Oost NL

Wereldprimeur: eerste vlucht met gerecycled composiet

Voor het eerst is het gelukt om een luchtvaartonderdeel van gerecycled composiet te laten vliegen. Het gaat om een toegangspaneel in een staartstuk van een vliegtuig. De directeur van het ThermoPlastic Application Center, gevestigd bij Saxion Hogeschool in Enschede lichtte bij BNR Nieuwsradio toe waarom dit bijzonder is. ​

Access panel

In het interview geeft directeur Ferrie van Hattum aan waarom deze technologie uniek is: "Dit is een schoolvoorbeeld van toegepast onderzoek, wat we besparen 80% CO2-uitstoot, 9% gewicht en 1/3e deel van de kosten. Vanwege dat laatste men weet ons nu zeker wel te vinden". Het materiaal dat vrijkwam bij de productie van grote staartdelen is hergebruikt in kleinere staartdelen. Door het materiaal precies goed te snijden en mengen, was het mogelijk om lange vezels te behouden en dus de benodigde sterkte te behalen. 

Twente loopt voorop met Thermoplastisch Composiet, een superlicht en supersterk materiaal dat reeds gebruikt wordt door GKN Fokker in Hoogeveen voor het produceren van serie-onderdelen. Deze vinden vervolgens afname bij vliegtuigbouwers als Boeing en Airbus. Huis tuin en keuken composietmaterialen werden al gebruikt worden voor het maken van bermpalen en tuinbankjes, maar dit high tech materiaal nog niet en zeker niet in vliegtuigen. De doelstelling van TPAC is nu juist het vinden van medium en high end toepassingen. Het is nu voor het eerst gelukt om gerycled thermoplastisch composiet toe te passen in een markt waar de normen zeer streng zijn. Van Hattem, Lector bij Saxion en bestuurslid van Composites-NL, verwacht nu de doorstoot te kunnen maken naar meer hoogwaardige toepassingen. 

Het TPAC heeft de access panels ontwikkeld met partners TPRC, Nido Recyclingtechnologie, Toray Advanced Composites, Cato Composites, Dutch Thermoplastic Components en GKN Fokker Aerospace. Oost NL hielp in de beginfase bij de planvorming van TPAC en de samenwerking met TRPC in het Fieldlab TPC-NL,  versterkte verbindingen naar composietbedrijven in het Oost-Nederlandse ecosysteem zoals Toray en CATO. Daarnaast voert Oost NL regelmatig gesprekken met bedrijven, kennisinstellingen en vliegvelden over de toekomst van het vliegen, dat steeds meer richting duurzaam gaat.