Header fallback 1

Battery Control kan met Corona-OverbruggingsLening door met ontwikkeling

​Battery Control Europe BV uit Steenwijk heeft, via Oost NL, een Corona-OverbruggingsLening (COL) ontvangen ten behoeve van de laatste fase ontwikkeling van de Battery-bag en de Battery-locker. De producten maken het opladen van E-bikes veiliger.

Battery Control

​De Battery-bag, een innovatief product gericht op het veilig laden van een E-bike Lithium Ion batterij, is nagenoeg productie-klaar. En van de nieuwe Battery-locker rolt in juli de eerste sample van de band.

De Corona-OverbruggingsLening (COL) wordt op verzoek van het kabinet en onder gunstige condities door de ROM's aan start-ups en scale-ups verstrekt. Oost NL, die voor Gelderland en Overijssel verantwoordelijk is voor de beoordeling van de COL, heeft de producten van de Battery Control als innovatief en duurzaam ervaren en heeft mede daarom de lening toegekend. Battery Control heeft de lening inmiddels ontvangen en is daar content mee. "Ons doel is om de Battery-bag in augustus op de markt te brengen en daarnaast kan de ontwikkeling van de Battery-locker door deze aanvullende financiering doorgaan zoals gepland", zegt Nick Akkerman mede-oprichter van Battery Control. 

Stilvallen van alle ontwikkelingen

Battery Control was met de Battery-bag zeer dicht bij marktintroductie toen de coronacrisis roet in het eten gooide. De laatste fase in het ontwikkelproces werd on-hold gezet, afspraken met test bedrijven voor de protocol-certificering gingen uit de agenda en bedrijven waarmee Battery Control afspraken had staan werden uitgesteld. Dit resulteerde in het stilvallen van alle ontwikkelingen.

"Direct sta je voor een strategische keuze om bij te sturen, wat betekent dit voor de korte en lange termijn? Waar en met wat moeten we rekening gaan houden? Voor welke periode en wat worden de financiële consequenties?", zegt Dick van de Steeg, mede-oprichter van Battery Control. "Je vraagt jezelf af wat er kan gebeuren. Je zit volop in de voorbereiding om de Battery-bag te introduceren en ineens staat het stil. Het fietsseizoen is op het hoogtepunt, juist in de zomer worden veel elektrische fietsen verkocht. De Battery-bag moet dan ook nu worden aangeboden. Wat houdt het voor ons in wanneer je na het seizoen de Battery-bag moet introduceren? Wat doet dat met onze afspraken met klanten en leads?" Kortom veel meer vragen dan antwoorden. 

De eigenaren van het bedrijf uit Steenwijk hebben een groot netwerk in de rijwielbranche en veel bedrijven zagen de komst van de Battery-bag als een brandveilige oplossing voor een groter wordend probleem. Een veilig product voor het laden van de Lithium Ion E-bike batterij. "We hebben veel enthousiaste bedrijven gesproken die de Battery-bag wilden gebruiken of verkopen, terwijl we eigenlijk nog in de ontwikkeling zaten. Om door te pakken stond afgelopen maart alles in het teken van een goedkeuringstest en het certificaat wat we daarmee zouden ontvangen", geeft Van de Steeg aan.

"Vanuit de branche kregen we waardering door middel van intentie-orders, maar ineens was daar corona en haalde diezelfde bedrijven de voet van het gaspedaal. Waar er eerst alleen kansen lagen, paste zich dat aan naar voorzichtigheid en stond daarmee ineens het hele proces onder druk. Dankzij de COL-regeling kunnen we weer gas geven."

COL past perfect ​

De oprichters van Battery Control zijn erg blij met de financiële ondersteuning. Rene van Wijngaarden, de derde mede-oprichter van Battery Control: "De COL past perfect bij het soort bedrijf wat wij zijn. Een innovatieve startup met een lange aanvliegroute en hoge kosten. Dankzij de COL kunnen wij onze productontwikkelingen afmaken en op de juiste momenten in de markt zetten."​