Oost NL

LNG Achterhoek

LNG Achterhoek ontwikkelt en exploiteert een tankstation voor vloeibare, duurzame gas en - op termijn - biogas van LNG Achterhoek.

LNG Achterhoek zet met klein station een grootse eerste stap

“Het kan zo niet langer.” De 60-jarige Bennie Wisselink is helder. We verbruiken met zijn allen te veel fossiele brandstoffen en zorgen voor een te grote CO2-uitstoot, meent hij. En dus zocht Wisselink naar een oplossing. Samen met Kuster Olie, Groot Zevert en het Innovatie- en Energiefonds Gelderland is hij in de Achterhoek een tankstation begonnen. Het tankstation maakt het voor het transport mogelijk milieuvriendelijke brandstoffen LNG (Liquid Natural Gas) en CNG (Compressed Natural Gas) te tanken. “Dit is nog maar een eerste stap.”

Het nieuwe tankstation van ‘LNG Achterhoek B.V.’ ligt aan de Nettelhorsterweg in Borculo. Dat is bij lange na niet de meest drukke verkeersweg van de Achterhoek. Waarom dan toch daar?

Bennie Wisselink, directeur van LNG Achterhoek: “Dat heeft puur te maken met de samenwerking die we hebben met Friesland Campina. Eén van hun fabrieken ligt zo’n tweehonderd meter naast het station. Zij hebben enkele vervoerders die met LNG-vrachtauto’s voor hen rijden en bij ons tanken. Friesland Campina heeft tot doel haar omzetgroei CO2-neutraal te realiseren. Er rijden nu zeven vrachtauto’s voor Friesland Campina op deze brandstof. Dat moeten er op termijn meer worden. Zo kunnen wij meegroeien. Het is een begin, maar we zijn er nog lang niet.”

Wanneer dan wel?

“We zitten feitelijk in een tussenfase. LNG brandstof is sowieso al globaal twintig procent beter voor het milieu dan dieselolie, qua CO2-uitstoot. Uiteindelijk willen we naar een constructie dat methaan, de belangrijkste substantie in LNG, uit biogas wordt gehaald. Nu wordt het als fossiele brandstof gewonnen. Is dat het geval, dan ga je bijna geheel CO2-neutraal te werk. Dat is dus ontzettend goed voor het milieu. LNG en ons CNG bestaan voor 98% uit methaan, CH4. Of het nu van fossiele of van biologische oorsprong is, maakt voor de chemische samenstelling geen verschil.”

“Kijk, ik heb een personenauto die 100% elektrisch rijdt; Ik heb op mijn huis 64 zonnepanelen. Groener dan dat kan het op persoonlijk vlak haast niet worden. Maar het vrachtverkeer? Dat is een compleet andere situatie. Daar moeten ook oplossingen voor worden bedacht. Een vrachtwagen elektrisch laten rijden? Dan moet er een extra aanhanger voor de accu’s mee, haha. Dat is dus niet echt een optie. Er is vooralsnog maar één alternatief: vloeibaar methaan.”

We hebben bij een brandstof als LNG te maken met een ouderwets kip-ei-verhaal.

“Zo’n 99 procent van het vrachtverkeer rijdt nog op diesel, amper één procent op LNG. Daar valt dus nog veel winst te behalen. Bovendien is LNG aan de pomp nu goedkoper dan diesel. Waar wachten we dan nog op? Eigenlijk hebben we te maken met een ouderwets kip-ei-verhaal: er is geen vervoerder die een trekker koopt die op LNG rijdt, als er geen tankstations beschikbaar zijn. En er is geen tankstation dat LNG gaat verkopen als er geen vrachtwagens zijn die erop rijden. Er moet dus iemand zijn die deze patstelling doorbreekt.  Wij zetten door de introductie van dit station een eerste stap en hopen dat zo het balletje gaat rollen.”

Het lijkt lastig zo’n patstelling te doorbreken?

“Het was een lang traject – we zijn zeker drie jaar bezig geweest om de ‘boel voor mekaar te krijgen’. Alleen al de bouw was niet bepaald makkelijk. Dat heeft niet zozeer te maken met het uiterlijk van het tankstation, maar door de nieuwigheid van de LNG-techniek. Een grappig voorbeeld: de bedieningskast van het station was besteld, maar na de levering kwam de aannemer erachter dat deze helemaal niet door de deur van het gebouw paste. Moest er dus een nieuwe komen. Dat klinkt nu haast als een grap, maar je bent dan wel weer een half jaar verder. Verder zijn er maar weinig mensen bekend met de cryogene werking van een LNG-tankstation: hoe hou je de brandstof op de juiste (koude) temperatuur?”

