Header fallback 1

De weg naar digitalisatie: Welke vragen zou u moeten stellen?

​De maakindustrie in Europa en de rest van de wereld bevindt zich in een transitie naar de volgende industriële revolutie. Voordat bedrijven kunnen beginnen met nadenken over het implementeren van nieuwe technologieën en businessmodellen dienen ze de juiste vragen te stellen om zich met succes in een zich voortdurend ontwikkelende gedigitaliseerde wereld te begeven en de overstap hier naartoe te maken. In dit artikel vragen we Biba Visnjicki, Managing Director van het Fraunhofer Project Center en Thomas Vollmer, Hoofd van de afdeling Productiekwaliteit bij het Fraunhofer IPT, twee experts uit de sector, welke vragen bedrijven zouden moeten stellen om de weg naar digitalisatie te kunnen inslaan.​
Biba en Thomas FPC

Waarom zouden bedrijven volgens u op weg moeten gaan naar Industry 4.0?

Biba Visnjicki: 

De maakindustrie heeft een evolutie doorgemaakt van door stoom aangedreven mechanische systemen in de eerste industriële revolutie naar massaproductie op lopende banden aan het begin van de 20e eeuw. Recenter had de vooruitgang in computertechnologie een enorme invloed op de sector. Als gevolg hiervan werden geautomatiseerde controlesystemen algemeen gangbaar in fabrieken en op werkvloeren in heel Europa en de rest van de wereld. 

Iedere grote verandering in de manier waarop we ontwerpen en produceren vraagt om een verandering in de manier waarop we naar de wereld kijken en onze bedrijven en werkvloeren runnen. De maakindustrie maakt zich nu op om de volgende revolutie, doorgaans Industry 4.0 genoemd, te omarmen.

De nieuwe industriële revolutie wordt gedreven door een toenemend aantal consumentenproducten, machines en apparaten die allemaal met elkaar in interactie zijn en met elkaar communiceren als een voortdurend onderling verbonden netwerk, ook wel The Internet of Things (IoT) genoemd.

Veel van deze onderling verbonden digitalisering is zichtbaar voor het publiek aan de downstreamzijde van de fabricage door geweldige nieuwe producten en diensten. Zelfrijdende auto's nemen beslissingen op basis van de omgeving waarin zij zich bevinden, onafhankelijk van de bestuurder. Sportcoaches kunnen de biometrische prestaties van hun spelers in realtime volgen door middel van apparaten die op het lichaam gedragen worden en diabetespatiënten kunnen direct hun insulineniveau te weten komen dankzij deze fantastische technologische sprongen.

Deze zelfde fusie van menselijke, fysieke producten, computers en virtuele technologieën door middel van complexe gegevensoverdrachten via digitale netwerken begint zich nu ook af te spelen bij bedrijven en op werkvloeren over de hele wereld.

De interactie tussen ontwerpers, technici en klanten is aan het veranderen. Die verandering zit niet alleen in de manier waarop we producten ontwerpen, maar ook in de ontwikkel- en leveringsprocessen die deze producten mogelijk maken. De wensen en behoeften van klanten kunnen naadloos de manier waarop machines werken bepalen, en ook een brug vormen tussen toeleveringsketens voor sneller maatwerk en beter inspelen op productwijziging.

Thomas Vollmer:

Het is geen kwestie van opvatting om al dan niet de weg naar Industry 4.0 in te slaan. Onderzoeken becijferen de economische voordelen van digitalisering in de maakindustrie op duizenden miljarden euro's. Door het enorme aantal mogelijkheden als al eerder aangegeven – communicatie, onderlinge verbondenheid, virtuele technologie, ... – is de vraag alleen nog maar wat de juiste aanpak is en wat de juiste digitale oplossingen zijn. Dit wordt tastbaar als je kijkt naar de grote variatie in productiebedrijven in de markt: grote of kleine bedrijven, groot of klein volume, een breed assortiment producten of gestandaardiseerde massaproducten, hoge kwaliteit of lage kosten, snelle levering of veiligheid enzovoorts. Ieder kenmerk vraagt om specifieke technologieën om de strategie van het bedrijf op de werkvloer te kunnen ondersteunen. Maar één ding is essentieel: als bedrijven niet de weg inslaan naar Industry 4.0 zullen ze in de nabije toekomst niet concurrerend kunnen blijven.

Hoe maken bedrijven de transitie naar een gedigitaliseerde werkvloer?

Biba Visnjicki: 

Een toenemend aantal lidstaten van de EU creëert stimulansen, strategieën en beleidswijzigingen om bedrijven in staat te stellen over te schakelen naar een slimme, digitale producerende economie.

