Header fallback 1

Mocca d'Or werft foodprofessionals op de basisschool

Misschien wel het best bewaarde geheim van Overijssel: de food-industrie. ‘Je hoort er weinig over, maar food is essentieel voor de economische groei en werkgelegenheid in deze regio’, zegt Wouter Jansen van Velsen, eigenaar van Mocca d’Or en voorzitter van de stichting Innofood. Hij vertelt over innovaties en de aanwas van food-professionals voor de toekomst.

ZON'zwolle juni 2019.JPG

​‘Wie Overijssel hoort, denkt aan agri. Groen, landbouw, melkkoeien’, zegt Jansen van Velsen. ‘Maar daar komt nog een stap achteraan. Namelijk wat we doen met de producten die van het land komen. De foodindustrie in het oosten produceert van alles. Van bier tot donuts en van koffie tot brood. De grootste donutbakkerij van Europa, Europastry, zit in Oldenzaal, bierbrouwerij Grolsch in Enschede en wij zitten met Mocca d’Or al bijna honderd jaar in Zwolle.’ 

Koffiekaas

De netwerkorganisatie van voedingsmiddelenbedrijven in Oost-Nederland Innofood bevordert samenwerking en innovatie tussen food-bedrijven. ‘Samen met Rouveen Kaasspecialiteiten heeft Mocca d’Or een ‘koffiekaas’ ontwikkeld. Hoe verzin je het, denk je. Nou, inderdaad. Dat hadden we nooit bedacht als we niet binnen Innofood elkaar opzochten. Innovatie ontstaat wanneer je meerdere disciplines of producten samenvoegt. De koffiekaas slaat aan op de Amerikaanse markt.’

Innofood

Innofood is mede-geïnitieerd door Oost NL, de ontwikkelingsmaatschappij van Oost-Nederland. ‘Oost NL is er van begin af aan nauw bij betrokken, door het leveren van kennis en netwerk. Een van hun adviseurs zit ook in ons bestuur’, zegt Jansen van Velsen. De snelgroeiende wereldbevolking en de behoefte aan gezond voedsel vragen om voedzamer eten en duurzame productie. Oost NL zet in op ecologisch houdbaar en robuuste landbouw- en voedselproductiesystemen. Om te voorzien in voldoende, gezond en maatschappelijk geaccepteerd voedsel, bereikbaar voor iedereen.

Human Capital

Naast innovatie is human capital een speerpunt van Innofood. ‘Net als iedere andere sector moet food investeren in de toekomst. Dat betekent niet alleen nieuwe producten bedenken, maar ook zorgen dat we genoeg mensen hebben. Nu en over tientallen jaren’, zegt Jansen van Velsen. ‘Daarom initieerde Innofood de ‘Ice Cream Challenge’. Groepjes basisschoolleerlingen uit groep zeven en acht werden uitgedaagd om zelf een ijsje te ontwikkelen. Ons doel: de jeugd interesseren voor de voedingsmiddelensector. TechYourFuture ontwikkelde een lesprogramma en begeleidde de challenge. Innofood investeerde met netwerk en financiën en de provincie Overijssel heeft gesubsidieerd.’ De winnende groep kreeg hun prijs uit handen van gedeputeerde Hester Maij en werd ten overstaan van een zaal met zo’n 120 ondernemers geïnterviewd over hun recept naar het perfecte ijsje. 

Studierichting

De inzichten die de kinderen – op deze jonge leeftijd – dankzij het project opdeden, beloven veel goeds voor de toekomst: ‘Als je iets wil bedenken, moet je samenwerken, want samen weet je meer dan alleen.’ En: ‘Er zijn veel verschillende werelden van techniek’. ‘Niet alleen de opgedane inzichten vind ik mooi, maar ook hoe de kinderen die vervolgens wisten te verwoorden op het podium – echt bijzonder!’ zegt Jansen van Velsen enthousiast. ‘Overigens ben ik ervan overtuigd dat er door dit project een zaadje is geplant bij de kinderen. Interesse voor een sector ontstaat al heel jong. Bovendien, al rond de leeftijd van 15 jaar moeten de meeste kinderen een studierichting kiezen.’

Behoud van mensen

Naast het aantrekken van toekomstige collega’s voor de foodsector, investeert Mocca d’Or in het behoud van bestaande collega’s. Toen de koffiebranderij aan de Zwolse Curieweg uit zijn jasje groeide, besloot het bedrijf niet te verhuizen maar op dezelfde plek te ‘vernieuwbouwen’.  ‘Het fietsplan’, noemt Jansen van Velsen de keuze om op dezelfde plek te blijven. ‘Veel van onze mensen komen met de fiets naar het werk. We wilden dat dat mogelijk bleef. Nieuwbouw in bijvoorbeeld de Flevopolder was goedkoper geweest, maar dat wilden we niet voor onze trouwe medewerkers. Het is niet alleen mijn bedrijf’, zegt de ondernemer, ‘Mocca d’Or is van al onze 75 medewerkers. Voor dat sociale aspect voel ik me verantwoordelijk.’ 

‘Bovendien willen we zelf ons team ook niet kwijt. Onze medewerkers hebben kennis die we niet zomaar bij andere professionals vinden. De manier van koffiebranden is
traditioneel en onderscheidend; we hebben een slow roast koffiebrandprocedure. En dan ook nog eens een ongelooflijk breed assortiment, waardoor we allerlei recepturen
hebben. Onze mensen weten precies hoe het moet. Sommige teamleden werken hier al veertig jaar. Zie die kennis maar eens over te brengen op een nieuw team.’
 

Duurzaam

Die maatschappelijk verantwoorde aanpak is ook terug te zien in de productie. ‘We produceren duurzaam. Dat betekent dat we gecertificeerde koffie gebruiken. Fair trade en biologisch. Goede omstandigheden voor de koffieboeren rond de evenaar en geen gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen’, zegt Jansen van Velsen. In het nieuwe pand zijn ook duurzame maatregelen getroffen. De meest opvallende is de inzet van SoundEnergy: dat bedrijf heeft een manier gevonden om industriële restwarmte in te zetten voor de temperatuur in het gebouw. ‘Zij zijn ook betrokken bij Innofood, want food is bij uitstek een sector met veel restwarmte’, zegt Jansen van Velsen. Ook sociale duurzaamheid heeft een aandeel. ‘Mensen met een Wajong-achtergrond verzorgen bijvoorbeeld het inpakwerk. Wij beperken de afvalstroom tot het minimum, door koffieblikken wel 120 keer te hergebruiken. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt reinigen de blikken en vullen ze opnieuw.’ 

artikel in magazine ZON'Zwolle, juni 2019