Header fallback 1

Trigolign maakt wieluitlijning sneller en makkelijker

Trigolign ontwikkelt een apparaatje om sneller en makkelijker wieluitlijning bij auto’s te controleren. Een goede wieluitlijning is van groot belang omdat daarmee bandenslijtage, bandenfijnstof in de lucht en brandstofverbruik vermindert. Daarbij vergroot het de rijveiligheid en het rijcomfort. Het bedrijf uit Vaassen maakte gebruik van een adviestraject van De Groeiversneller waarin Oost NL keek naar de financieringsbehoefte van de ondernemer en de mogelijkheden voor financiering. Dit resulteerde in de toekenning van een lening uit het Startup Fonds Gelderland (SFG). Trigolign-eigenaar Matty Plante: “Oost NL snapt dat deze ondernemersfase turbulent is en denkt actief mee.”

Matthias Plante 6548 foto-min.jpg

De Groeiversneller is een programma voor Gelderse mkb’ers gefinancierd door de provincie Gelderland en uitgevoerd door Oost NL. De lening door Het Startup Fonds Gelderland is eveneens gefinancierd door de provincie Gelderland en is verleend via het Orion-programma. Orion is een netwerkorganisatie van samenwerkende (kennis-) instellingen in Gelderland.

‘Oost NL zoekt naar oplossingen’

Als ondernemer is het best moeilijk om de weg te vinden in het land van subsidies en financiering, vindt Plante. “Als je eenmaal een ingang hebt gaat het goed. Via RVO kwam ik bij Oost NL en Koen van de Berg terecht. Hij wees me op de mogelijkheid van een lening uit het Startup Fonds Gelderland. Om voor de commissie van Orion te kunnen pitchen moet je een compleet businessplan hebben en een heldere pitch. Die voorbereiding heb ik gedaan met Koen via een traject van De Groeiversneller. Koen dacht kritisch mee en stelde vragen: wat is het marktpotentieel, hoe zit het met de technische aspecten, wat ontbreekt nog, heb je hier wel aan gedacht. Hij kwam snel tot de kern. Soms word je met je neus op bepaalde feiten gedrukt maar Oost NL zoekt mee naar oplossingen.” De gedegen voorbereiding leidde tot de toekenning van een lening uit het fonds. “Met die lening kunnen we ons product verder ontwikkelen en vermarkten. Oost NL bracht me daarvoor in contact met RCT Gelderland, die me aan een relevant bedrijf koppelde, dat klikte meteen en past optimaal.”

Bandenslijtage neemt toe

Terug naar de wieluitlijning. Plante: ”Als een auto de fabriek uitrolt, of als je een auto bij een dealer koopt, horen de banden helemaal recht te staan. Als je een keer over een stoepje rijdt verbuigt al snel iets in de wielophanging en dan komen de wielen scheef onder de auto te staan. Je merkt dat je stuur niet meer zo lekker reageert. Ook beginnen de banden te slijten.” Bandenslijtage zal in de toekomst alleen maar toenemen, verwacht Plante, vanwege de toename van het aantal elektrische auto’s. “Electrische auto’s zijn zwaarder, het accupakket weegt nogal wat. Dat betekent dat de banden meer te verduren krijgen. Er zijn speciale -duurdere- banden ontwikkeld die bestand moeten zijn tegen het hogere gewicht. Maar als de wieluitlijning niet optimaal is stijgt bandenslijtage nog verder.”

Uitspoor, toespoor en camber

Wat maakt Plantes ontwikkeling anders dan de bestaande manieren van controleren? Plante legt daarvoor wat begrippen uit: “Wanneer de wielen van bovenaf gezien met de voorkant naar buiten wijzen, is er sprake van uitspoor. Wanneer de wielen van bovenaf gezien naar binnen wijzen, wordt dat toespoor genoemd. Camber gaat over de stand van de wielen ten opzichte van het wegdek. Uitspoor is best wel moeilijk te meten. Wat onze manier bijzonder maakt is dat wij alléén aan de camberstand kunnen zien of de sporing goed staat. Het meten van de camberstand is een fluitje van een cent, binnen een minuut kun je het resultaat aflezen: ‘auto staat goed uitgelijnd’ of ‘auto moet uitgelijnd worden’.

Besparing tijd en brugcapaciteit

Voor garages is de bestaande apparatuur nogal duur om aan te schaffen, weet Plante. “En de resultaten zijn niet altijd optimaal omdat de bediening ingewikkeld is. Binnen een minuut zou je moeten weten waar je aan toe bent maar in de praktijk komt het al gauw neer op een kwartier. Niet zo erg als de auto al op de brug staat, maar als iemand over stoepje rijdt zou je toch even snel willen controleren of dat effect heeft gehad. Of als iemand voor een software update komt; even snel kijken of de wieluitlijning nog op orde is. Dat kan met ons systeem. Het scheelt ook ‘brug-capaciteit’. We onderzoeken nog met onze launching customer Wensink hoe we het apparaat optimaal in hun werkproces kunnen integreren, zodat ze zo min mogelijk tijd verliezen want elke minuut is er een.”

Plante wil tot slot nog een misvatting uit de wereld helpen: “Mensen denken vaak dat een garage veel verdient op banden maar die marge is juist heel klein. Een garage wil veel liever een extra service verlenen, zoals snelle wieluitlijning.”

Ook geïnteresseerd in een financieringsanalyse via De Groeiversneller? Kijk op onze website

Startup Fonds Gelderland (SFG) werkt onder andere samen met het programma Orion en samen richten zij zich op startups die innovaties ontwikkelen die bijdragen aan de Gelderse ambities en de maatschappelijke uitdagingen.