Oost NL

Denktank2020: Samenwerkingen zijn al opgestart

“Tijdens de sessies heb ik veel geleerd en goed gekeken naar hoe andere ondernemers het doen en daar komen verrassende dingen uit”, vertelt Peter Strijk. ‘’Je denkt altijd: zoals je het zelf doet gaat het toch goed? Het heeft me echt nieuwe inzichten gegeven, zo ben ik in contact gekomen met Cosun en zijn we gaan extraheren. Daar is nog niet het gewenste resultaat uit gekomen, maar wellicht in de toekomst. Andere ondernemers doen het toch net even anders en dat is interessant om te zien en horen.”

Peter Strijk, oprichter van Dutch Soy, was eind vorig jaar en begin dit jaar aanwezig bij de drie sessies die The Protein Cluster organiseerde in samenwerking met Denktank2020 van Oost NL, als onderdeel van FOOD2020. In deze sessies kwamen de eiwitten zelf, de mogelijke toepassingen en de vermarkting ervan aan bod. Aangezien Dutch Soy lokaal in Nederland soja teelt was deelnemen aan deze Denktank een goede match.

Denktank

Edamame, soja van Nederlandse bodem

“ 'Dutch Edamame'. We hebben voor deze naam gekozen omdat dit een stuk positiever klinkt dan soja. We merken dat soja een negatief imago heeft in Nederland. We telen alles in Nederland en we doen dit goed gereguleerd. Wat nu voor ons het belangrijkste is dat in april/mei de soja weer de grond in is gegaan en er in augustus weer geoogst kan gaan worden. Het grootste gedeelte is bio. Als bio uit een ander land komt trekt men toch hun twijfels nog weleens en dat is bij ons niet aan de orde. Het is een puur product, mensen kunnen het zelf zien groeien.”

“Ik leer met andere ogen kijken”

“De Denktank bijeenkomsten hebben eraan bijgedragen dat ik eens met andere ogen ga kijken naar processen binnen ons bedrijf. Ik vind het prettig om bij anderen in hun bedrijf een kijkje te nemen. Zo kom je ook weer nieuwe dingen tegen en tot andere inzichten. Dit mis ik nu door de coronacrisis wel echt en ik hoop dan ook dat dit straks allemaal weer kan. Er zijn natuurlijk ook online rondleidingen en afspraken maar dat is toch anders. De geur, je gevoel en de omgeving doen zoveel met je beleving. Daar leer ik echt van. Zo mochten we een kijkje in de keuken nemen bij Stegeman. We kennen Stegeman vooral als vleesmaker, maar wat ik daar erg verrassend vond was dat ook zij kijken naar een toekomst met minder vlees en alternatieven. Wellicht kunnen we in de toekomst eens samen kijken naar een snack met soja.”

Kwaliteit per teler nog heel verschillend

“Voor ons is de uitdaging om de kwaliteit per teler wat te verhogen, die is nu nog heel verschillend. Onze telers zitten hemelsbreed niet ver bij elkaar vandaan dus het gaat om dezelfde grondsoort, daar kan het verschil niet in zitten. Maar het is ook geen ui of aardappel. Soja is een nieuwe teelt in Nederland en dus is er nog wat onderzoek nodig. De verschillen per teler zijn er en we gaan verder uitzoeken hoe we de kwaliteit kunnen verbeteren. We zijn nog niet zolang bezig, dus dat is ook heel leuk om te ontdekken.”

Samenwerkingen

Peter kijkt met veel plezier terug op de kennissessies: “Ik heb hele leuke mensen ontmoet, allemaal met hun eigen expertise. Daar kunnen mooie samenwerkingen uit ontstaan en die zijn deels al opgestart maar je merkt nu toch ook dat door de coronacrisis veel op een laag pitje staat. We hadden ook mooie proefveld-samenwerkingen maar die liggen nu stil. Dit is toch wel even een spannende tijd en behoeft een pas op de plaats. Ik heb met verschillende contacten afgesproken dat we in juni weer contact hebben om te kijken hoe het dan gaat.”

“Mensen gaan veel meer lokaal kopen en dat is positief”

“Vanwege de coronacrisis overleggen we met collega’s nu veel door te videobellen. We werken vanuit huis en ik denk niet dat we dit seizoen nog op kantoor komen. We bespreken wel met elkaar waar we op moeten letten, wat eraan komt en wat we gaan doen. We hebben spullen die aangeleverd moeten worden uit Japan en Argentinië en dat is nu toch een beetje behelpen. We hopen dat alles er op tijd is.

Ook in de voedselketen gaat het allemaal een beetje anders, er zijn veel lokale initiatieven, al is Nederland wel een exportafhankelijk land. Juist nu wordt er veel meer gekeken naar welke bedrijven en initiatieven men lokaal kan ‘steunen’; er is een gunfactor.”

Starten van nieuwe initiatieven

“Gelukkig ben ik heel positief en werken wij in de foodsector samen met de retail en merken we er momenteel weinig van. Onze afnemers zijn er nog wel en daarnaast zijn we bezig met wat nieuwe initiatieven op te starten. Waaronder een mooie samenwerking met een grote supermarkt maar daar kan ik nu nog niks over zeggen. We denken ook met andere partijen na over de verwerking van ons product in bijvoorbeeld soepen of sausen. De nasleep van deze coronatijd zal nog wel even duren maar ik denk wel dat dit alles stimuleert om meer lokaal te kopen voor consumenten. Dat is goed nieuws ook voor ons bedrijf.”

Meer informatie

over de Denktanks of FOOD2020: neem contact op met Maaike Büchner.