Header fallback 1

BLOG: Maatschappelijk verantwoord ondernemen: ga ervoor in 2022!

En dan is het alweer bijna einde 2021. Zo aan het einde van het jaar blikken we vaak terug, maar kijken we ook weer vooruit. We maken plannen op het gebied van werk, wonen, leven, gezin, reizen, en goede voornemens. Ik in ieder geval wel.

Meta Kok

Voornemens

Er wordt tegenwoordig trendbewuste kleding gemaakt, van lage kwaliteit, snel geproduceerd, die slechts een korte tijd gedragen wordt. Deze fast fashion, oftewel “snelle mode” zorgt ervoor dat er een overschot aan kleding ontstaat, waarvan heel veel wordt vernietigd of door de consument wordt weggegooid.

Ondernemers die ik onlangs bij een inspirerende bijeenkomst in Twente sprak, zijn handig op deze problematiek ingesprongen en de maatschappelijke uitdaging van minder kledingverspilling aangegaan. Een ondernemer die van afgedankte spijkerbroeken onder andere  isolatiemateriaal maakt en een ondernemer die van kleding uit de kledingcontainers fashionable items maakt.

Mijn voornemen voor volgend jaar is: eerst even de kast door alvorens te concluderen dat ik nieuwe kleding nodig heb!

(Tekst gaat verder onder de afbeelding)

Textiel

Watermanagement en aanpassing aan klimaatverandering

Fast fashion heeft een negatieve invloed op onze klimaatverandering. Klimaatveranderingen en watermanagement zijn nauw verbonden met elkaar. Weersomstandigheden zijn minder voorspelbaar waardoor we niet altijd goed kunnen inspelen op die omstandigheden. De ene keer valt er zoveel water naar beneden dat de rivieren het niet meer kwijt kunnen, de andere keer hebben we te maken met droogte.

Er zijn wel oplossingen om het water beter af te kunnen voeren of juist vast te kunnen houden of ons te beschermen tegen het hoge water door dijken te verstevigen. We worden steeds beter in het aanpassen van onze omgeving, zodat die geschikt is voor de gevolgen van het veranderende klimaat. Dat wordt ook wel klimaatadaptie genoemd. Dat is de ene kant. Aan de andere kant zullen we de klimaatverandering, die al in gang is, een halt toe moeten kunnen roepen.

Twee hele belangrijke maatschappelijke uitdagingen dus.

In Nederland hoeven we ons vaak geen zorgen te maken of er wel voldoende water en drinkwater beschikbaar is. Maar in andere landen is dat wel anders, bijvoorbeeld in de landen in het continent Afrika. Veel van die landen hebben te maken met droogte en hebben geen of weinig watervoorzieningen. Zo ontvingen we onlangs een aanmelding bij De Startversneller van de onderneming van Kas van 't Loo welke hij voert samen met drie zakenpartners, en handelt onder de naam: Brineys. Deze onderneming wil dit probleem graag oplossen.

"Van dit soort ondernemersinitiatieven word ik heel erg blij en dat belooft veel moois voor de toekomst."

Ze zijn begonnen met het opzetten van een project in Kenia. Hoe ze dat doen? Door zeezout te verkopen met een verhaal. Onder het motto: "Zo smaakt impact", genereren zijn met de verkoop van zout inkomsten om waterprojecten op te zetten en te onderhouden. Brineys' zout valt letterlijk en figuurlijk in de smaak als relatiegeschenk, bij de horeca en voedingswinkels. Daarnaast kan iedereen in Nederland ook zelf een potje in huis halen via de webshop.  De opbrengst daarvan wordt geïnvesteerd in waterinstallaties in Kenia. Het is Kas gelukt de eerste stappen samen met zijn zakenpartners zelf te zetten, maar wil graag door middel van coaching verder op weg geholpen worden in het creëren van mogelijkheden voor hun onderneming. Daar draagt De Startversneller natuurlijk graag aan bij.

Van dit soort ondernemersinitiatieven word ik heel erg blij en dat belooft veel moois voor de toekomst.

Geschreven door Meta Kok, adviseur de Startversneller.