Oost NL

Corona drijft vliegtuigen naar Airport Twente: ‘Staan hier hopelijk snel 10 à 12 stuks’

Diverse buitenlandse luchtvaartmaatschappijen hebben Twente Airport op het oog om een deel van hun vloot te stallen. Door de coronacrisis blijven veel vliegtuigen tijdelijk aan de grond. Door de crisis komen luchtvaartmaatschappijen en leasemaatschappijen nu naar ons toe, in plaats van dat wij hen moeten benaderen”, zegt directeur Meiltje de Groot van Twente Airport. „Hiermee kunnen wij onszelf op de kaart zetten.”

 

AELS

Leasemaatschappijen zijn bedrijven die de financiering van vliegtuigen regelen. Sommige luchtvaartmaatschappijen doen dat zelf, verduidelijkt De Groot. Ze is onder meer benaderd door partijen uit Zweden en Duitsland. Om hoeveel maatschappijen het gaat, wil ze niet zeggen. „Maar er gaat zeker iets uitkomen.”

Plek voor 17 vliegtuigen

Twente Airport kan op haar locatie nabij Enschede in totaal zeventien vliegtuigen kwijt: zeven langeafstandsvliegtuigen zoals een Boeing 747 of Airbus A330 en tien iets kleinere exemplaren zoals een Boeing 737 of een Airbus A320. 

Nu nog zijn vanaf de weg voor passerende automobilisten vaak maar enkele vliegtuigen waar te nemen. „Hoe lang het duurt voordat je er hier tien à twaalf ziet? Ik hoop heel snel”, zegt De Groot hoopvol.

Lucratieve business

Airport Twente werd tot voor kort voornamelijk gebruikt voor het demonteren van vliegtuigen. Het stallen van vliegtuigen is een nieuwe inkomstenbron voor het vliegveld. Onlangs werden al twee toestellen van het type Airbus A220 in Enschede geparkeerd. Een Russische maatschappij zou ze leasen, maar zag daar vanaf. 

Op korte termijn hoopt De Groot dus nog meer vliegtuigen te parkeren. Klanten betalen volgens haar ongeveer 2.000 euro per maand voor het parkeren van een klein vliegtuig en 10.000 euro per maand voor een groot vliegtuig.

Ook onderhoud in Twente?

De Groot hoopt ook onderhoudsbedrijven naar Enschede te lokken. „Dat is een groeiende markt, crisis of niet. We hebben het gezien bij de uitbraak van SARS, de aanslagen van 9/11 en de oliecrisis; de vervoersvraag kende even een dip, maar groeide daarna weer verder. Daardoor blijft de vraag naar onderhoud bestaan.”

En dat biedt kansen voor Airport Twente, meent De Groot. „Voorheen werd onderhoud vaak in Azië en Oost-Europa gepleegd. Maar je ziet dat de loonkosten daar stijgen en maatschappijen het onderhoud aan hun vliegtuigen toch ook wel graag dichter bij huis laten uitvoeren.”

Bron: Tubantia, 25 maart 2020