Oost NL

Nederlandse delegatie ziet kansen in Duitse foodservice

​Hoe lever je aan Duitse bedrijfskantines, aan welk eisenprofiel moeten producten voldoen, hoe bepaal je de juiste foodservicekanalen en wie zijn potentiële afnemers? Deze vragen stonden centraal tijdens de factfindingmissie van Nederlandse agrofood-delegatie aan de deelstaat Noordrijn-Westfalen vorige week. De missie gaf ondernemers inzicht aan welke Duitse voorkeuren producten moeten voldoen.

FactfindingFoodserviceNL_NRW

​Na retail is de foodservice het grootste afzetkanaal voor (verse) levensmiddelen in Duitsland. Per jaar worden in Duitsland ca. 20 miljard maaltijd genuttigd, waarvan 14 miljard thuis en 6 miljard buitenshuis. Duitse voorkeuren op het gebied van smaak, bite, kleur en consistentie verschillen met Nederlandse voorkeuren. Smaken verschillen en eetgewoonten en levensmiddelen zijn  cultuurbepaald. Dit beïnvloedt ook de gehele foodserviceketen. Grote cateringleveranciers zijn o.a. Transgourmet, Chefs Culinar, Metro en Service Bund. Vanuit Nederlands perspectief is deze keten niet altijd even makkelijk te doorgronden. De reis is geïnitieerd Jochem Wolthuis, de Agrofoodmakelaar Duitsland Oost NL in het kader van GO4EXPORT, een stimuleringsprogramma voor export gefinancierd door de provincies Overijssel en Gelderland. Een aantal Nederlandse missiedeelnemers kon tijdens het reisprogramma direct hun producten toetsen bij inkopers.

Meer dan een factfindingmissie

"De trip is voor mij een interessante blikverruimer geweest, meer dan een factfindingmissie. De inzichten die voor mij het meest interessant waren zijn: het huidige ontwikkelingsniveau van Foodservice in Duitsland en de kostenstructuren waarmee ze werken.", aldus Rogier Hilkes , directeur van Food Fellows. Susanne de Raaij, directeur van BioBite voegt hieraan toe: "Tijdens de reis hebben wij door diverse invalshoeken en bezoeken een integraal beeld gekregen hoe de Duitse foodservice in elkaar steekt. Deze sector is vooral spannend en groots. Met deze missie is de voet van de berg betreden, dat geeft gevoel tot durf. De Duitse markt moet je goed voorbereid benaderen. Als je dat goed doet, weet ik zeker dat we er samen beter door eten." 

Bedrijfskantines

Gezonde voeding steeds belangrijker voor werknemers

Onderdeel van het programma was een kijkje in de keuken van het hoofdkantoor van energieconcern RWE in Essen. De interne cateringdienst met 450 medewerkers is verantwoordelijk voor de maaltijden van 60.000 medewerkers op 50 verschillende locaties. Daarbij is de doelstelling om minimaal de helft van de maaltijden als gezonde keuze aan te bieden. Sinds kort beschikt het bedrijf over een eigen winkel Deli RELLI ZEHN waar originele en gezonde snacks te koop zijn.

Aansluitend bezocht de delegatie foodservice-groothandel Dewender in Bochum, die in Duitsland een uniek distributie- en verkoopconcept voor foodservice heeft opgezet. Vooral de logistiek in Duitsland en bundeling van diverse aanbieders maken het aantrekkelijk deze dienst in te schakelen. De delegatie bezocht daarna de traditionele Ratio Cash & Carry. Hier werd duidelijk dat de zogenaamde "Zustelldiensten", dus leverdiensten sterk aan terrein winnen in Duitsland.

Op de tweede missiedag stond een bezoek aan het ziekenhuisconcern St. Augustinus Kliniken op het programma. Dit consortium met 14 ziekenhuis- en zorginstellingen bereidt dagelijks meer dan 5.000 maaltijden voor. Directeur Anderson lichtte toe dat inkoopbudgetten voor levensmiddelen voor de patiënten per dag rond de vijf euro bedragen. Dit is een gangbaar tarief in Duitsland. Daarnaast bleek  dat de meeste instellingen overstappen op het principe "Cook & Chill", waarbij de maaltijden een dag van te voren worden voorbereid en op dag van consumptie op de afdelingen ter plaatse worden opgewarmd. Dit principe komt de voedingswaarde ten goede. Ook vertelde hij dat grote instellingen in de regel het grootste deel van hun producten van een grote cateraar betrekken en voor vers en regionale producten zijn lokale, kleinere leveranciers welkom.

Kansen voor gezondere en duurzamere producten

Pal naast het hoofdkantoor van de Metro Group in Düsseldorf leidde de filiaalleider de delegatie in de gloednieuwe Metro Cash & Carry Store rond. Dit filiaal met 16.000 m2, waarvan 9.000 m2 voor verse levensmiddelen, is bedoeld om de nieuwe winkelformule van Metro te testen. Meer vers convenience, prominente productplacement van premium producten in de zogenaamde "Erlesene Welten" en het centraler plaatsen de inkopers van horeca zijn nieuwe kenmerken in dit filiaal. Metro behoort tot de grondleggers van het Cash & Carry Principe. Inmiddels investeert men daarnaast ook volop in deliveryservices. Tot slot ontving de horeca- en eventmanager van het parlementsgebouw van Noordrijn-Westfalen de delegatie. Hier werd duidelijk dat groot belang wordt gehecht aan regionale producten, en tegelijkertijd nog kansen bestaan voor gezondere en duurzamere producten. De bedrijfskantine bereidt dagelijks maaltijden voor 1.000 medewerkers en ontvangt jaarlijks 60.000 bezoekers.

Metro