Oost NL

Canadese grill-fabrikant verovert Europa vanuit Tiel

Napoleon werkt al zo'n twintig jaar aan de promotie van haar high-end barbecues in Nederland en daarbuiten. In 2012 vestigde Napoleon een distributiecentrum in de provincie Gelderland en in september 2020 opende het bedrijf een distributiefaciliteit van 20.000 vierkante meter en een hoofdkantoor in Tiel.

drone foto napoleon

Beeld: NFIA

In samenwerking met het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) en Oost NL heeft Napoleon de milieuoverwegingen en -regelgeving doorlopen en zich gevestigd op een nieuwe strategische plek langs een kanaal dat aansluit op de haven van Rotterdam. "Dat is een van de redenen dat we deze locatie hebben gekozen. De containers komen vanuit de Rotterdamse haven direct in het depot naast onze faciliteiten", aldus Ron McArthur, directeur van Napoleon.

Met klanten in heel Europa maakt de gunstig gelegen hub het voor Napoleon mogelijk om haar grills over het hele continent te verzenden, zodat het Canadese bedrijf de altijd hongerige grillfanaten in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en daarbuiten kan veroveren. "Het was een verbintenis die we gemakkelijk zijn aangegaan vanwege de groei die we in Nederland en in alle delen van Europa doormaken", benadrukte McArthur.

Toegewijd personeel

Het is niet alleen een strategische positionering die Napoleon heeft geholpen bij het ‘opwarmen’ van Europa. De lokale talentenpool van opgeleide, meertalige en vooral toegewijde medewerkers is een sleutel tot het succes van Napoleon geweest. Als distributiecentrum voor landen als Oostenrijk, Frankrijk en de Scandinavische landen profiteert Napoleon van het multiculturele personeelsbestand dat voor hen beschikbaar is. Daardoor kunnen de communicatie en de activiteiten in meerdere talen worden gestroomlijnd.

"Onze Nederlandse medewerkers gaan voor onze klanten door het vuur en die mentaliteit is moeilijk te overtreffen. Het is een belangrijke meerwaarde en geeft ons een concurrentievoordeel", aldus McArthur.

Productinnovatie

Het Nederlandse hoofdkantoor stelt Napoleon ook in staat om te groeien in een innovatieve omgeving en zich aan te passen aan veranderingen om aan de behoeften van de markt te voldoen. Door open te staan voor wat klanten willen en door diepgaand marktonderzoek uit te voeren, is Napoleon in staat geweest om aan de klanteneisen te voldoen en tegelijkertijd hun positie in de markt te vergroten. De Nederlandse aanleg voor innovatie heeft de Europese activiteiten van Napoleon vooruit geholpen.