Header fallback 1

Smart bakery: Gebruik van data vermindert verspilling

Bakkerij Fuite gebruikt data om voedselverspilling te verminderen. Het familiebedrijf uit Apeldoorn maakt brood voor onder andere een grote supermarktketen en een online bezorgsupermarkt. In de loop van de jaren heeft Fuite een grote hoeveelheid gegevens verzameld rondom het koopgedrag van consumenten. “We beschikken over veel data, maar hoe leidt dat tot koopvoorspellingen en daarmee tot minder verspilling?” vroeg algemeen directeur Klaas Fuite zich af. Met ondersteuning van het programma De Groeiversneller liet Fuite de data analyseren en interpreteren: “Met de ontwikkeling van een slimme tool kunnen we nu accurate voorspellingen doen en zo verspilling voorkomen.”

In data stromen ontdekken

Gemiddeld eindigt 8% van de broodvoorraad bij supermarkten aan het einde van de dag als afval of veevoer, iedere dag weer. Het is voor supermarkten lastig om de juiste hoeveelheid voorraad in te kopen, omdat ‘je simpelweg niet weet wat je gaat verkopen die dag’. Fuite: “Een websupermarkt heeft nul verspilling, je weet precies wat de vraag is. Wie een tijgerwit wil, bestelt dat en krijgt dat. Bij een fysieke supermarkt weet je nooit zeker wat de vraag is: misschien kocht de consument wel een tijgerwit omdat het gewone wit op was.” Op basis van de daadwerkelijke vraag en verkoopinformatie van fysieke supermarkten verzamelde Fuite een schat aan informatie. “In al die data ontdek je dan stromen. De invloed van het weer bijvoorbeeld, of de invloed van feestdagen zoals Pasen.”

Bestellen zonder emotie

De ontwikkelde tool helpt niet alleen verspilling te voorkomen, het vergroot de beschikbaarheid van producten. De klant kan dan het eerdergenoemde tijgerwit kopen en hoeft geen alternatief te zoeken. “Alle trends die je ziet kun je verklaren en op basis van hoe je verwacht dat de trend doorzet, kun je voorspellingen doen.” Ook is bijvoorbeeld na te gaan in welke regio een bepaalde markt zich ontwikkelt. “Je kunt de data van veel kanten bekijken.” Fuite concludeerde na de onderzoeksfase dat het automatiseren van bestellingen leidt tot meer verkoop: “Een verkoopmedewerker bestelt emotioneel en niet rationeel. Wanneer de medewerker zelf geen aardbeien lust, zal hij ook minder aardbeiengebak inkopen. De tool werkt neutraal en bestelt automatisch, zonder emotie en dat levert meer verkoop op.”

Meer verkoop met minder derving

Het door Fuite ontwikkelde systeem is breed toepasbaar: “Verspilling ontstaat bij producten met een korte houdbaarheid, niet alleen bij brood. Voor alles wat vers is kan de tool gebruikt worden, zoals groente, fruit, vleeswaren, kaas en melk. Ons ultieme doel is: meer verkoop met minder derving.”

Bedrijf in balans houden

Het familiebedrijf – de derde generatie - maakt niet alleen brood voor (online) supermarkten; ze is ook leverancier van grondstoffen. Van de plakjes brood die Fuite maakt, maken andere leveranciers sandwiches voor bijvoorbeeld benzinestations en vliegtuigcatering. Zo’n 30% van de producten van Fuite is bestemd voor de export. De export lag vanwege de coronacrisis stil vanaf eind januari maar begint nu weer op gang te komen. “Corona bewijst maar weer eens dat je via verschillende kanalen moet werken, dat houdt je bedrijf in balans en zo ben je niet afhankelijk van één aspect,” zegt Fuite.

De Groeiversneller

Een zakelijke relatie wees de CEO op het ondersteuningsprogramma De Groeiversneller. Oost NL kende de bakkerij een ‘groeivoucher’ toe. “Het gesprek met Oost NL was vanwege corona online en verliep heel prettig,” vertelt de directeur, “Ze stelden de juiste vragen waardoor onze businesscase scherper en beter werd. We kenden Oost NL al vanuit andere projecten. Ze denken actief mee en we hebben interessante contacten gelegd dankzij hun netwerk."