Oost NL

Plantaardige gerechten met goedkeuring van Italiaanse mamma

GO4EXPORT-leadpartner Oost NL stimuleert de transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten en ondersteunt daarom bedrijven zoals Innogusto. "Minder vlees eten is beter voor mens, dier en milieu. De kwaliteit en smaak van vleesvervangende ingrediënten is echter niet altijd om over naar huis te schrijven", vindt Mattèo Piano, medeoprichter van Innogusto. Samen met zijn Nederlandse vrouw en zakenpartner Carola ontwikkelt de Italiaan plantaardige gerechtonderdelen en gerechten ‘van restaurantkwaliteit’ en zonder smaakversterkers, zoals bolognese ragout en saus, en een ragout geïnspireerd op tonijnsaus. Mattèo kon er met een gerust hart over naar huis schrijven: “Toen mijn moeder nog leefde zei ze: ‘dit is goed!’ en als een Italiaanse mamma zegt dat het goed is, dan is het goed.” 

Innogusto

Oost NL ‘goede ambassadeur’  

Innogusto maakt gebruik van het programma De Groeiversneller. Oost NL kende het bedrijf uit Harderwijk een zogenoemd groeivoucher toe. Daarmee schakelt Innogusto externe expertise in voor ondersteuning bij buitenlands marktonderzoek. “Met een groeivoucher kunnen we onze exportmogelijkheden verkennen richting Zweden, Duitsland en UK.” Innogusto was al langer bekend met GO4EXPORT-partner Oost NL. “Via Oost NL konden we bijvoorbeeld meedoen met de ‘Berliner Woche’. Daar hebben we onze producten uitgetest.

"Oost NL is een goede ambassadeur voor ons richting Duitsland, daar zijn we heel blij mee!”

Plant-based en restaurantkwaliteit  

Mattèo is van oorsprong een alleseter, zijn echtgenote Carola is vegetarisch. “Eten is een belangrijk deel van ons leven, het is een sociale bezigheid. Toen we trouwden stelden we ons de vraag: Hoe kunnen we lekker en sámen eten? Apart eten is net alsof je in een ander bed slaapt; dat wilden we niet.” In de winkels vonden Mattèo en Carola destijds niets plantaardigs van hun gading en de merkontwikkelaars besloten hun eigen Italiaanse maaltijden te creëren. “We nodigden eerst vrienden uit en lieten hen proeven, niemand had door dat het plant-based was.” Later werden Mattèo en Carola ook door cateraars en Italianen overladen met complimenten als: ‘jullie maken plant-based sexy’ en ‘dit is de Tesla van plant-based’. Innogusto noemt haar gerechtonderdelen bewust plant-based en niet ‘vegan’. “Ons uitgangspunt is veganistisch, maar soms schiet vegan te kort, qua smaak en mondgevoel, bijvoorbeeld bij kaas. Dan kiezen we voor vegetarische kaas.”

‘We willen de consument verrassen’  

Innogusto richt zich met haar producten op vleeseters en ‘flexitariers’. “We willen de consument verrassen, dat hij denkt: dit is lekker, dit had ik niet verwacht!” Naast smaakbeleving vindt Innogusto ‘gemak, beschikbaarheid en inspiratie’ belangrijk: “Het product moet makkelijk te bereiden en te bereiken zijn. Als de consument naar een speciaalzaak moet om het te kopen, kan dat al een drempel zijn. We zijn momenteel in gesprek met een aantal grote supermarkten. Ook gaan we inspiratievideo’s maken; de consument wil afwisseling, anders is hij gauw uitgekeken op een plantaardig eten. Bijvoorbeeld: Onze bolognese ragout is niet alleen lekker met pasta maar ook heerlijk op friet, of met puree.” Innogusto verwerkt nu nog voornamelijk soja en erwtenproteïne in haar producten maar werkt aan de uitbreiding van het grondstoffenpallet.  

Naadloze overgang van vlees naar vleesloos 

Waarom vindt Innogusto het van belang plantaardig te eten? “Voor een lagere CO2-uitstoot natuurlijk, maar het gaat voor ons veel verder. Wij geloven in rentmeesterschap: We hebben deze planeet in bruikleen, we mogen ervan genieten maar moeten hem met respect behandelen en netjes weer achterlaten. En als het kan waarde aan toevoegen. Ook dieren moeten we met respect behandelen. Wij willen de overgang van vlees naar vleesloos naadloos maken. We willen dat mensen er niet aan hoeven te wennen, maar dat ze zeggen: Ja, die overgang is heel gemakkelijk en ik mis niets!”

Met De Groeiversneller ondersteunt de provincie Gelderland bedrijven die willen groeien. Oost NL voert het programma uit. 

Duitsland is de belangrijkste handelspartner van ons land. GO4EXPORT heeft medewerkers die voor Nederlandse bedrijven deuren kunnen openen in ons buurland. Daarnaast organiseren de samenwerkende partners van GO4EXPORT activiteiten op het gebied van handel met Duitsland. Weten of onze Agrofoodmakelaar Duitsland ook iets voor jou kan betekenen? Neem contact op via jochem [dot] wolthuis [at] oostnl [dot] nl