AELS

AELS

Aircraft End-of-Life Solutions (AELS) is hét voorbeeld van circulaire economie. AELS demonteert vliegtuigen afkomstig uit de hele wereld, waarna de verschillende onderdelen hergebruikt worden. Door een investering van Innovatie Overijssel en Aalberts Investments kan AELS haar vleugels uitslaan. Twente Airport wordt het centrum van verdere groei van het bedrijf.

AELS heeft in haar elfjarig bestaan meer dan vijftig vliegtuigen gerecycled van kleine exemplaren, zoals een Fokker 50, tot aan Boeing 747’s. Dankzij de financiering van Oost NL vanuit het Innovatiefonds Overijssel en van Aalberts Investments kan het bedrijf de komende jaren meer en hoogwaardigere vliegtuigen ontmantelen op het regionale vliegveld Twente. “We kunnen nu groter, beter en sneller”, zegt Derk-Jan Heerden, directeur van AELS.
 
Wat doet AELS precies?
 
Derk-Jan van Heerden, directeur van AELS: “We deassembleren vliegtuigen en hergebruiken en recyclen onderdelen waar mogelijk. Dat kan van alles zijn. Van de stoelen, tot aan cockpitinstrumenten, maar zelfs ook een hele vleugel.”
 
“Het opruimen van vliegtuigen is op zich niets nieuws, dat gebeurt al decennia. Maar ik heb zelf in Delft luchtvaart- en ruimtevaarttechniek gestudeerd met een extra aantekening in duurzaamheid. Ik stelde mezelf de vraag: hoe zit het precies met de afbraak van vliegtuigen? Ik zag dat het beter kon. Dat heeft, nu meer dan twaalf jaar geleden, geleid tot AELS.”
 
Hoe zijn jullie tot de keuze van vliegveld Twente gekomen?
 
“In Twente ligt een prachtige lange en brede baan, waarop elk type vliegtuig kan landen. We hadden eerst een andere locatie, maar daar konden geen wide bodies op terecht. Dat zijn heel grote vliegtuigen, gericht op intercontinentale vluchten. Om je een beeld te geven: die hebben niet een, maar twee gangpaden, zoals de beroemde Boeing 747. Er is veel vraag naar bedrijven die gericht zijn op de deassamblage van dat soort vliegtuigen. Nu we die mogelijkheid hebben, kunnen we als AELS groeien. Er landen hier op Twente steeds meer vliegtuigen.”
 
AELS is het voorbeeld van circulaire economie. Is maatschappelijke impact belangrijk voor AELS?
 
“Kijk, in beginsel heeft ons bedrijf vier kernwaardes, waarvan duurzaamheid er één is. Duurzaam betekent voor ons: people, planet en profit. We willen winstgevend zijn, maar tegelijkertijd ook een belangrijke plaats in de maatschappij hebben. Ik vind dat we goed moeten omgaan met onze aarde. Dingen netjes opruimen.
Dat stond tien jaar geleden in de Europese luchtvaartsector niet echt op de agenda. Er was qua infrastructuur op dat vlak weinig tot niets. Er werden relatief snel nieuwe vliegtuigen gekocht, terwijl oudere modellen nog prima konden doorvliegen. Die werden vervolgens doorverkocht aan Zuid-Amerikaans of Afrikaanse vliegtuigmaatschappijen. Door de privatisering van de sector is daar overigens wel iets veranderd. Nu vliegen de grote Europese maatschappijen zoals KLM en Air France namelijk wél door tot hun Boeiing ‘end of life’ is. In zo’n geval is het echter wel handig dat je niet helemaal naar Amerika hoeft te vliegen om het model te deassembleren – dat scheelt nogal in de CO2-uitstoot.”
 
Wat hebben jullie gedaan met de investering van Oost NL?
 
“We wilden als bedrijf graag een stap maken. Concreet zochten we financiering om nieuwere vliegtuigmodellen te kunnen deassembleren. De onderdelen van die modellen kunnen we dan weer verkopen voor gebruik in de nieuwste types – daar zit immers ons businessmodel. Maar die ‘nieuwere oude’ vliegtuigen zijn veel duurder, dan heb je het over een factor tien in aanschaf. Dat konden we met de investeerders achter AELS niet zelfstandig doen. Daarom zijn Aalberts Investments en Oost NL erbij gekomen. Een echte groeifinanciering dus.”
 
‘Oost NL is voor ons een fijne aandeelhouder, omdat ze niet alleen kijkt naar winst, maar de maatschappelijke elementen van een bedrijf belangrijk vindt’
 
Zou je Oost NL aanraden?
 
“Jazeker. Oost NL is voor ons een fijne aandeelhouder, omdat ze niet alleen kijkt naar winst, maar de maatschappelijke elementen van een bedrijf heel belangrijk vindt. We werken bijvoorbeeld nauw samen met studenten, en dat juicht ze alleen maar toe."

Video impressie