Header fallback 1

Market Readiness Program: ‘De beste investering die je als ondernemer kunt doen’

Toine Wilke, beter bekend als Toine de Zeewierman, wil mensen inspireren (meer) zeewier te eten omdat het duurzaam, gezond en vooral ‘ontzettend lekker’ is. Met zeewier maak je impact, is zijn stelling. Maar willen consumenten dat wel? Via het Market Readiness Program (MRP) toetste Wilke in een programma van 10 weken bij potentiële klanten zijn aannames. Wilke: “Meedoen aan MRP is de beste investering die je kunt doen als ondernemer met een goed idee.” Op 26 november start een nieuwe ronde van het MRP, aanmelden kan nog!

5.jpg

‘Ontwikkel eerst mét je klant, en dan pas vóór je klant’

Wilke leerde veel van het Market Readiness Program: “Potentiële klanten moet je vanaf het begín bij je idee betrekken door je aannames te testen, dan ontwikkelt je concept zich vanzelf. Doe het eerst mét en dan pas vóór je klanten. Ik ben al 10 jaar bezig en dacht dat ik wel wist voor wie ik problemen oploste, maar het bleek ontzettend handig om dat nog véél scherper voor ogen te hebben. In een grote groep potentiële klanten die we van tevoren uitgezocht hadden, vonden we tot mijn verbazing weinig zogenoemde ‘earlyvangelists’; mensen die je product al willen kopen en die je steunen nog vóór er een product is, en je idee verder verspreiden. Ik dacht dat iedereen wel enthousiast zou zijn, dat viel vies tegen. Het bleek dat ik zocht naar een speld in een hooiberg, ik heb geleerd alleen te zoeken naar spelden op plekken waar ze ook kunnen zijn.”

“Het is veel werk om je klant goed te leren kennen, maar het is de tijdsinvestering waard! Om me heen zie ik veel starters die denken: ‘Ik heb dé oplossing’, maar toch ontstaat er later vaak een mismatch tussen product en klant. Als je je aannames niet goed toetst kun je later in grote problemen komen als ondernemer. MRP is laagdrempelig, maar niet gratis: het kost in het begin véél tijd. Maar uiteindelijk bespaart het je veel moeite als blijkt dat je product toch niet zo’n goed idee is. Je kunt in de opstartfase nog gemakkelijk veel wijzigingen doorvoeren, of opnieuw beginnen.”

‘Koken met zeewier leuk en makkelijk’

De Zeewierman heeft een duidelijke missie: zeewier bij consumenten onder de aandacht en in de keuken brengen. Dat doet hij op verschillende manieren. Zo is hij in te huren als spreker en food-/receptontwikkelaar en verkoopt hij via zijn bedrijf Sea Green zeewierburgers. Ook maakte hij een kookboek waarin zeewier het centrale ingrediënt is: “Consumenten willen wel met zeewier aan de slag maar weten niet goed wat ze er mee moeten. Koken met zeewier is leuk en makkelijk. De beschikbaarheid van zeewier is nog wel een probleem; het is lastig te verkrijgen en de enorme bladen die een enkele toko en biologische winkel verkoopt nodigen niet erg uit tot koken. Wij gaan dat anders doen.” Met bijvoorbeeld een Zeewierbox - met vier potjes zeewier - te gebruiken als smaakmaker bij de maaltijd. Met deze Zeewierbox, die Wilke in het MRP ontwikkelde, krijg je zeewier thuisgestuurd, samen met leuke en gemakkelijke recepten. 1 November start de crowdfunding campagne.   

Voedsel van de toekomst

Wilke studeerde 10 jaar geleden als voedingsdeskundige in Ierland af op zeewier. Op zoek naar het ‘voedsel van de toekomst’ kwam hij op zeewier uit. “Met slechts 2 procent van de zee-oppervlakte kun je de hele wereld voeden! Er is geen kostbare landbouwgrond of kunstmest voor nodig en het groeit heel snel. Zeewier bevat vitaminen, mineralen, vezels, omega 3 en eiwitten, een perfecte aanvulling op ons dagelijkse voedingspatroon.” Hij ontdekte dat er meer dan 10.000 verschillende soorten zeewier zijn waarvan er ongeveer 20 goed te telen zijn op grote schaal. Ook is de Zeewierman enthousiast over de diversiteit aan smaken, waaronder de smaak van spek, mossel en truffel.  

Change maker

Wilke: “Ik wil mensen graag helpen met de overstap naar gezonder, duurzamer én lekkerder eten. Op dat gebied wil ik een ‘change maker’ zijn. Ons voedselsysteem is aan het veranderen, en ik wil laten zien hoe het beter kan, als Zeewierman. Het is een markt van pionieren, ik blijf op zoek naar de gouden formule om de meeste mensen op een prettige manier zeewier te laten eten." Zeewier dat op het strand ligt kun je daar overigens beter laten liggen. “Bedenk dat gezond zeewier ergens aan vast zit. Dood zeewier laat los, gaat zweven en kan dan op het strand belanden. Als het daar te lang ligt gaat het rotten en is het niet meer te eten. Ik raad altijd zeewier uit de winkel aan.”

Over MRP

Het Market Readiness Program​ is een 10-weeks programma waarin ondernemers opzoek gaan naar het klantprobleem in een specifiek klantsegment, zodat een succesvolle marktentree gemaakt kan worden. Doel van het programma is het realiseren van de eerste kernklanten. Op 26 november 2021 start een nieuwe ronde van het programma. Meer info en aanmelden

Zeewier Box