Header fallback 1

BLOG: Van trends spotten naar marktintroductie van nieuwe voedingsingrediënten  

Om voldoende gezond en duurzaam geproduceerd voedsel te produceren zijn innovaties noodzakelijk. Maar hoe zorgen we ervoor dat die innovaties de markt bereiken? Eind vorig jaar bezocht ik de Food Ingredients Expo in Parijs, dé locatie waar trends op het gebied van voeding samenkomen. Wat kunnen Nederlandse bedrijven daarvan leren?

Afbeelding1234.jpg

Drie belangrijke trends

De FI Global is de grootste ingrediëntenbeurs ter wereld. Afgelopen jaar werd de beurs georganiseerd in Parijs. Drie trends vielen daarbij extra op, ook omdat ze aansluiten bij innovaties waar in Oost-Nederland, met name rondom Wageningen, hard aan wordt gewerkt:

1. Precision fermentation

Fermentatie is een eeuwenoude techniek waarbij we schimmels, bacteriën en gisten gebruiken om voedseltoepassingen te maken. Bekende alledaagse voorbeelden van fermentatie zijn bijvoorbeeld yoghurt, kaas & bier. De afgelopen jaren is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar fermentatie, waardoor we nu micro-organismes kunnen inzetten om heel gericht producten te maken. Een voorbeeld hiervan is NoPalm ingredients, een Wageningse startup die op basis van precisie-fermentatie een alternatief voor palmolie maakt.

Bijzonder goed nieuws dus dat in Ede een fermentatie-lab is aangekondigd op initiatief van Foodvalley NL en de WUR. Bedrijven kunnen daar straks gezamenlijk gebruik maken van onderzoeksfaciliteiten.

2. Super refined ingredients

'Uit grondstoffen worden nu al vaak verschillende voedingsingrediënten gehaald, zoals eiwitten en vezels. Met nieuwe technologieën kunnen bedrijven uit de basisgrondstof nog meer ingrediënten halen die voorheen niet te verkrijgen waren'. Een voorbeeld is de startup Cano-ela, zij halen uit de reststroom van de raapolie-industrie diverse ingrediënten. Deze reststromen gaan nu nog naar de diervoeding, wat een relatief laagwaardige toepassing is. Cano-ela kan met nieuwe technologieën proteïnes, vezels en andere ingrediënten uit de reststromen halen.

3. No animal origin

Dat we zoeken naar plantaardige alternatieven voor vlees is niets nieuws. Maar we zien ook steeds meer alternatieven voor andere voedingsmiddelen die een dierlijke origine hebben, zoals melk, ei en honing. Voorbeelden van bedrijven in onze regio die zich daar mee bezighouden zijn Time Traveling Milkman (vervanging room), Fumi/Revive (vervanging ei) en Melibio (vervanging honing).

Belemmeringen bij marktintroductie

Innovaties genoeg dus in de Food-industrie. Maar de weg naar de markt vinden is niet eenvoudig. Een belangrijke belemmering is bijvoorbeeld wet- en regelgeving. Nieuwe food-ingrediënten vallen vaak onder het zogenaamde novel food dossier. Dit houdt in dat het met name in de EU lang duurt om een voedselproduct goedgekeurd te krijgen in de markt. Dit kan tussen de 2 tot 7 jaar duren.

Hierdoor hebben ondernemers veel voorfinanciering nodig om te overleven voordat er überhaupt omzet is. Het vinden van die financiering is een andere belemmering. We zien dat ondernemers zich dan richten op landen waar de goedkeuring makkelijker te verkrijgen is, zoals de VS en Singapore. In Singapore kan je bijvoorbeeld al kweekvlees verkopen. Dit mag in Nederland nog niet.

Het ander obstakel is consumentenacceptatie. Consumenten eten vooral wat ze kennen en voordat een product in de mainstream markt komt zijn er heel veel stappen voor nodig. Want zie jij jezelf al vlees eten dat uit het lab komt? Of heb je al een keer een insectenburger gegeten? Voor de meeste mensen zal dit nog niet snel op hun menu komen. 

Analyse en een sterke business case

In Parijs valt op dat er op mondiaal niveau veel concurrerende ingrediëntenleveranciers zijn. Het is dus aan ondernemers om een goede concurrentieanalyse te maken en na te denken over hun concurrentiepositie. Daarnaast is het goed om na te denken over partnerschappen. Samen kom je verder dan alleen, dus zorg ervoor dat je goede strategische partnerschappen opzet.

Food Ingredients

Als business developer bij Oost NL kan ik helpen door je business case te versterken. Wij inventariseren allereest samen waar de behoeftes liggen. Dit doen we door vragen te stellen over: de financieringsbehoefte, het team, de technologie of product, het beoogde klantsegment en het businessmodel. Vervolgens kunnen we samen met de ondernemer bedenken wat de beste opties zijn.

Dit kan bijvoorbeeld door het inzetten van de Startversneller, De Groeiversneller, het Investor Readiness Program, Customer Discovery Programma, Business Innovation Program Food of het koppelen aan een regionale, landelijke of Europese subsidieprogramma’s. We helpen een kritische blik te werpen op het businessplan/pitchdeck, adviseren over de juiste financieringsopties en koppelen je aan relevante experts. Dit doen we bij Oost NL natuurlijk niet alleen, maar samen met onze samenwerkingspartners, zoals StartLife en Foodvalley NL. Samen versnellen we innovaties voor de voedseltransitie.

Wil je met jouw innovatieve voedingsingrediënt zelf trendsetter worden? Neem dan eens contact op, ik help je graag.

Dit is een blog van Suradj Hiralal, projectmanager Food bij Oost NL.