Oost NL

Textmetrics

Met grote klanten als Bol.com en Accenture en wereldwijd meer dan tienduizend gebruikers is het pas drie jaar oude Textmetrics uit Arnhem nu al een grote speler op de digitale snelweg. Hun missie: “Alles en iedereen vindbaar maken op het internet”, zegt Marcel Leeman, die samen met Kyrill Poelmans het bedrijf in 2014 oprichtte. Door een investering vanuit het Innovatie- en Energiefonds Gelderland, beheerd door Oost NL, kan Textmetrics haar software verder ontwikkelen en wereldwijd verkopen.

Wat doet Textmetrics precies?

Marcel Leeman, ceo van Textmetrics: "Wij zorgen ervoor dat je website een stuk beter vindbaar wordt. Er zijn een hoop partijen die dat doen, maar wij gaan hier heel ver in. We kijken niet alleen maar naar de bekende zoekmachine-optimalisatieregels, maar houden ook rekening met de leesbaarheid van de tekst."

“Bestaande tools doen een kleine, basic controle”, vult collega en medeoprichter Kyrill Poelmans aan. “Maar een kwaliteitscheck, zowel op inhoud als leesbaarheid, die is er nooit. Textmetrics levert een compleet pakket op het gebied van Search Engine Optimalization (SEO).”

"Textmetrics is door praktisch iedereen te gebruiken"

Leeman:“We meten, verbeteren en meten weer, zodat je zoekwoord-ecologie helemaal in orde is. Gebruikers krijgen daar zelfs een cijfer voor.”

Poelmans: “Tegelijkertijd is onze software door praktisch iedereen te gebruiken. We geven concrete tips hoe je de pagina kunt optimaliseren.”

Hoe zijn jullie op het concept achter Textmetrics gekomen?

Poelmans:“Marcel en ik kennen elkaar van Achmea, waar we verantwoordelijk waren voor het internetgedeelte. We zagen dat de hele strategie rondom SEO best ingewikkeld was. Je hebt te maken met heel veel krachten, maar die matchen niet altijd met elkaar. Iemand die kennis heeft van de inhoud is niet per definitie een tekstschrijver of SEO-expert en omgekeerd is er hetzelfde probleem. Gevolg: je moet over veel schijven om een artikel gepubliceerd te krijgen. Uiteindelijk moet iemand die kennis heeft van de inhoud, onze tool gebruiken om zijn stuk te schrijven en te optimaliseren.”

Leeman: “We hebben gezien dat pagina’s die zijn geoptimaliseerd met Textmetrics het twintig tot dertig procent beter doen in Google.”

“Veel mensen maken prachtige content maar dat is nergens te vinden.”

Wat is het maatschappelijk belang van Textmetrics?
Leeman: “Uiteindelijk is ons hogere doel om iedere website goed vindbaar te maken. Daar zit nog steeds een grote uitdaging. Veel mensen maken prachtige content, maar die is nergens te vinden. Alsof je een heel mooi schilderij maakt, waar je echt je best op hebt gedaan, om ‘m vervolgens in de kast te stoppen, waar niemand ‘m ziet. Dat is zonde en onnodig.”

Poelmans: “Je bouwt een mooie winkel, maar er komt niemand binnenlopen. Wat heb je daaraan?”

Wat hebben jullie met de financiering van Oost NL gedaan?

Leeman: “We bouwen software waarvan we hopen dat mensen het willen gebruiken. Maar dat moet de markt wél weten. Beide componenten kosten tijd en geld. Daar hadden we financiering voor nodig. Oost NL bleek daar een heel geschikte kandidaat voor.”

Poelmans: “We hebben direct mensen aangetrokken voor sales en hopen snel te groeien. Onze technologie en manier van werken is schaalbaar. We hoeven geen duizenden medewerkers te hebben, maar een mannetje of dertig mogen er op termijn best bij.”

"Het voordeel van Oost NL? Dat er geen spreadsheetmanagers werken die alleen maar naar de cijfertjes kijken.”

Zou je Oost NL aanbevelen?
Leeman: “Absoluut. Het grote voordeel van Oost NL vind ik dat er geen spreadsheetmanagers werken die alleen maar naar de cijfertjes kijken. Het gaat heel goed met Textmetrics, maar ik denk niet dat ze direct aan de bel trekken als we een keertje wat minder draaien. Dat is prettig.”