Header fallback 1

Start duurzame zeepstudio loopt gesmeerd met De Startversneller 

Het Twentse bedrijf Puur Zeep Natuurlijk ontwikkelt 100% plantaardige verzorgingsproducten, zonder te sterke reinigers die de huid uitdrogen, en vrij van microplastics, parabenen en plastic verpakkingen. Oprichter Marieke Slaghuis levert haar ambachtelijke zeep en ‘body butters’ ook onder ‘white label’: “Mijn doel is dat zo veel mogelijk mensen plastic vervangen door duurzame producten. Mijn logo op de zeep vind ik niet zo belangrijk, het bereik vind ik vele malen belangrijker.” Een coach van De Startversneller ondersteunde Slaghuis bij de zakelijke kant van het ondernemen: “Ik heb de afgelopen maanden héél veel geleerd!” Ben jij ook een startende ondernemer in Overijssel? Kijk wat De Startversneller voor jou kan betekenen en meld je aan!  

Alleendezegebruiken (002).jpg

Eerste contract getekend 

Het was een hele ommezwaai voor de oprichter van Puur Zeep Natuurlijk: Van administratief medewerkster naar producent van ambachtelijke verzorgingsproducten. “Een bedrijf starten: Het was allemaal nieuw voor mij. Ik had er geen kaas van gegeten. Via Facebook kwam ik bij De Startversneller terecht. De coach heeft me enorm geholpen, met bijvoorbeeld de begroting en marketing. Ook stelde hij veel vragen, zoals: ‘Wat is je doel?” en ‘hoe belangrijk is je eigen naam op je product?’” Dat bracht Slaghuis op het spoor van produceren onder ‘white label’, merkloos, naast de productie onder haar eigen merknaam. “Ik heb mijn eerste contract al getekend! Een zero waste webshop gaat mijn zeep verkopen met hun eigen logo, ik blijf wel eindverantwoordelijk.” 

Verpakkingen van gerecycled geperst karton 

Voor de verpakking van haar zeep gebruikt Slaghuis doosjes van gerecycled geperst karton. “Vergelijk het materiaal met een eierdoos, alleen is het gladder, steviger en minder grof.” De doosjes komen uit Amerika. Waarom zo ver weg? “Er is voor zover ik weet maar één producent in de hele wereld die deze doosjes maakt. Ze hebben een distributiecentrum in Krimpen aan de Lek. Anderen produceren wel soortgelijke doosjes maar dan met een plastic venstertje, en dát wil ik dus niet.” 

Overweldigende reacties 

Het idee om zelf zeep te gaan maken ontstond twee jaar geleden. “Ik heb een hele droge huid en soms last van de huidaandoening psoriasis. De bestaande, betaalbare, verzorgingsproducten werken niet goed voor mij. Toen ik een artikel las over zeep maken dacht ik: “Ik ga mijn eigen zeep maken!’” Slaghuis maakte heel veel zeep, probeerde allerlei ‘recepten’ uit en deelde de probeersels met familie en vrienden. De reacties waren overweldigend: “Mensen zeiden: ‘Daar moet je wat mee gaan doen!’ Zo is het balletje gaan rollen.” Slaghuis zocht de ideale combinatie van oliën en boters. “Er gaat behoorlijk wat onderzoek aan vooraf voor je je recepten hebt. Het duurzaamheidsaspect is voor mij ook heel belangrijk.” 

Zeepstudio 

De eigenaresse ontdekte dat er heel wat bij komt kijken om verzorgingsproducten te maken: “Je moet aan de cosmeticawetgeving voldoen, een ‘safety assessment’ ondergaan en alle ingrediënten die je gebruikt moeten geregistreerd worden. Het is een hele papierwinkel.” Thuis in Enschede heeft  

de ondernemer een aparte ruimte omgebouwd tot zeepstudio. “Je mag het niet even in je keuken erbij doen.” In de toekomst wil ze graag een ruimte buitenshuis huren, als de omzet het toelaat. Heeft de coronacrisis invloed op haar zaken? “Geen nadelige. Ik profiteer er eerder van, de online verkopen zijn gestegen. Handen wassen is een hot item, dan zit je met zeepjes wel goed.” 

Eerst meer weten voor je deelneemt aan het programma De Startversneller? Meld je dan aan voor het webinar op 8 april

 

Eerste contract getekend 

Het was een hele ommezwaai voor de oprichter van Puur Zeep Natuurlijk: Van administratief medewerkster naar producent van ambachtelijke verzorgingsproducten. “Een bedrijf starten: Het was allemaal nieuw voor mij. Ik had er geen kaas van gegeten. Via Facebook kwam ik bij De Startversneller terecht. De coach heeft me enorm geholpen, met bijvoorbeeld de begroting en marketing. Ook stelde hij veel vragen, zoals: ‘Wat is je doel?” en ‘hoe belangrijk is je eigen naam op je product?’” Dat bracht Slaghuis op het spoor van produceren onder ‘white label’, merkloos, naast de productie onder haar eigen merknaam. “Ik heb mijn eerste contract al getekend! Een zero waste webshop gaat mijn zeep verkopen met hun eigen logo, ik blijf wel eindverantwoordelijk.” 

Verpakkingen van gerecycled geperst karton 

Voor de verpakking van haar zeep gebruikt Slaghuis doosjes van gerecycled geperst karton. “Vergelijk het materiaal met een eierdoos, alleen is het gladder, steviger en minder grof.” De doosjes komen uit Amerika. Waarom zo ver weg? “Er is voor zover ik weet maar één producent in de hele wereld die deze doosjes maakt. Ze hebben een distributiecentrum in Krimpen aan de Lek. Anderen produceren wel soortgelijke doosjes maar dan met een plastic venstertje, en dát wil ik dus niet.” 

Overweldigende reacties 

Het idee om zelf zeep te gaan maken ontstond twee jaar geleden. “Ik heb een hele droge huid en soms last van de huidaandoening psoriasis. De bestaande, betaalbare, verzorgingsproducten werken niet goed voor mij. Toen ik een artikel las over zeep maken dacht ik: “Ik ga mijn eigen zeep maken!’” Slaghuis maakte heel veel zeep, probeerde allerlei ‘recepten’ uit en deelde de probeersels met familie en vrienden. De reacties waren overweldigend: “Mensen zeiden: ‘Daar moet je wat mee gaan doen!’ Zo is het balletje gaan rollen.” Slaghuis zocht de ideale combinatie van oliën en boters. “Er gaat behoorlijk wat onderzoek aan vooraf voor je je recepten hebt. Het duurzaamheidsaspect is voor mij ook heel belangrijk.” 

Zeepstudio 

De eigenaresse ontdekte dat er heel wat bij komt kijken om verzorgingsproducten te maken: “Je moet aan de cosmeticawetgeving voldoen, een ‘safety assessment’ ondergaan en alle ingrediënten die je gebruikt moeten geregistreerd worden. Het is een hele papierwinkel.” Thuis in Enschede heeft de ondernemer een aparte ruimte omgebouwd tot zeepstudio. “Je mag het niet even in je keuken erbij doen.” In de toekomst wil ze graag een ruimte buitenshuis huren, als de omzet het toelaat. Heeft de coronacrisis invloed op haar zaken? “Geen nadelige. Ik profiteer er eerder van, de online verkopen zijn gestegen. Handen wassen is een hot item, dan zit je met zeepjes wel goed.” 

Eerst meer weten voor je deelneemt aan het programma De Startversneller? Meld je dan aan voor het webinar op 8 april

De Startversneller wordt gefinancierd door provincie Gelderland en provincie Overijssel, het programma wordt uitgevoerd door Oost NL.