Header fallback 1

Market Readiness Program: Leer je klant kennen

‘Ik dacht dat ik alles wel wist, maar kan het iedereen aanraden!’

Battery Control Europe uit Steenwijk nam deel aan het Market Readiness Program (MRP) en Investor Readiness Program (IRP) van Oost NL. Ondernemer Dick van de Steeg van Battery Control kan het iedere ondernemer met een nieuw idee of product aanraden. “Zonder deze programma’s waren wij absoluut minder ver dan we nu zijn. Ik ben al 30 jaar werkzaam in de rijwielbranche en dacht dat ik alles wel wist, maar ik ben blij dat ik meegedaan heb. Het MRP is een programma waarin je alle aannames over je klanten toetst, en je leert structuur en focus aan te brengen.” Battery Control ontwikkelde de Battery-box en Battery-alert, twee producten die het opladen van e-bikes veiliger maken. Op 26 november start een nieuwe ronde van het MRP.

Dick van de Steeg

‘Zoek je bevestiging of wil je léren van je klanten?’

Van de Steeg was op zoek naar financiering voor zijn nieuwe producten en wilde in eerste instantie deelnemen aan het Investor Readiness Program (IRP). Hij kende Oost NL nog van de toegekende Corona OverbruggingsLening (COL). “De start van IRP duurde op dat moment nog even en toen heb ik me aangemeld voor het Market Readiness Program (MRP), een programma van 10 weken. Na 5 weken ben ik al overgestapt naar het IRP maar toch heb ik veel aan het MRP gehad. Ik ben een ondernemer, een eigenwijze kerel, en ik dacht het allemaal wel te weten; ik ken de rijwielbranche wel. Maar je doet gewoon veel aannames. Bij MRP toets je die aannames. Is het wel zoals je denkt? Ik heb geleerd goed te luisteren en diepgang te vinden in een gesprek. Zoals een coach zei: ‘Zoek je bevéstiging bij (potentiële) klanten of wil je léren van wat ze zeggen?’”

Structuur en focus

“De structuur en methodiek van MRP en IRP geven houvast en een rode draad in hoe je de dingen aan moet pakken. En focus. Wij hadden de hele wereld als onze klant, we wilden alles en iedereen helpen. Rijwielzaken, maaltijdbezorgers, vakantieparken, hotels, Vve’s van seniorenwoningen; voor alles en iedereen een oplossing. Maar dat werkt niet echt. Ook niet voor je investeerder, die wil duidelijkheid: waar ga je voor? Je kunt beter één pijl gerícht mikken dan 10 pijlen tegelijk de lucht inschieten. Maak het klein, kies een product en marktsegment en zorg dat je daar alles van weet. En dan is het copy-paste. Die methode kun je kopiëren naar andere markten en producten. Het woord focus komt dagelijks bij ons terug. We gaan heel gestructureerd te werk en vragen ons bij alles af: voegt het iets toe of leidt het af? Voor wie een investeerder zoekt en het IRP wil doen, zou ik zeggen: doe eerst het MRP. Ik ben in ieder geval blij dat ik dat gedaan heb!”

Testen en data verzamelen

Van de Steeg heeft ruime ervaring in de rijwielbranche en constateerde met zijn zakelijke partners dat het aantal accubranden bij e-bikes de laatste jaren groeit. “Landelijk zijn er 6 tot 8 accubranden per week en dat verdubbelt bijna per jaar. Daar wilden we iets aan doen. We begonnen met een vuurvaste tas maar tijdens het ontwikkelen kwamen we erachter dat die tas niet iedere test sterk genoeg is om de explosie op te vangen. We stapten over naar een ander materiaal, metaal, en naar een andere vorm. Vanuit de praktijk hebben we steeds aanpassingen gedaan. En maar testen, testen, testen. We hebben meer dan 60 batterijen op een professionele wijze in de brand gestoken en door met lab apparatuur te werken heel veel data verzameld. Wat is de oorzaak van een explosie? Hoeveel rook komt er vrij? Is die rook giftig? Op dat soort vragen zochten we antwoorden.  Er was nog helemaal niets op dit gebied; geen wet- en regelgeving, geen onderzoeken. De meest risicovolle weg om een product in de markt te zetten. Maar met de data en kennis die we nu hebben lopen we voorop, op alles en iedereen!”

Het vele testen had resultaat en leidde tot de Battery-box en Battery-alert. De Battery-box is geschikt voor het veilig laden van twee e-bike batterijen en bestand tegen de extreem hoge druk die kan ontstaan tijdens een ontbranding. De Box is nu vooral gericht op zakelijk gebruik. De Battery Alert is meer voor de consument en is een handzaam apparaatje dat tijdens het laden op de batterij gelegd moet worden en een hard signaal afgeeft wanneer een batterij dreigt te ontbranden. De gebruiker heeft dan nog tot maximaal 10 minuten de tijd om zich in veiligheid te brengen en de brandweer te bellen.

Over MRP

Het Market Readiness Program is een 10-weeks programma waarin ondernemers opzoek gaan naar het klantprobleem in een specifiek klantsegment, zodat een succesvolle marktentree gemaakt kan worden. Doel van het programma is het realiseren van de eerste kernklanten. Op 26 november 2021 start een nieuwe ronde van het programma. Meer info en aanmelden