Header fallback 1

Partner aan het woord: Briskr 

‘Het stimuleren van innovatief ondernemerschap’, dit doel leidde bijna 6 jaar geleden tot een nauw samenwerkingsverband tussen Oost NL en Briskr. Waar Oost NL zich richt op diverse sectoren in de provincies Gelderland en Overijssel, focust Briskr op de sectoren High Tech en Health in de regio Arnhem-Nijmegen. Martijn Kriens, Programmamanager bij Briskr is blij met de samenwerking: “Oost NL kan als grote partij zaken regelen die je op lokaal/regionaal niveau minder makkelijk voor elkaar krijgt.” Martijn Sijbers, teammanager Health bij de afdeling Capital bij Oost NL waardeert de samenwerking om het ‘fijnmazige’ van Briskr: “Daarin zit de toegevoegde waarde voor ons. Via Briskr hebben we een goed netwerk in het Nijmeegse. Mooi om in de haarvaten te zitten van de provincie, te weten wat er speelt en iedereen te kennen.”   

MicrosoftTeams-image.png

Samen startups verder helpen

Tot vorig jaar was Briskr een consortium van diverse partijen met Oost NL als penvoerder. Sinds december 2022 is Briskr een stichting met bestuurders uit de regio; Radboudumc, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, NXP Nederland, Rabobank Gelderland-Zuid en VNO-NCW zijn vertegenwoordigd. Kriens: “Onze koers bepalen we zoals voorheen in overleg met ons brede partnernetwerk, waaronder Oost NL.” Sijbers: “We spreken elkaar wekelijks en het samenwerken gaat zo makkelijk en soepel, dat is allemaal niet zo ingewikkeld. We willen allemaal iets doen voor de ondernemers in de regio, dus we hebben hetzelfde doel. We bekijken bijvoorbeeld samen welke programma’s we kunnen ontwikkelen en welke fondsen in aanmerkingen komen voor bepaalde startups. “ 

Complexiteit in zorg groot

Oost NL en Briskr vinden elkaar onder meer in de Vroegefasefinanciering Gelderland. Kriens: “Met de investeringstak van Oost NL werken we intensief samen op gebied van vroegefasefinanciering. In de Health-sector kost alles wat je naar de markt wilt brengen veel tijd en geld; vroegefasefinanciering past daar heel goed bij.” Dat leidde onder meer tot een financiering voor het Nijmeegse Glycotherapeutics, dat werkt aan nieuwe behandelingen tegen kanker. 

Sijbers: “Oost NL heeft een bredere geografische blik, dat maakt het voor Briskr makkelijker om in gesprek te komen met (internationale) partijen die vroege financieringen doen. ” 

Kriens: “De complexiteit in de zorg is vele malen groter dan in de consumentenmarkt. Gemiddeld is de tijd van idee naar marktintroductie meer dan 7 jaar. Je moet als bedrijf een lange adem hebben. Soms heb je al € 100 miljoen uitgegeven vóór je op de markt bent; zo duur zijn clinical trials en alles wat erbij komt kijken. Heel anders dan wanneer je bijvoorbeeld een app ontwikkelt. Bij ‘normale’ business heb je als bedrijf te maken met drie relaties: de wetenschap - voor de innovatie-, de producent en de consument. Zodra de consument verandert in patiënt wordt het complex. De patiënt betaalt niet zelf, maar de verzekeraar. Maar de verzekeraar gaat niet over de beslissing van het gebruik; daar gaat de arts over. Ook de overheid speelt een rol met wet- en regelgeving vanwege de veiligheid. Met overheid, zorgverzekeraar en zorgorganisaties zit je zo aan 15 relaties en dat is best complex.” Gekscherend voegt Kriens toe: “Tegen alle startups die iets in de Health-sector willen doen roep ik altijd als eerste: ‘niet doen!’ Pas als ze eigenwijs zijn om toch door te zetten hebben ze een kans.”

Hub and spoke-model

Kriens is fan van het hub and spoke-model waarbij hij Oost NL ziet als hub en Briskr als een figuurlijke spaak. “Oost NL is als grote partij heel goed in een aantal specialismen, bijvoorbeeld investeringsfondsen. Dat kunnen wij in de regio Nijmegen nooit op die manier van de grond krijgen, daar heb je grotere schaal voor nodig. Briskr is goed in het identificeren en begeleiden van bedrijven die in de regio ontstaan. Het hub en spoke- model zie ik als een goede basis voor de samenwerking; we zijn als het ware tot elkaar veroordeeld.” 

Een mooi voorbeeld van het genoemde model in de praktijk vindt Kriens het Business Angels Netwerk Nijmegen (BANN). Business angels zijn particuliere financiers die durven te investeren in ondernemers met ambitie. Kriens: “Samen met Koen van den Berg en Bart Heuts hebben we BANN gestart en ontwikkelen we het verder. Oost NL organiseert zaken die je op lokaal regionaal niveau minder makkelijk voor elkaar krijgt. Een netwerk van zo’n 150 business angels opbouwen; dat zou voor ons lastig zijn. Samen kunnen we relevante startups uit de regio aandragen en zitten we in de haarvaten van de regio.” 

Martijn Sijbers: “Briskr zet al haar energie op de regio Arnhem-Nijmegen, dan weet je meer dan een organisatie die zijn aandacht moet verdelen over twee provincies. Oost NL heeft de voelsprieten maar de details zitten in organisaties zoals Briskr.” 
 
Kriens: “We werken nu zo’n drie jaar succesvol samen aan BANN en daarmee hebben we behoorlijk wat startups geholpen. Drie keer per jaar organiseren we een event waarbij vier startups mogen pitchen om angel-kapitaal binnen te halen.” Sijbers vult aan: “Daarnaast houden we een keer per jaar de Investor Day voor investeerders, ondernemers en wetenschappers die nadenken over een bedrijf. Dit betreft een samenwerking tussen Briskr, Radboud en Oost NL en is een invited only event.” 

Briskr Academy

Kriens: “Wij ondersteunen startups van ideefase tot volwassen bedrijf en in het hele traject werken we samen met Oost NL. Via allerlei financieringsinstrumenten en inhoudelijke programma’s zoals het Investor Readiness Program en Customer Development Program. Daarnaast hebben we de Briskr Academy en geven we zo’n 30 workshops per jaar gericht op ondernemerschap, een gevarieerd aanbod. Dat doen we samen met supporting partners: grote bedrijven in de regio die ook belang hebben bij een goede ondernemerschapscultuur, zoals een advocatenkantoor en een bureau dat zich bezighoudt met certificering in de zorg.” Sijbers: “Oost NL heeft ook wel eens een workshop verzorgd, bijvoorbeeld over de waardering van je bedrijf en hoe investeerders denken.” Kriens: “We hebben netwerk van zo’n 300 bedrijven die op regelmatige basis naar die workshops komen.” 

Foto v.l.n.r. Martijn Sijbers en Martijn Kriens