Header fallback 1

SupperFood Britse markt op met Oosterse sauzen uit Nederland

SupperFood ontwikkelt recepten voor Oosterse sauzen, denk aan satésaus, ketjap en chilisaus. Het bedrijf verkoopt de sauzen als private labels aan supermarkten en heeft een goede positie op de Nederlandse markt. Nu is Europa aan de beurt, te beginnen met Groot-Brittannië. “Door de snelle toewijzing van de voucher via De Groeiversneller kon onze Britse partner een marktverkenning uitvoeren.”

Veel Nederlanders zijn gek op de Indonesische keuken. Via de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) importeerde Nederland vanaf zeventiende eeuw Oosterse specerijen uit Indonesië, dat vanaf 1816 de kolonie Nederlands-Indië werd. “De band met Indonesië verklaart het uitgebreide assortiment aan Oosterse producten dat in Nederland verkrijgbaar is”, vertelt Martin Stoker, business development manager bij SupperFood. “Daarom zien wij kansen in andere Europese landen.”

Supperfood is in 2008 opgericht en ontwikkelt recepten voor Oosterse sauzen, verse sauzen, dressings, pindakaas en broodspreads. Het bedrijf produceert en distribueert deze producten ook, veelal voor private labels van supermarkten en voor gebruik door food service bedrijven. SupperFood is gevestigd in Ede. “De Nederlandse markt is onze basis. Onze ambitie is verder te groeien in Europa”, verklaart Stoker. De eerste stap in dit internationaliseringsproces is het betreden van de Britse markt.

Versnelling

Via investeringsprogramma De Groeiversneller heeft SupperFood een voucher (10.000 euro) gekregen om een haalbaarheidsonderzoek in Groot-Brittannië te doen. Dat is door een Britse distributeur gedaan. “De toekenning van de voucher heeft de stap naar de Britse markt absoluut in een stroomversnelling gebracht”, constateert Stoker. “Er werd snel geschakeld door Oost NL. Binnen drie weken was de toekenning rond.”

De Britse partner van SupperFood heeft het assortiment aan Oosterse sauzen in de schappen van de Britse supermarkten in kaart gebracht, net als de prijzen en hoe de logistiek is geregeld. Ook de food service markt is onderzocht. “Er blijken gaten te zitten in het assortiment. Daarnaast zijn er producten op de markt die wij voor een concurrerende kwaliteit en prijs kunnen aanbieden.”

Met het oog op het betreden van de Europese markt heeft SupperFood het eigen merk Blue Kitchen ontwikkeld. Stoker laat de eerste flesjes chilisaus zien: “Soms introduceren bedrijven liever een nieuw label.”

Groeiambities

De eerste contacten met klanten in Groot-Brittannië zijn via de Britse partner gelegd en zien er veelbelovend uit. “Binnenkort zitten we met enkele grote supermarkten aan tafel”, zegt Stoker. De internationale ambities moeten SupperFood laten groeien: “Onze omzet van ruim 6 miljoen euro het afgelopen jaar, denken we dit jaar te kunnen verdubbelen. Dat is mooi voor ons en goed voor de werkgelegenheid in Gelderland.”