Interconnectiviteit is nog nooit eerder op dit niveau vertoond. Dit vereist de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen en diensten om groei mogelijk te maken en bestaande fabrikanten in staat te stellen om concurrerend te blijven in een veranderende industriële economie.

Maar digitalisering ook echt naar een productieomgeving brengen kan een uitdagende taak zijn voor diegenen die overwegen om zich hierop te storten.

Met enorme hoeveelheden gegevens en een oneindig aantal combinaties van compatibiliteit tussen productiemiddelen en toeleveringsketens kan het voor nieuwe spelers op het gebied van digitalisering een uitdaging zijn om te weten te komen waar zij hun middelen en inspanningen op moeten richten. Leren hoe dit moet zal van groot belang zijn om concurrerend te kunnen blijven in de veranderende wereld van de maakindustrie en om efficiënter te kunnen profiteren van een wereldwijde markt.

Bij het kijken naar de volgende stappen die je als bedrijf moet zetten, kun je gemakkelijk verdwalen in jargon en overbodige whitepapers en gepubliceerde content die op de details en technische aspecten van Industry 4.0 ingaat. Bedrijven moeten weten waar ze hulp kunnen vinden en welke vragen ze moeten gaan stellen over hun huidige en toekomstige bedrijfsvoering.

Thomas Vollmer:

Zoals Biba al zei, het gaat om de juiste vragen stellen. In deze context is de juiste technologie niet de mooiste, maar de technologie die aan de eisen van het bedrijf voldoet. Dit bepaalt ook de transitie naar een volledig gedigitaliseerd bedrijf, niet alleen vanwege het verschillende uitgangspunt van elk bedrijf.

Maar het gaat niet alleen om de transitie van technologieën als interconnectiviteit, nieuwe businessmodellen en diensten, augmented reality of kunstmatige intelligentie. De implementatie van deze oplossingen gaat gepaard met en vereist ook een omslag in het denken van het management en de werknemer. De dagelijkse gang van zaken en de manier waarop we werken – alleen en samen – is aan het veranderen. Momenteel krijgen we daar een voorproefje van dankzij Covid-19. Bedrijven namen snel software als Microsoft Teams in gebruik om op afstand samen te kunnen werken en slaagden hierin, hoewel de manier van werken totaal anders is. Daarom is een wijziging van de bedrijfscultuur en de acceptatie van het personeel een vereiste. En ten slotte, maar niet onbelangrijk, een digitaal bedrijf trekt ook het personeel van de toekomst veel beter aan dan ouderwetse bedrijven.

Welke vragen zouden bedrijven moeten stellen?

Biba Visnjicki: 

Managers zouden zich dingen af moeten vragen als: op welk niveau van ons bedrijf zouden we moeten investeren in digitale oplossingen en automatisering? Welke gegevens zijn belangrijk voor ons en hoe kunnen we deze optimaal benutten om meer efficiëntie of betere eindproducten te realiseren? Hoe kunnen we de toegangsbelemmering zo klein mogelijk maken en digitalisering toegankelijk maken met de kleinst mogelijke negatieve impact?

Hierbij kunnen de experts van ons Advanced Manufacturing Centre u en uw bedrijf helpen om de juiste vragen te stellen en u naar de beste antwoorden leiden. Neem daarom contact met ons op voor een gesprek over de vragen die u zich dient te stellen om de transitie naar Industry 4.0 in uw bedrijf te kunnen realiseren.

Als koploper op het gebied van het nieuwste technologisch onderzoek kan het AM Centre uw bedrijf helpen om de meest recente geautomatiseerde systemen en slimme productietechnologie in uw bestaande bedrijfsvoering te benutten en te integreren. Daarnaast kunnen zij u vertellen waar geheel nieuwe, nog onontdekte kansen liggen in de vorm van producten, diensten en businessmodellen.

Thomas Vollmer:

Alvorens fors te investeren dienen bedrijven de uit hun strategische doelen afgeleide behoeften te begrijpen. Nadat zij een helder beeld hebben gekregen van hoe de toekomst van het bedrijf eruit zal zien, helpen wij hen om hier de juiste beslissingen uit af te leiden. Hierbij gaat er het niet alleen om welke stappen op welke manier genomen dienen te worden, maar ook in welke volgorde, met wie er samengewerkt gaat worden en hoe koop/maakbeslissingen genomen dienen te worden.

Voor het beantwoorden van deze vragen bieden wij zeven componenten die een bedrijf helpen om zichzelf toekomstbestendig in zijn markt te positioneren, de juiste innovatieve technologieën te identificeren voor het bereiken van deze doelstellingen en de juiste partners uit te kiezen in de haaienvijver van leveranciers van oplossingen. Ga aan de slag en vraag om onze Indus​

Tekst: Fraunhofer Project Center​