Oost NL

Foodcase

Foodcase is een bedrijf dat hoogwaardige full-service foodoplossingen met een lange houdbaarheid ontwikkelt. Foodcase is gelegen in het centrum van Food Valley. Het bedrijf combineert voedingsmiddelentechnologie, slimme verpakkingen en de nieuwste kennis van ingrediënten door te luisteren naar wat de klant echt wil. Foodcase werkt op die manier als een dienstverlener tussen fabrikanten en kennisinstituten.

Ongekoeld houdbare vliegtuigmaaltijd moet vooral lekker zijn

Jaarlijks verdwijnen massa´s vliegtuigdiepvriesmaaltijden ongeopend in de vuilnisbak. Het Wageningse Foodcase heeft daarvoor een oplossing: maaltijden die je ongekoeld kunt bewaren. Nog belangrijker: het eten is lekkerder en de keuze groter. Straks ook beschikbaar voor thuiswonende ouderen, mede dankzij een investering van Oost NL en het Innovatie- en Investeringfonds Gelderland (IIG).

Foodcase ontwikkelt maaltijden die langer houdbaar zijn voor de zorg en in vliegtuigen. Zijn jullie vliegtuigmaaltijden wél lekker?
Wilbert de Louw van Foodcase: “In onze maaltijd zitten betere ingrediënten dan we nu zijn gewend bij de huidige diepvriesmaaltijden aan boord. Dat is mogelijk doordat door onze maaltijden een heel andere logistieke keten ontstaat. De huidige diepvriesmaaltijden kennen hoge kosten in de gekoelde transportketen. Dat komt omdat het eten tot aan de vlucht bevroren moet blijven. Onze maaltijden kun je ongekoeld transporteren . Met ons concept ben je een stuk minder aan transportkosten kwijt.
De marge die er tussen zit, gebruiken we om hoogwaardigere producten aan te bieden in onze maaltijden. Alle ingrediënten zijn tevens puur natuur. Er komen geen kunstmatige e-nummers of conserveringsmiddelen aan te pas. Dit komt én de kwaliteit én de smaak ten goede.”

Buiten de koelkast te bewaren, zonder toevoegingen en toch lekkerder en beter voor je? Kun je je voorstellen dat dit moeilijk te geloven is?
“Eten heeft bij consumenten voor een groot deel te maken met perceptie. Een goed voorbeeld is vruchtensappen. Sommige staan in de koelkast van de supermarkt en hebben daardoor het imago ultra fresh. Maar je kunt ze gewoon een jaar buiten de koelkast bewaren. De vraag is: hoe erg is dat? Als consumenten het lekker vinden, maakt dat niet uit. Eigenlijk is het ook helemaal niet relevant voor de consument dat je onze maaltijden ongekoeld kunt bewaren. Dat zal de stewardess er niet bij te vertellen, net zo min als dat ze vertelt dat maaltijden ingevroren zijn. Het gaat erom dat de consument de beleving heeft dat de maaltijd vers is bereid. Dat bereik je door een goede presentatie van het product en de juiste verpakking.
Maar het allerbelangrijkste is uiteindelijk de smaak. Je kunt zo veel innoveren als je wilt, als het eten niet lekker is, houdt het op. Daarom heeft onze kok, mijn compagnon Oscar, altijd het laatste woord. Hij bepaalt of het lekker is.”

Je kunt zo veel innoveren als je wilt, als het eten niet lekker is, houdt het op.

De grote vraag is natuurlijk: wat is het geheim van Foodcase?
“Het is een combinatie van drie factoren: de verpakking, de houdbaarheidstechnologie en de ingrediënten. Hoe het precies in elkaar zit, onthullen we niet. Ook onze medewerkers weten dat niet exact. We hanteren hier het Coca Cola-model. Iedereen weet wat, maar niemand kent het hele recept. We laten bijvoorbeeld het folie voor de verpakking maken bij een extern bedrijf. Onze medewerkers weten daardoor niet precies hoe het folie tot stand komt.

We hanteren verder overigens een open innovatiemodel. We zijn hier bezig met een ontwikkeling die een oplossing biedt voor de hele airline-industrie. Een oplossing waarvan de industrie overigens helemaal niet dacht dat ze daarop zat te wachten. Er was daarom in het begin zeker weerstand. We kunnen alleen succes boeken als we ons product samen met de markt verder ontwikkelen. We hebben daarom een exclusieve samenwerking met Gate Gourmet, een mondiale airline-cateraar.”

