Oost NL

Investering in ontwikkeling vliegwiel van QuinteQ voor efficiënte energieopslag

QuinteQ Energy uit Nijmegen heeft een unieke technologie verworven van Boeing voor de opslag van energie in de vorm van een ultra-efficiënt en daardoor economisch vliegwiel. Om haar technologie verder te ontwikkelen ontvangt QuinteQ financiering vanuit het Innovatiefonds ION+, een innovatiefonds voor mkb-ers in Gelderland, dat de overgang naar een koolstofarme economie actief ondersteunt.

Quinteq

De effectieve opslag van energie is een belangrijke voorwaarde voor het slagen van de energietransitie. Overdag wek je meer zonne-energie op dan ’s avonds. En ook windenergie levert niet constant dezelfde hoeveelheid energie terwijl de vraag naar direct beschikbare elektriciteit alleen maar toeneemt. Paul Vosbeek, CEO van QuinteQ: “We kunnen met onze technologie het verschil in vraag en aanbod van energie opvangen. Die ontstaat door de toenemende maar fluctuerende opwek van duurzame energie aan de ene kant, en de vraag anderzijds, zoals het snelladen van auto’s. Een vliegwiel kan helpen om deze pieken en dalen af te vlakken en zo zorg te dragen voor een stabielere en betaalbare energiehuishouding.”

Hogere omloopsnelheid

Het vliegwiel van QuinteQ slaat veel vermogen op. Vosbeek legt uit hoe dat kan: “We hebben een manier gevonden om de omloopsnelheid van het vliegwiel veel groter te maken dan alternatieven die nu op de markt zijn. Het geheim zit in de stabilisatie van rotor van het vliegwiel. Dankzij een geavanceerde combinatie van magnetische velden kunnen we veel hogere snelheden bereiken. Door het volledig ontbreken van wrijving is er nauwelijks verlies van energie. En omdat de technologie in combinatie met batterijen te gebruiken is, kunnen wij niet alleen grote vermogens leveren maar kan de energie ook lang bewaard blijven.” 

De technologie van QuinteQ kan breed worden ingezet. Denk aan de opvang van pieken en dalen in vermogen bij start- en stopsystemen van treinen of laadinfrastructuur voor elektrische bussen. Ook kan het een milieuvriendelijk alternatief zijn voor generatoren als de stroom uitvalt, zoals bij datacenters of ziekenhuizen. In 2019 won het bedrijf de Enpuls Challenge, een prijs voor de beste oplossing voor nieuwe energie.

Financiering

Oorspronkelijk is het vliegwiel van QuinteQ ontwikkeld door Boeing, als toepassing voor vermogenslevering in ruimteplatformen. Met de investering kan QuinteQ het product doorontwikkelen naar een vliegwiel voor opslag van elektriciteit. “Om ons vliegwiel commercieel op de markt te brengen zijn er nog stappen te zetten. De technologie is er, de financiering vanuit ION+ maakt het voor ons mogelijk prototypes te bouwen en het vliegwiel in een testopstelling te demonstreren. Onze ambitie is om het vliegwiel in 2024 commercieel op de markt te brengen. Hiervoor richten wij ons in eerste instantie op het afvlakken van vermogenspieken in decentrale energienetwerken, industrie, logistiek en transport,” vertelt Vosbeek.  

“We willen allemaal graag meer duurzame energie opwekken om zo minder CO2 uit te stoten. Dan zijn oplossingen voor energieopslag essentieel. QuinteQ ontwikkelt met een oud principe een innovatieve en effectieve opslagmethode. Daarmee past het perfect in de doelstellingen van ION+ investeren in innovatief mkb dat oplossingen biedt voor maatschappelijke uitdagingen,” aldus Jeroen Gierveld, investment manager Energy bij Oost NL.

ION+ is een innovatiefonds voor mkb-ers in Gelderland en wordt gefinancierd door een bijdrage uit het Europese subsidieprogramma OP-Oost en een cofinanciering van de provincie Gelderland. Met dit fonds versnelt provincie Gelderland innovaties op het terrein van onder andere energie. Oost NL is fondsmanager en verstrekt de financiering aan Gelderse mkb-ers in de meest risicovolle innovatiefase.

De financiering komt mede tot stand door een cofinanciering van Rabobank en Boeing. Om de testopstelling te realiseren werkt QuinteQ samen met verschillende partijen uit de regio, zoals de Siers Groep, Teijin Aramid, Bredenoord, Saxion Hogeschool en de Universiteit Twente. Bijvoorbeeld in het projectconsortium “Vliegwieltechnologie voor energieopslag in microgrids’ dat mede door een EFRO-subsidie tot stand kwam.