Header fallback 1

Garden of Kairos brengt digitale transformatie maakindustrie tot bloei

Garden of Kairos is een initiatief om bedrijven in de maakindustrie te helpen met digitaliseren. En dat is nodig, want digitale transformatie versterkt de economische positie van bedrijven. Martin Arens van Thales Group en Pieter Dillingh van Oost NL vertellen over de community.

Garden of Kairos

Als we twintig jaar geleden een foto maakten, kozen we het moment zorgvuldig, want het rolletje was zo vol. Nu schieten we gerust honderd digitale foto’s in een minuut, om daarna te beslissen welke foto we opslaan. Dat hadden we in de tijd van analoge fotografie niet durven dromen.

Dit voorbeeld illustreert de transformatie van de industrie. In tijd van Charlie Chaplin was een lopende band een hele uitvinding (industrie 1.0), tegenwoordig doen robots en cobots een deel van het werk (industrie 4.0). ‘Bedrijven die niet mee-ontwikkelen, dreigen de boot te missen’, zegt Dillingh. 'Kijk maar naar bedrijven die aan het begin van de coronacrisis nog maar weinig gebruik maakten van hun socialemedia-kanalen. Door de crisis was iedereen ineens geïnteresseerd in 'social selling'.’ Arens voegt toe: ‘Een voordeel van digitalisering is dat het je werkgebied groter maakt. Hoe minder fysieke levering en overdracht, hoe verder weg je klanten kunnen zijn gevestigd.’

Oprichting community

Na een aantal gezamenlijke projecten sloeg een vereniging van bedrijven en kennisinstellingen in 2021 definitief de handen ineen. In de community Garden of Kairos werken ze samen aan de digitale transformatie van bedrijven in het oosten van het land. De community heeft als doel om binnen 3 jaar circa 30 deelnemende bedrijven en kennisinstellingen te hebben. Momenteel zijn dat er al 15.

Oost NL helpt innovatieve bedrijven bij hun verdere ontwikkeling. De Garden of Kairos brengt ondernemers bij elkaar en zorgt ervoor dat opgedane kennis wordt verspreid onder andere bedrijven binnen en buiten de regio. Thales was een van de eerste partners. Arens: ‘Onze drijfveer: samen kom je verder. We kunnen binnen de garden samenwerken, kennis delen en elkaar naar een hoger niveau tillen op het gebied van digitale transformatie.’

De naam Garden of Kairos is geïnspireerd op de Griekse mythologie. Kairos is de jongste en meest opstandige kleinzoon van Chronos, de god van de tijd. Kairos staat voor het grijpen van kansen en het inslaan van nieuwe wegen. Het samenwerkingsverband Garden of Kairos wil met dezelfde insteek de maakindustrie transformeren naar industrie 4.0.

Samen kom je verder

‘Het is voor de meeste bedrijven - zeker voor mkb’ers die geen afdeling ‘research and development’ hebben - ingewikkeld om op eigen houtje te reageren op veranderingen in de wereld en in de markt. Ze zijn met de dagelijkse praktijk bezig. Wanneer moeten zij onderzoek doen en pilots draaien? En dan zijn er ook nog welwillende consultants die bedrijven aanbieden hen te helpen met het zetten van eerste stappen, terwijl de keuze voor digitalisering een strategische is en invloed heeft op de hele organisatie’, zegt Dillingh. ‘De meeste bedrijven willen daarom eerst een gevoel krijgen bij de veranderingen en de kansen die daarbij horen. Binnen Garden of Kairos kunnen bedrijven zich laagdrempelig oriënteren. Het is dan ook allesbehalve een salesplatform. Door samen te werken bundelen de deelnemers in Garden of Kairos hun expertise, capaciteit en middelen.’

Techniek én gedrag

De wereldwijde elektronicaonderneming Thales Group is actief is op het gebied van luchtvaart, defensie en informatietechnologie. ‘Eind jaren zeventig bouwden we binnen Thales ons eigen systeem voor het ontwikkelen, opslaan en up to date houden van onder meer producttekeningen. Dat systeem zat heel slim in elkaar, maar de huidige tijd vraagt om vernieuwing. We gaan bijvoorbeeld met zijn allen van 2D-tekeningen naar 3D-modellen en zelfs virtual reality’, zegt Arens. ‘Voor ons ‘product lifecycle management’ zijn we nu overgestapt naar Windchill. Daarbij gaat het niet alleen om het veranderen van de techniek en het migreren van al onze producten en documenten naar een nieuw systeem; medewerkers moeten er ook mee kunnen en willen werken. Dat vraagt om een cultuuromslag, gedragsverandering. Daarnaast heeft het invloed op de wijze waarop je digitaal met toeleveranciers werkt. Dat zijn vraagstukken die weer goed bij Kairos passen.’

Uitwisselen

Tijdens een van de webinars die Garden of Kairos begin dit jaar organiseerde, deelde Thales zijn ervaringen op het gebied van digitale transformatie met de andere leden. Tijdens een andere webinar kwam een vliegende auto aan bod. ‘We doen naast webinars ook projecten, waarvan ook de leden die niet in de projectgroep zaten de resultaten te weten krijgen. Ideaal om kennis en inzichten op te doen dus’, zegt Dillingh. ‘Twentse bedrijven willen nog wel eens de ‘kat uit de boom kijken’ alvorens te handelen. Bij Kairos kun je je laten inspireren en laagdrempelig je eigen weg kiezen naar de digitale transformatie.’ ‘De leden kunnen via Garden of Kairos ook in contact komen met stagiairs, afstudeerders en lectoraten’, voegt Arens toe.

Lid worden

Om de kennisuitwisseling te optimaliseren, streeft Garden of Kairos naar een omvang van ongeveer dertig leden. Bedrijven en kennisinstellingen die zich willen aansluiten bij de vereniging zijn van harte welkom.

Dit artikel verscheen eerder in het magazine INN Twente. Tekst: Mirjam van Huet, beeld: Lars Smook.