Oost NL

Succesvolle eerste editie Customer Track

Dinsdag 14 mei vond op de Novio Tech Campus de slotbijeenkomst van het Customer Track klantvalidatieprogramma van Oost NL plaats. Acht teams van ondernemers zijn tien weken lang intensief bezig geweest met het in kaart brengen van de klantbehoefte voor hun medtech of digital health innovatie. Ter afsluiting van het traject mochten zij voor een jury hun product pitchen.

Customer Track

​Aan de pitchdag van Customer Track was een prijs verbonden van een MedValue traject ter waarde van € 5000,-. Medvalue vergroot de impact van medische innovaties door het in beeld brengen van de potentiele toegevoegde waarde. Die prijs ging naar een team van promovendi van Radboudumc, onder de naam SmartOcular. SmartOcular ondersteunt het werk van een patholoog door gebruik te maken van cloud-based deep-learning. Met deze technologie versnellen ze de introductie van kunstmatige intelligentie in de klinische pathologie.

Belang van klantvalidatie

​​Hans Pinckaers van SmartOcular vertelt: "Wij hebben meegedaan aan Customer Track omdat wij heel wetenschappelijk naar ons product kijken, maar eigenlijk niet wisten of iemand bereid is om daarvoor te betalen." Gesprekken met de eindgebruiker leverde hen daarnaast waardevolle nieuwe inzichten op: "We gingen het traject in met het idee voor een app, waarbij we via een telefoon het algoritme toepasten op het weefsel. Waar wij achter zijn gekomen in gesprekken met pathologen is dat Nederland in rap tempo digitaliseert: Labs zijn scanners aan het kopen. Dat betekent dat de beelden al digitaal zijn. Dus je hebt niet meer een telefoon nodig als hulpmiddel."

Bekijk een overzicht van de deelnemende teams  

Voor startups is het een uitdaging een eerste klant te vinden. Uit onderzoek blijkt dat 46% van de gestopte vroege fase bedrijven aangeeft dat hun innovatieve product nooit de eindklant heeft bereikt omdat er geen marktbehoefte bleek te zijn. Het programma Customer Track helpt ondernemers helder te krijgen wie precies hun klant in het complexe zorglandschap. En of die klant ook het product wil aanschaffen. Marius Prins, algemeen directeur van Oost NL legt uit waarom Oost NL Customer Track aanbiedt: "Voor ons staat de ondernemer centraal. Ondernemers lopen altijd tegen dingen aan, en het is ons doel hen beter te laten starten en sneller te laten groeien. Customer Track past goed in die doelstelling."​

Waardevolle inzichten

Ook Maruschka Hendrikx van weMaron deed mee met Customer Track, weMaron helpt met Bob de Bot ouderen om langer, leuker en veiliger thuis te wonen en tegelijk de sociale cohesie te verhogen: "Bob de Bot is onze sms-berichtenservice die mensen ook echt persoonlijk uitnodigt om leuke dingen te komen doen", legt Hendrix uit. "We waren heel erg blij dat we werden uitgenodigd voor Customer Track, het heeft ons echt geleerd om heel goed te luisteren naar onze klanten. Dat zijn nu met name de gemeenten en overheid. We weten nu veel beter wat onze klanten willen en waar bij hun de problemen en pijnpunten zitten", blikt Hendrikx terug op het programma.

Barend Heeren ontwikkelde met zijn team Susan, een virtuele coach die, gepersonaliseerd, 24/7 helpt gezonder te leven en zo mensen met een leefstijl-gerelateerde aandoening de regie op hun eigen gezondheid leert nemen. Dat concept heeft zich gedurende het Customer Track uitgekristalliseerd, aanvankelijk was Susan alleen gericht op diabetespatiënten. "We merkten dat het in de zorg heel lastig bleek een betalende klant te vinden te vinden. Customer Track heeft ons geleerd om in de marktvalidatie te kijken en de vraag te stellen: 'als het niet zit bij het gene waar je gestart, waar zit het dan wel?' Zo zijn we uiteindelijk bij een vitaliteitsprogramma uitgekomen."

Meer weten?

Wil je meer weten over Customer Track, of over een mogelijk vervolg, neem dat contact op met Adinda Woelderink.