Corona Rebuild Program

Zes managementtips tijdens Corona

1. Maak scenario’s: best-case, worst-case, mid-case.

De Corona virus lockdown maatregelen zullen in nagenoeg alle markten leiden tot vraag uitval. Als je er nog geen last van hebt dan is het zaak je op de meest korte termijn voor te bereiden door het maken van scenario’s. Hierin simuleer je alle effecten van vraaguitval (grote omzetdalingen). Op deze manier weet je precies waar je onderneming geraakt wordt en in welke mate je zult moeten reageren.

2. Overleg je scenario’s met je stakeholders.

Overleg met stakeholders zoals je aandeelhouders en financiers. Laat zien dat je goed weet wat je wanneer moet gaan doen: in control. Dit zorgt voor vertrouwen en zal ook de wil om (financieel) te steunen vergroten.

3. Dagelijks overleg over de ontwikkeling van omzet en pijplijn.

Dagelijks inschatten wat klanten doen: blijven ze afnemen of niet. Op deze manier weet je welk scenario de werkelijkheid zal worden en dus welke maatregelen je gaat toepassen.

4. Focus op core-business en cash

Nu even geen tijdrovende nieuwe projecten maar zorg dat je fundament zo goed mogelijk blijft staan en alle focus op cash.

5. Wekelijkse / dagelijkse cashflow analyse

Cash is nu je nummer 1 KPI. Dagelijks en wekelijks wil je op de hoogte zijn van het effect van de maatregelen op de beschikbare liquiditeit.

6. Toekomst

Ten slotte, vergeet niet aandacht te hebben voor de toekomst. Deze crisis gaat voorbij, zoals iedere crisis ook weer over gaat. In crisis tijden leren we veel nieuwe manieren van werken. Nu al horen we van klanten dat ze veel meer online kunnen dan ze zelf voor mogelijk hadden gehouden.