Jullie ontwikkelen maaltijden die je ongekoeld langere tijd kunt bewaren. Kunnen dergelijke innovaties helpen in de strijd tegen de dreigende voedselschaarste?
“Ik denk dat houdbaarheid een cruciale rol speelt. Natuurlijk willen we allemaal lokaal geproduceerd eten dat vanaf de boer op het bord komt. Maar dat is een onmogelijke opgave. Van al het eten dat we wereldwijd produceren, wordt 30% weggegooid. Dat houden we niet vol. Het is daarom noodzakelijk dat we nadenken over onze voedselketen. We moeten het voedsel produceren op plekken waar dat zo efficiënt mogelijk kan. Vervolgens moeten we het vandaar transporteren naar de plekken waar het voedsel wordt gegeten.

Dat staat alleen haaks op wat wij als consument willen. Wij denken in bio en authentiek. Dat is heel charmant, maar ook dan hebben we eigenlijk geen idee waar ons eten vandaan komt. Ik vind het fascinerend hoe dat werkt en ontstaat. Neem bijvoorbeeld de zogenoemde frozensupplychain voor vliegtuigmaaltijden. Wie heeft bedacht dat het handig is om bevroren maaltijden mee te nemen in een vliegtuig? En waarom is daar in 25 jaar niets aan veranderd? Jaarlijks worden op die manier 2,3 miljard maaltijden geproduceerd, waarvan tussen de 25 en 45 procent moeten worden weggegooid omdat ze zijn ontdooid. Dat zijn honderden miljoenen maaltijden per jaar. Dat is toch ongelooflijk.

Met de Foodcase-maaltijden kunnen we dat aantal in ieder geval aanzienlijk beperken. Maaltijden die niet worden opgegeten, kun je gewoon bewaren en meenemen op een volgende vlucht. Wij zorgen er daardoor tevens voor dat luchtvaartmaatschappijen veel meer keuze kunnen aanbieden aan de passagiers.”

Van al het eten dat we wereldwijd produceren, wordt 30% weggegooid. Dat houden we niet vol.

Oost NL heeft eerst via het Innovatie- en Investeringsfonds Gelderland en onlangs opnieuw in jullie geïnvesteerd. Waarom zijn jullie met Oost NL in zee gegaan?
“We zijn in contact gekomen met Oost NL via StartLife, dat al aandeelhouder van ons was. StartLife heeft ervoor gezorgd dat de kennis van de Wageningen Universiteit (WUR) voor ons toegankelijk werd. Dat heeft ons enorm geholpen met de ontwikkeling. Maar ook in de uitstraling naar buiten toe: de Wageningen Universiteit heeft echt een goede naam in het buitenland.

Toen Gate Gourmet met een ons een contract wilde sluiten om ons concept wereldwijd mee uit te rollen, vonden we het verstandig dat niet meer alleen te doen. Met Oost NL hebben we een investeerder aan boord die ons nog meer geloofwaardigheid geeft. Het is een venture capitalist met publieke aandeelhouders. Dat maakt indruk in het buitenland. De keuze voor Oost NL was ook een strategische. We hebben nu een driehoek uit het boekje: universiteit, overheid en een private partij.”

Wat gaan jullie met het geïnvesteerde geld doen?
“We gaan ons concept verder internationaliseren. Dat betekent onder meer dat we onze productportfolio moeten uitbreiden. Ieder continent heeft namelijk andere toepassingen en een andere perceptie van eten. Daarnaast gaan we ons richten op andere markten. De eerste wordt ouderenzorg. Daar heb ik persoonlijk ook wat mee. Ouderen blijven steeds langer thuis wonen. Maar juist bij die groep is het lastig om in de gaten te houden of ze het juiste eten binnenkrijgen.Voeding kan een preventieve werking op sluipende ziekten hebben. Daarnaast weten we dat 25 tot 30% van die ouderen ondervoed is. Dat vind ik schandalig. En het is nog schandaliger dat niemand daar wat aan doet. Ik ben echt geen groene kikker op geitenwollen sokken, want ook zakelijk zie ik daar veel mogelijkheden. Maar mijn handen jeuken om ook daar de boel eens aan te pakken.”

Video impressie