Header fallback 1

Market Readiness Program: ‘Durf je als ondernemer kwetsbaar op te stellen’

De startup NovioCare uit Nijmegen ontwikkelt een vertrouwde slaapomgeving voor baby’s waardoor kinderen beter slapen en ook ouders meer rust krijgen. Ondernemer Francien Mels nam deel aan het Market Readiness Program (MRP) van Oost NL. Mels: “Dankzij MRP heb ik heel goed in beeld waar de potentie voor mijn product ligt, anders dan ik in eerste instantie dacht. Het is spannend om diepgaande gesprekken te voeren met klanten; stel dat ze jouw idee niets vinden. Maar je krijgt er eerlijke input voor terug waar je verder mee komt.” Het MRP is een programma van 10 weken waarin ondernemers aannames toetsen bij potentiële klanten. 

‘Open staan om aanpassingen door te voeren’

Voor Mels is het duidelijk: “Als je meedoet aan dit programma, moet je je kwetsbaar durven opstellen anders hou je jezelf voor de gek. Als je denkt: dit is mijn product en ik verander er niets meer aan, dan heeft MRP geen zin. Je moet open staan om aanpassingen door te voeren. Je kunt er beter in de beginfase achter komen dat niemand op je product zit te wachten dan later, als je meer tijd en geld geïnvesteerd hebt.”

Netwerk uitgebreid

Mels: “Door het MRP heb ik mijn netwerk uitgebreid en verdiept. En ik blíjf nu feedback vragen aan potentiële klanten. Wat Oost NL betreft: het is niet afgelopen na MRP, als je wilt blijft Oost NL meedenken en kijken naar mogelijkheden, om volgende stappen te kunnen maken.”

Ritme, regelmaat en rust

Het idee van Mels een vertrouwde slaapomgeving te ontwikkelen ontstond vanuit haar eigen ervaring. “Toen mijn dochter 4 maanden oud was gingen we op vakantie. Thuis sliep ze wel en we dachten, als we hetzelfde ritme aanhouden komt het wel goed. Maar het kwam niet goed. Overdag was het rumoerig op de camping en sliep ze niet. Ook ’s nachts als het stil was niet, dan bleef ze schreeuwen. We zijn eerder naar huis gegaan. Ik leerde toen dat behalve ritme en regelmaat, ook de rust van een vertrouwde slaapomgeving belangrijk is. Mijn ervaring was 17 jaar geleden, ik was benieuwd of het probleem nog steeds speelt. Daarom had ik, net vóór MRP, een online enquête gehouden. Ouders blijken zich nog steeds zorgen te maken om het slaapgedrag van hun baby. Tijdens MRP ben ik daar in gesprekken diep op ingegaan; wat is het probleem precies, hoe lossen ouders dat nu op, en …zien ze iets in mijn oplossing?”

Eenduidige slaaplek creëren

Mels hoorde verhalen van ouders die soms járenlang gebroken nachten hebben en volledig uitgeput zijn. Alles hebben ze al geprobeerd. “Ze weten wel dat rust, ritme en regelmaat werkt maar dat klinkt makkelijker dan het is. Baby’s hebben soms wel 10 verschillende slaapplekken in een week: bij de opvang, bij familie, bij visite. En ook thuis hebben ze meerdere slaapplekken, zoals een bedje, kinderwagen en box. De slaapplek wisselt steeds en dat geeft onrust. Mijn idee is daarom een eenduidige slaapplek te creëren, die overal toepasbaar is. De baby herkent de omgeving en valt rustig in slaap.” Hoe dat er exact uit ziet wil Mels nog niet verklappen maar ‘ouders en professionals, zoals kraamzorg en consultatiebureau, zijn positief’.

‘Tijdens MRP ontdekt dat mijn aanname niet juist was’

“In eerste instantie benaderde ik kinderdagverblijven en gastouders. Daar is de ‘overstap’ van de baby. Ik dacht dat daar het probleem en de behoefte aan een oplossing het grootst was. Maar ik kwam er tijdens MRP achter dat dat helemaal niet zo is. De kinderopvang zit er niet zo mee als baby’s huilen en niet slapen; om 17 uur komen toch de ouders weer. Bij de ouders is het probleem wél prominent aanwezig. Het was iedere keer opnieuw spannend om gesprekken te voeren. De angst leeft natuurlijk dat ze mijn product niets vinden. Dan moet je iets anders bedenken. De kunst is om erachter te komen zonder dat je de mensen stuurt of iets opdringt. Het is belangrijk van tevoren je markt heel helder in beeld te hebben.”

Coaching via De Startversneller

Nadat Mels deelnam aan het MRP maakte ze gebruik van een coachingstraject via De Startversneller, een ander programma van Oost NL, gefinancierd door de provincies Gelderland en Overijssel. De Startversneller ondersteunt Gelderse en Overijsselse ondernemers bij een succesvolle start van hun eigen bedrijf. “Bij de intake bleek dat ik heel sterk ben op gebied van ondernemerschap, maar mezelf niet altijd goed weet te verkopen. Dankzij coaching kan ik mijn boodschap beter over brengen.”

Meer informatie en aanmelden Market Readiness Program