of juíst, die mensen die meestal niet meedoen. “Aandacht geven aan vitaliteit creëert bewustzijn bij medewerkers voor hun eigen gezondheid.”

Maar, is dat wel een taak voor de werkgever? “Ja, dat vind ik zeker.  Alles moet in balans zijn, privé en werk. Hoge werkdruk beïnvloedt je privéleven, en als er iets privé speelt, heeft dat zijn weerslag op je werk. Hoe vitaler medewerkers zijn, hoe weerbaarder ze zijn en hoe beter ze met tegenslagen en uitdagingen kunnen omgaan. Daar heeft de werkgever profijt van. Daarom is het goed als werkgever vitaliteit te stimuleren, organiseren en faciliteren. Je geeft medewerkers een handreiking om fitter te worden. Daar bloeien ze van op, ze zitten lekkerder in hun vel en daardoor zijn ze creatiever en productiever. We zien ook dat de onderlinge verbondenheid vergroot.”

Geen losse flodders

Veel bedrijven willen wel ‘iets’ met vitaliteit, weet Niek, maar weten niet goed wat en hoe, ze komen niet verder dan een incidentele yogasessie. En wat zie je dan: alleen de mensen die tóch al yoga doen komen. “Wij creëren voor bedrijven een programma op maat. Een jaar lang gaan we aan de slag met verschillende thema’s. Yoga kan daarbij horen; niet als losse flodder maar als onderdeel van een groter geheel. Het vitaliteitsprogramma krijgt een naam, dat is de paraplu waar alle activiteiten onder komen te hangen.”

De juiste marketing en communicatie

Blijft toch de vraag hoe je die mensen bereikt die bijna nooit in actie komen? “Met de juiste marketing en communicatiecampagne. Wij denken goed na over de tone of voice. Wat is de doelgroep, waar ‘slaan’ ze op aan? We gaan op zoek naar het kleinste stukje intrinsieke motivatie. We laten ook een mooie poster maken door een designer, met een foto van mensen van de werkvloer, en dan juist níet de meest sportieve. Dat spreekt aan. Medewerkers denken: ‘Hé, dat is mijn collega, dit gaat ook over mij!’ Onze mix aan activiteiten, workshops en lezingen gaat altijd in combinatie met een uitbreide communicatiecampagne. Geen losse mailtjes, of een memo in de huisstijl van het bedrijf, maar communicatie met een eigen logo zodat een bericht niet ondersneeuwt. De verpakking is hier echt belangrijk.”

Boodschap voor directies: 'practice what you preach'

Een essentieel onderdeel voor het slagen van een vitaliteitsprogramma zijn de directie en teamleiders. “De werkgever moet het goede voorbeeld geven anders is er weinig kans van slagen. Wij houden heel bewust twéé kick-off-bijeenkomsten: een voor de medewerkers en een voor de leidinggevenden. Onze boodschap is heel duidelijk: practice what you preach. Zie het niet als verloren tijd, maar als investering. Je main asset zijn je medewerkers en daar moet je goed voor zorgen. We houden rekening met de omstandigheden: in een productieruimte kun je niet zomaar 15 minuten weg voor een activiteit, je leidinggevende moet daar achter staan, er moet misschien iets geregeld worden. Het mag niet zo zijn dat je aan het eind van de dag 15 minuten langer moet werken.”

Vaste patronen doorbreken

De aandacht voor vitaliteit is afgelopen 10 jaar enorm gestegen. Niek: “Er wordt steeds meer bekend over de impact van vitaal zijn. Werkgevers zetten in op duurzaamheid, ook als het om hun werknemers gaat. We worden steeds kwetsbaarder, convenience boven exercise. Wij proberen mensen op een creatieve manier te bereiken en vaste patronen te doorbreken. Het zijn vaak dezelfde mensen die níet meedoen, en juist díe mensen erbij krijgen: dat is onze grote uitdaging!”