Oost NL

Familiebedrijf klaar voor de toekomst met ondersteuning van De Groeiversneller

Watersportcentrum Heerewaarden - in het dorp beter bekend als ‘de camping’- zit vol nieuwe plannen om het bedrijf toekomstbestendig te maken. Nathalie Broekmeulen en Thomas van Wamel zijn nauw betrokken bij het familiebedrijf dat nu nog in handen is van Broekmeulens moeder en oom. “We werken aan een verbeterslag en hechten meer waarde aan landschap en natuur,” zegt Broekmeulen. Met ondersteuning van een recreatie-en toerismevoucher van De Groeiversneller heeft de camping in het vissersdorp haar bedrijfsplan verbeterd. De Groeiversneller wordt gefinancierd door de provincie Gelderland. Oost NL kent de vouchers toe.

Toekomstvisie

In een ‘toekomstvisie’ legden de partners vast wat ze met de camping voor ogen hebben. Van Wamel: “We hebben goed nagedacht over zaken als, hoe kunnen we nieuwe gasten aantrekken en de camping ‘pimpen’. Die visie hebben we gemaakt samen met een adviesbureau. Het is goed om een ander mee te laten kijken. Zo zijn plannen ontstaan waar wij nooit aan gedacht hebben, maar waar we nu helemaal achter staan!”  Broekmeulen vult aan: “Door de camping anders in te delen komen dingen meer tot zijn recht, de relatie met het water bijvoorbeeld. We kunnen ook beter inspelen op grotere groepen.”

Bijzondere locatie

Wat de camping bijzonder maakt is met name de jachthaven en de locatie, direct aan de Maas. Broekmeulen: “Van hieruit kun je alle kanten op. Waterliefhebbers kunnen bijvoorbeeld waterskiën, dat mag niet overal, hier wel. Maar er is ook een plas voor de rustige recreant.” Ook bij fietsers is het gebied erg in trek: “De Bommelerwaard is een ontzettend gewild en mooi gebied om te fietsen. Ze kunnen bij ons een kopje koffie drinken of lekker iets eten.” De camping mikt vooral op wat Broekmeulen noemt ‘rustzoekers, harmoniezoekers en verbindingzoekers’: “Bijvoorbeeld gezinnen met kinderen, die een beetje reuring zoeken, maar ook de visser die lekker rustig van de natuur wil genieten.”

Zonnepanelen

De camping werkt aan kwaliteitsverbetering. Zo komt er een stijlgids waarin staat waar caravans aan moeten voldoen. Die mogen niet ouder dan 15 jaar zijn: “Dat heeft invloed op de uitstraling van de camping,” weet Broekmeulen. “Verder komen er meer groene afscheidingen en krijgen mensen meer privacy. En we willen de camping autoluwer maken.”  Afvalscheiding is vanzelfsprekend, vindt ze, en in een volgende fase gaat de camping nog meer aan de slag met duurzaamheid. “We hebben plannen voor zonnepanelen op een nieuwe loods.”

De Groeiversneller

Via een zakelijke relatie kwam Broekmeulen in contact met Oost NL en De Groeiversneller. Behalve voor het optimaliseren van het bedrijfsplan, zette ze de voucher in om een doelgroepenonderzoek uit te laten voeren: “Om je doelgroepen te bereiken, moet je dingen aanpassen, tot en met wat je op de menukaart zet.” Oost NL kende de camping een voucher toe. “We hebben een leuk gesprek gehad met Oost NL. Dankzij de voucher konden we externe experts raadplegen.”

Volgende generatie staat klaar

Het familiebedrijf ontstond in 1971 toen opa Broekmeulen de camping in Heerewaarden kocht. Het hele gezin met 6 kinderen werkte mee. Nu is de zaak in handen van de 2e generatie. Broekmeulen: “Mijn broer en ik staan als volgende generatie klaar om de zaak voort te zetten. Mijn moeder en oom blijven vast nog wel betrokken, ze kunnen toch niet met de benen omhoog van de een op andere dag.” Haar huidige functie omschrijft ze als ‘manusje van alles’: “Ik ben overal inzetbaar, ik rij nog net niet op de tractor rond.” Van Wamel vindt ‘bedrijfsleider’ een gepastere term voor alles wat zijn vriendin doet. Zelf houdt hij zich voornamelijk bezig met het kantoorgedeelte en de nieuwe plannen.  Corona heeft zoals zoveel bedrijven ook de camping getroffen maar de beheerders zijn positief: “Het valt het nog mee, we zijn de hele tijd open geweest, alleen het horecagedeelte was dicht tot 1 juni.” 

En hoe viert het stel eigenlijk zelf vakantie? “We zijn 2 jaar op rij met de camper op pad geweest, geweldig, ook voor de kinderen. Dit jaar hebben we een grote tent aangeschaft, maar door de drukte hebben we die nog niet gebruikt.”