Header fallback 1

Okimono

De Arnhemse onderneming Okimono BV ontwerpt, produceert en verkoopt bedrukte t-shirts, sweatshirts, hoodies en schorten met ontwerpen van meer dan 30 illustratoren, grafisch ontwerpers, houtsnijders en architecten.

De doelgroep van Okimono zijn mannen tussen de 35 en 55 jaar oud; een vergeten doelgroep in de wereld van bedrukte shirts, die zich en masse richt op de jeugd. Steeds meer mannen blijven echter t-shirts dragen in plaats van de overstap te maken naar een overhemd: een duidelijke en grote niche.

Okimono shirts zijn origineel, een beetje eigenwijs maar toch toegankelijk. Opdruk en shirt zijn van hoge kwaliteit. Okimono koppelt Dutch Design, identiteit en humor op een nieuwe originele wijze. De producten zijn (vrijwel volledig) MVO, eco-gecertificeerd en fair fashion gecertificeerd.

Okimono is een samentrekking van ‘Open your KIMONO’ en staat symbool voor de transparante manier van samenwerken als sleutel tot succes. Het refereert daarnaast naar Japanse cultuur die binnen de modewereld bekend staat voor haar innovatie, verfijnde afwerking en vernieuwende denkrichtingen.

Markt

Alles wat Okimono doet, staat in dienst van haar doelgroep; mannen tussen de 35 en 55 jaar oud. Zij luistert goed naar haar markt om daar vervolgens haar aanbod op aan te passen. De klant staat centraal. Niet alleen in de marketing, maar in het gehele bedrijfsproces. Okimono behoort daarmee tot de zogenaamde ‘Human Centered Fashion’-stroming. Een stroming waarin mode vanuit de behoeftes van de mens gecreëerd wordt. Een vraaggerichte benadering die in de fashion wereld, vooral in de aanbodgerichte detailhandel, innovatief is. Onder andere middels ‘customer clinics’ komt een selecte groep klanten van Okimono hun mening geven over onder andere nieuwe ontwerpen voor de collectie. Dit, naast research, sales- en pre order informatie, levert belangrijke input op voor toekomstige collecties, verkopen en productieplanning.

Aanvullende doelgroep

Okimono is snel opgepikt door de media. De cabaretiers van De Kwis (Niels van der Laan, Jeroen Woe, Joep van Deudekom en Rob Urgert) hullen zich bijvoorbeeld elke zaterdagavond in een Okimono, maar ook in de voetbalwereld is Okimono geen onbekende. De samenwerking met oud-Vitesse voetballer Theo Janssen leverde een uniek signature Limited Edition t-shirt op genaamd ‘Voetbal is oorlog’ dat in een halve dag was uitverkocht. Het door Janssen gedragen ludieke shirt ‘Life Aint No Pec-Nec’ met een daarop subtiel de verwijzing naar de eeuwige rivaal NEC haalde de nationale media en werd een ongekend verkoop succes en bracht het tot een versie van 16 bij 13,5 meter in het Vitesse stadion.

Toekomst

Okimono wil groeien. In eerste instantie in Nederland, maar snel ook daarbuiten met een efficiënt productie- en logistiek proces verspreid over meerdere landen. Okimono zal gebruik maken van bestaande retail channels, maar nadrukkelijk ook andere, meer innovatieve wegen bewandelen.