Header fallback 1

MaGie Creations maakt van afval bierbrouwerij duurzaam voedingsmiddel

De afvalstroom van bierbrouwerijen bestaat voor 85% uit bierbostel - een soort granenpap - en wordt gebruikt als voer voor melkvee.  MaGie Creations richt zich op het maken van duurzame en gezonde voeding van reststromen en heeft zich om te beginnen op bierbostel gestort. “Het bevat veel eiwitten en vezels,” vertelt Madeleine Gielens, oprichter van MaGie Creations. “Jaarlijks hebben de brouwerijen in Nederland 560 kiloton bierbostel. Bostel als veevoer gebruiken is altijd een optie, maar we kunnen het ook opwaarderen tot een voedingsmiddel dat gebruikt kan worden door consumenten.  Op die manier haal je meer waarde uit de grondstof en daarbovenop verbruik je minder land en water, en reduceer je de CO2 uitstoot.” Oost NL ondersteunt het jonge bedrijf via het Market Readiness Program dat Gielens ‘in één woord fantastisch’ vindt.

Bars, brood, wraps en pasta

Bierbostel is nat en warm, en vatbaar voor schimmels. MaGie Creations ontwikkelde een proces om de microbiële ontwikkeling te stabiliseren zodat bostel te verwerken is tot ingrediënt met een lange houdbaarheid. De vervanger voor bloem (meel) die ontstaat – power flour- wil MaGie leveren aan de voedingsmiddelenindustrie.  Ook ontwikkelt Gielens met haar team eigen producten. Tijdens de Future Goods-themaweek van een grote supermarktketen afgelopen juli vloog de ‘brewbar’ de schappen uit. “We ontvingen veel positieve reacties. De granenreep is niet alleen duurzaam en voedzaam maar ook lekker. Power flour smaakt een beetje zoals het in een brouwerij ruikt.”  Gielens werkt nog aan de ontwikkeling van vers brood. “Ook willen we wraps en pasta maken maar dat staat nog in de kinderschoenen.”

‘Met de kennis van nu kan het beter’

Gielens heeft een missie. We moeten anders gaan denken over voeding en hoe de producten die wij consumeren tot stand komen, vindt ze. Ze is ervan overtuigd dat we de manier waarop we dingen goed denken te doen, nog eens nauwkeurig onder de loep moeten nemen. “We zijn vanuit de historie gewend zaken op een bepaalde manier te doen. Maar met de kennis van nu kan het beter. We hebben nu het momentum. De consument vraagt om gezonde en duurzame voeding, en tegelijkertijd streeft de overheid naar een volledig circulaire economie in 2050. En wij kunnen concreet iets bieden wat daaraan voldoet.” Dat een verandering teweegbrengen niet eenvoudig is, beaamt ze volmondig: “Het is onwijs ingewikkeld. Verandering kost veel tijd en energie. En gaat gepaard met risico. Ik zie het dan ook als taak van MaGie Creations om te demonstreren hoe een reststroom als bierbostel op basis van een rendabel circulair businessmodel duurzamer en efficiënter ingezet kan worden.”

Een stap verder gaan

Supermarkten zijn over het algemeen al goed bezig met duurzaamheid, vindt Gielens, maar: “Ze zijn vooral bezig met dat wat ze zelf in handen hebben, verduurzaming van panden bijvoorbeeld, en acties tegen voedselverspilling. Dat rendeert, en ze lopen vooraan in de strijd. Wat ik vraag is echter niet een 1e of 2e stap, maar een 3e: Kijk naar de opbouw van je producten en zorg dat de ingrediënten die erin zitten duurzaam zijn. Doe wat tegen de verspilling op andere plekken in de keten.”

‘We kunnen enorme impact generen’

MaGie Creations werkt momenteel nog met kleine producties maar Gielens wil graag opschalen: “Nederland heeft een aantal grote brouwerijen, over de grens zijn er nog veel meer, de potentie is enorm. We kunnen enorme impact generen.” Hoe denkt ze de voedingsmiddelenindustrie te overtuigen van duurzaamheid en de power flour? “Soms voelt het alsof ik in m’n eentje een olietanker moet keren. Maar ik blijf luisteren naar wat hun beweegt, pas mijn verhaal daarop aan en soms blijf ik ook gewoon hard roepen. Het concept is immers zo logisch, waarom zou je dat niet willen? Volhouden en doorzetten dus. Goed m’n huiswerk doen en mensen om me heen verzamelen die ook willen werken aan een duurzame en gezonde toekomst.”

Market Readiness Program ‘fantastisch’

Gielens nam deel aan het Market Readiness Program (MRP): Een programma van 10 weken waarin Oost NL startups uit Gelderland en Overijssel helpt early adopters binnen een specifiek klantsegment te vinden. Heeft Gielens daar iets aan gehad? “Ik vond het in één woord fantastisch! Het programma zit heel goed in elkaar, het is heel gestructureerd. Op basis van goed doordachte modellen word je geholpen met toetsen of de markt die je nodig hebt voor jouw product er ook is. Het helpt je om in korte tijd grote stappen te zetten. De begeleiding is heel sterk, zij denken echt met je mee.”

Meer informatie en aanmelden Market Readiness Program