Header fallback 1

Leadax

Leadax uit het Gelderse Wapenveld is de uitvinder van Leadax Flashing, oftewel ‘het nieuwe lood’, een loodvervanger gemaakt van afval. De circulaire vondst blijkt een gat in de markt en is inmiddels in 14 landen te koop. En dit is nog maar het begin, want het bedrijf broedt op nog meer circulaire producten.
 

Het ‘afval’ dat Leadax inzet als grondstof is polyvinylbutyral (PVB), beter bekend als de folie die zit verwerkt in veiligheidsglas. Breekt het glas, dan blijft het dankzij de folie bij elkaar. Het glas van kapotte ruiten wordt omgesmolten tot nieuw glas, maar voor de folie was nog geen bestemming. ‘Dat afval gebruiken wij nu’, zegt CEO Roeland van Delden. ‘Met het afval van vandaag voorkomen we het afval van morgen.’

‘PVB is in grote hoeveelheden beschikbaar; het gaat wereldwijd om een miljard kilo per jaar. Dus we kunnen dit product blijven maken én daarna wéér hergebruiken of recyclen.’ Door grondstoffen te hergebruiken, voorkomt Leadax uitputting van de aarde. Daarnaast heeft ‘het nieuwe lood’ nog een aantal voordelen boven traditioneel lood. ‘Het is niet-toxisch, goedkoper, 31 procent groener, heeft langere rollengtes en is niet ‘loodzwaar’’, somt Van Delden op. ‘Bovendien gaat het net zo lang mee als lood.’

‘Met afval van vandaag voorkomen we het afval van morgen’

Kans

Leadax vloeit voort uit Bitufa Waterproofing B.V., de producent van onder meer bitumen en Flexobit, respectievelijk voor het bedekken van daken en voor de afdichting van beton in kelders. ‘Die producten liepen – en lopen nog steeds – goed. Maar, in 2014 was in het nieuws dat Nederland in 2050 circulair moet zijn. Er moesten dus circulaire vervangers voor onze producten komen. We zijn creatief aan de slag gegaan en maakten van de omstandigheden een kans. Zo werd een nieuw product geboren’, zegt Van Delden.

Innovatieprijs

Dat het bedrijf iets bijzonders had neergezet, werd het team pas echt duidelijk toen Leadax op één avond twee innovatieprijzen in ontvangst mocht nemen. ‘Bij de uitreiking van de Veluwse Innovatieprijs wonnen we én de juryprijs én de publieksprijs’, blikt Van Delden terug. ‘Toen wisten we, als deze zaal ‘om’ is, is de rest van het land dat ook.’

Nog meer prijzen volgden inderdaad en de CEO besloot hulp in te schakelen van Oost NL, de ontwikkelingsmaatschappij van Oost-Nederland. Van Delden: ‘wat we nodig hadden, was een netwerk, een podium en bekendheid. Aalex Jansen en Karolien de Bruine van Oost NL hebben ingangen voor ons gecreëerd. Ook ondersteunde Oost NL ons met een voucher vanuit de Groeiversneller, een programma van Oost NL. We hebben statenleden op bezoek gehad en op allerlei manieren ‘exposure’ gekregen. Dat heeft ons geholpen om groot te denken.’ Op aanraden van Oost NL meldde Leadax zich dit jaar aan voor Nationale Iconen, een competitie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. ‘We behaalden een plek in de top tien. En ook dit opende weer deuren voor ons, waaronder spreektijd op de Clean Economy Conference Horizon19 in Boston.’

Patent

Leadax – het nieuwe lood, dat in 2017 op de markt werd gebracht, is de eerste van een heel assortiment aan producten dat Leadax wil produceren met de grondstof PVB. ‘We hebben patent op het gebruik van PVB in circulaire producten. Alle producten zijn niet-toxisch, gemaakt van afval én recyclebaar. We werken aan automatten, kelderafdichting en kunstgras. In 2020 introduceren we de vervanger van bitumen: Leadax Roofing. Deze is wit, zodat ook nog eens minder energie voor airconditioning nodig is.’

Vanuit de circulaire gedachte dat grondstoffen oneindig kunnen worden ingezet, werkt Leadax aan een concept om dakbedekking met Leadax Roofing aan te bieden als een service. ‘Voor een vast maandbedrag leggen we het dak, doen we het onderhoud, zorgen we voor de schoonmaak en regelen we de vervanging. Van de gebruikte dakbedekking maken wij weer nieuwe. Dat is circulair en zo blijven wij toegang houden tot de grondstoffen’, legt Van Delden uit.

Duurzaam

De creativiteit van het team heeft Leadax geen windeieren gelegd. ‘Wij zijn een van de eersten die circulariteit en winstgevendheid combineren in één product’, zegt Van Delden. ‘Ons verdienmodel is duurzaam: we werken met afval en dat zorgt voor een lage grondstofprijs. Daardoor is het product voor de aannemer én circulair én twintig procent goedkoper dan lood. Iedere partner in de kolom houdt hier wat aan over en dat maakt het ook voor de lange termijn duurzaam.’

Missie

De missie van Leadax is dat er vanaf 2030 geen lood meer wordt gebruikt in en om het huis. ‘Uiteindelijk willen we vijftien miljoen vierkante meter lood vervangen. Leadax moet een nieuwe soortnaam worden’, zegt Van Delden. ‘Wij verwachten dat ‘lood’ in de toekomst alleen nog in spreekwoorden aanwezig is.’