Oost NL

Op de vlucht voor de brexit... Britse watersportshop steekt over naar Deventer

De Britse watersportwebshop Wetsuit Outlet ‘vlucht’ voor de brexit naar Deventer. Schuin tegenover de Voedselbank aan een doodlopende zijstraat van een groot industrieterrein zet de ‘mondiaal grootste watersportretailer’ voet op het Europese vasteland. 

wetsuit

Een vrachtwagen loste net een grote partij wetsuits en peddels. Die moeten allemaal hun plek krijgen in 800 vierkante meter magazijn en stellingen, die tot het dak doorlopen. De bovenste bereik je alleen door een tussenvloer van metalen roosters. De gangpaden zijn zo smal dat een heftruck er niet meer doorheen kan. 

,,Het is ‘hands on’, alle hens aan dek. Voor de kerst zit alles vol", zegt Job Gielen, de kwartiermaker en locatiedirecteur van het Britse concern The Wetsuit Outlet. Het bedrijf begon 15 jaar geleden als een onbeduidende surfwinkel in de monding van de Theems bij Southend en afficheert zich nu als ‘de grootste van de wereld in watersportretail’. Jaarlijks gaan er een miljoen bestellingen de deur uit van de Britse webshop (die in Nederland zaken doet onder de naam watersportsoutlet.nl).

De marketing en sales gebeurt vanuit Londen en dat blijft ook zo, zegt Gielen. ,,Ian Homan (de Britse eigenaar-red) wil er niet weg en dat is ook niet nodig.”

Maar de distributie gaat wel op de schop en het was zaak dat ‘we dat nog voor de brexit klaar zouden hebben'. ,,We beloven onze klanten dat we binnen 24 uur leveren. Straks, na de brexit in januari, gaan we dat niet meer halen. De grenscontrole en douaneafhandeling kosten dan veel meer tijd.” 

Nu al hoort Gielen van een chaos en files aan de grens; zijn outlet is niet het enige Britse bedrijf dat nog snel voorraden op het Europese vasteland wil aanvullen nu dat nog gemakkelijk kan. Zodat ze voorlopig vooruit kunnen. 

Iedereen wil leveringsproblemen voorkomen, weet Gielen.  Maar bij hem gaat het om meer dan alleen even snel de voorraden aanvullen. The Wetsuit Outlet  betrekt het distributiecentrum  in  Deventer om  er te blijven. ,,Onze producenten leveren straks niet meer aan Southend maar gaan rechtstreeks naar Deventer.” 

Daar vandaan gaan alle Europese bestellingen ‘de wereld in’. Zo omzeilt het bedrijf de controles aan de Britse grens en vinden de bestellingen sneller gemakkelijker hun weg in Europa.

Beste Europese uitvalsbasis

Oost-Nederland is volgens hem de  beste Europese uitvalsbasis. Ja, hij woont zelf in Deventer.  Maar nee, dat was niet de belangrijkste verleiding bij zijn zoektocht naar een nieuwe logistieke  hotspot op het vasteland. ,,We keken ook naar België en Duitsland. Maar als je alles optelt en afweegt wint Oost-Nederland.” 

Zelfs de Randstad kan daar niet tegenop, zegt hij. ,,Als je een cirkel van 100 kilometer trekt rond de Randstad heb je 15 miljoen inwoners, rond Oost-Nederland 30 miljoen.” Dan is zakelijk de keus snel gemaakt en blijft Gielen dicht bij huis. 

Het Britse bedrijf zocht al langer naar een vooruitgeschoven post op het vasteland. ,,De brexit versnelde de operatie", zegt Gielen. ,,Logistiek vonden we het al voor de brexit niet handig dat alles vanuit het Verenigd Koninkrijk Europa in ging. Ja, je kunt met het vliegtuig natuurlijk snel overal leveren. Maar steeds het Kanaal oversteken kost je altijd wat.”

Hoe verder je van je klant af zit, hoe groter ook de risico's dat je niet op tijd op elk adres kunt leveren ‘en dat is juist onze kracht’. 

Daar komt bij dat banken transactiekosten berekenen bij betalingen aan Britse bedrijven omdat Engeland geen deel uitmaakt van de euro-zone. ,,Dat is per betaling niet zo veel. Maar als je alles aan het eind van een jaar optelt gaat het om een substantieel bedrag. Daar wilden we vanaf.” Wisselkoersverliezen van euro naar pond en bancaire transactiekosten zijn straks voorbij. 

Betalingen gaan straks gewoon naar een Nederlandse bankrekening. Fiscaal is dat goed voor Nederland, zegt Gielen. Homan moet de winst die hij met zijn Britse bedrijf in Nederland maakt afrekenen met onze Belastingdienst. En die winst loopt razendsnel op. Alleen al dit jaar plust de omzet van het miljoenenbedrijf met 70 procent.

Al vanaf het begin groeit het bedrijf met 20 tot 30 procent per jaar. Maar 2020 gaat door het dak. Corona doet het bedrijf ‘goed’. Steeds meer mensen 'duiken’ in de watersport, weet Job Gielen. ,,Met een wetsuit verleng je je watersportseizoen. Je kunt er ook als het wat kouder is mee uit de voeten. En kennelijk was de behoefte aan watersport door de pandemie wat groter dan anders.”

Gielen is nog op zoek naar medewerkers. Het distributiecentrum kan werk bieden aan vier mensen. Op dit moment - om het magazijn te vullen - kan hij uit de voeten met medewerkers van het Apeldoornse restaurant Jules Verne die nu toch niets te doen hebben. ,,Ik ken de eigenaar. Zo helpen we elkaar uit de brand.” 

Ongeveer 40 bedrijven overwegen oversteek naar Oost-Nederland

The Wetsuit Outlet is niet het eerste Britse bedrijf dat oversteekt naar Oost-Nederland. Eerder al zetten groothandel voor snoepgoed Candy Hero (nu in Nijmegen) en techbedrijf Clevertouch (Apeldoorn),  dat onder meer touchscreens en digiborden voor het onderwijs levert,  voet op het Oost-Nederlandse vasteland.

Nog eens ongeveer veertig Engelse ondernemers denken serieus na om de oversteek te maken, zegt Marloes de Goeijen, advisor new business United Kingdom. Zij werkt bij ontwikkelingsmaatschappij Oost NL en scout en begeleidt Britse bedrijven die naar Nederland willen komen.

Zij greep ook The Wetsuit Outlet onder de arm. ,,Hoewel zij al heel veel zelf hadden gedaan",  zegt De Goeijen. ,,Op weg naar vestiging in Oost-Nederland komt nogal wat kijken en dan kan ik de weg wijzen en verbindingen leggen.”

Belangrijkste reden voor de oversteek vormt de brexit, die voor veel Britse bedrijven het lastiger maakt om met de rest van Europa zaken te doen. Door grenscontroles en douanehandelingen wordt dat een stuk moeilijker. Hoe moeilijk is nog niet duidelijk omdat er nog geen akkoord is tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Dat akkoord moet er officieel uiterlijk 1 januari liggen.

Afhankelijk van de uitkomst zullen bedrijven beslissen: wel of niet naar Oost-Nederland, dat logistiek veel voordelen kan bieden.

Bron: De Stentor, 18 december 2020