Header fallback 1

Populaire bierapp Untappd richt zich vanuit Enschede op de Europese markt

Next Glass Inc., het moederbedrijf van Untappd, breidt uit op de Europese markt met een vestiging in Twente. Het in North Carolina (VS) gevestigde bedrijf ontwikkelde met Untappd een populaire app om de wereld van (speciaal) bier te ontdekken en ervaringen uit te wisselen met vrienden. Het bedrijf is in Enschede van start gegaan met een klein team en verwacht de komende jaren door te groeien naar een team van 25 medewerkers. Oost NL en de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) ondersteunden het bedrijf bij haar vestigingskeuze. 

Untappd_MG_3491_2.jpg

Next Glass ontwikkelt software (waaronder Untappd, maar ook andere merken als Hopculture en Beeradvocate) om consumenten, retailers en producenten in de drankenindustrie met elkaar in contact te brengen. Het bedrijf ondersteunt de wereldwijde hospitality-industrie met data, abonnementen en kortingen op producten. Wat Zoover of Tripadvisor voor hotels of restaurants zijn, is Untappd voor bier. De app is wereldwijd meer dan 10 miljoen keer gedownload. Met 275.000 gebruikers en 12,5 miljoen check-ins is Nederland de grootste gebruiker van de app na de Verenigde Staten. Met zo'n 700.000 bieren in de Untappd database is een goede Untappd-score inmiddels een kwaliteitskenmerk geworden voor (speciaal-)bier.  

Op zoek naar een Europese vestiging schakelde Next Glass de hulp in van de NFIA. Tom Maneschijn, VP Europe, gaat de locatie in Twente aansturen: “Het hoofdkantoor had de ambitie om uit te breiden naar Europa om de internationale markt te veroveren. De keuze voor Nederland was een logische vanwege de gunstige ligging en het aanwezige talent, maar ook omdat onze app in Nederland veel gebruikers heeft.” Naast Untappd zal de Nederlandse vestiging verantwoordelijk zijn voor de uitrol van andere Next Glass producten. 

Vestiging op Brouwerijstraat 

Met ondersteuning van Oost NL en de NFIA is er gekozen voor een vestiging in Enschede. De kantoorruimte is inmiddels gevonden in, hoe kan het anders, het voormalige Grolsch-kantoor aan de Brouwerijstraat in Enschede. Maneschijn: “Voor ons is dat natuurlijk een locatie met een mooie historie. Oost NL heeft ons kunnen ondersteunen door mogelijke vestigingslocaties aan te dragen. Maar ook door allerlei achtergrondinformatie aan te leveren over bijvoorbeeld belasting en werkvergunningen. En we zijn geïntroduceerd in relevante Food- en ICT-ecosystemen in de regio.” 

Ben van den Broek, projectmanager Tech bij Oost NL: “Next Glass is uiteindelijk een softwareproducent die met Untappd een hele populaire app heeft ontwikkeld. Het bedrijf past dan ook goed in Enschede, de bakermat van namen als Booking.com en Thuisbezorgd. Het is een mooie aanvulling op de bedrijvigheid in de regio: eentje waar we op kunnen proosten.” 

Tim Buitenhuis, Assistant Director bij de NFIA: “Next Glass is een ontzettend mooi bedrijf dat met haar vestiging het Nederlandse ecosysteem aanzienlijk zal versterken. Een parel van een project, waarbij de samenwerking met Oost NL heeft gezorgd voor de succesvolle landing van Next Glass.”