“Ik ben er heilig van overtuigd dat als we niet stoppen met het verbruiken van fossiele brandstoffen het op de lange termijn niet goed gaat.”

“Ook op het gebied van financiering waren er aardig wat haken en ogen. Subsidie van het Rijk was ongeveer de helft van ons investeringsplan. Dat is uniek en een beetje gek, maar was nodig om dit überhaupt op poten te zetten. Zonder gemeenschapsgeld had ons station er niet gestaan. Natuurlijk hoop ik dat zoiets in de toekomst niet meer nodig is, maar realiseer je wel: op dit moment tanken er nog maar een handvol vrachtwagens bij ons. Dat is niet omdat ze niet willen tanken bij ons, maar omdat er vooralsnog niet veel bedrijven hun transport milieuvriendelijk oplossen. Ter verduidelijking: er zijn in heel Nederland maar een stuk of zes tankstations waar je LNG kunt tanken.”

“Subsidie van het Rijk was ongeveer de helft van ons investeringsplan. Dat is uniek en een beetje gek, maar was nodig om dit überhaupt op poten te zetten.”

Om als ondernemer in zo’n nieuw project te stappen, is een moeilijke beslissing.

“Banken deden daarom ook moeilijk. Het is zo ontzettend nieuw allemaal – dat is voor hen gewoon een te groot risico. Oost NL zag wel onze potentie en daar ben ik dan ook erg blij mee. Ze geven ons vanuit het Innovatie- en Energiefonds Gelderland de kans om vooruit te kijken. In onze eigen prognoses zit een redelijk stijgende lijn die, zo simpel is het, uitgaat van meer vrachtauto’s die komen tanken. De nauwe samenwerking met een groot bedrijf als Friesland Campina helpt daarbij. Zelf ben ik er heilig van overtuigd dat we áls we niet stoppen met het verbruiken van fossiele brandstoffen, het op de lange termijn niet goed gaat. Je moet rekening houden met de toekomst. Toen ik mijn vorige bedrijf verkocht, dacht ik: het wordt tijd om hier iets mee te doen. De grootste uitdaging is om groene brandstoffen uiteindelijk economisch rendabel te maken. Met LNG krijg je dat voor elkaar, want als de economie niet klopt, wordt de ecologie ook niet wat.”

“We zijn dus ook verder aan het kijken dan alleen het vrachtverkeer. Momenteel zijn we met Den Haag over het railverkeer in de grensregio’s in overleg. Onlangs zijn de lage accijnzen op dieselolie afgeschaft. Daardoor zijn de brandstofkosten per kilometer voor een diesellocomotief omhoog geschoten. LNG is goedkoper, stiller en beter voor het milieu. Komt bij dat het een relatief eenvoudige manier is om als vervoerder milieuvriendelijk te werk te gaan. Als je een trein elektrisch wilt laten rijden, brengt dat echt enorm veel kosten met zich mee. Per kilometer kost elektrificering van zo’n traject een miljoen euro. Op LNG rijden is eigenlijk een veel eenvoudigere oplossing: alleen de motor vervangen.”

Waarom zijn er dan zo weinig LNG-tankstations in Nederland?

“Dat heeft te maken met de onbekendheid met LNG en de beschikbaarheid van zware vrachtwagens. Die zijn er nog onvoldoende, maar daar komt op afzienbare termijn verandering in. De techniek is er en berekeningen hebben uitgewezen dat op den duur LNG goedkoper is dan diesel. Ook Shell zet in op LNG en is voornemens een aantal LNG-tankstations in Nederland te realiseren. Natuurlijk zijn er uitdagingen en is dit een investering voor de lange termijn. Je moet als ondernemer niet de illusie hebben dat je binnen een jaar even lekker dividend uit je bedrijf  kunt trekken. De groei moet er wel zijn. Maar dat is het risico van het ondernemerschap en dat maakt het ook leuk. Voor ons is het een lange termijn investering.”

Video impressie