Duitsland

Export café: zakendoen in en met Duitsland

De grens is dichtbij, maar hoe steek je die succesvol over? Wist u dat Nederland vorig jaar voor 98,2 miljard euro exporteerde naar Duitsland? Duitsland is daarmee verreweg onze belangrijkste handelspartner. Zeker voor ondernemers uit Oost-Nederland; Duitsland is voor ons dichterbij dan de Randstad. Maar hoe makkelijk of moeilijk is het om de Duitse markt succesvol te betreden?

Tot de grootste knelpunten bij export behoren taal- en cultuurverschillen. Bij het zakendoen in Duitsland is de grootste valkuil hierin dat veel Nederlandse ondernemers denken dat zij de Duitse taal goed genoeg beheersen, en dat onze cultuur grotendeels gelijk is aan die van onze Oosterburen. Maar hoe ver kom je met roestig Duits dat je járen geleden hebt geleerd op de middelbare school, en zijn er niet meer (onzichtbare) cultuurverschillen dan je zou denken? 

Tijdens het Export Café op 19 september gaan we in op dit soort zaken. Drie sprekers met gedegen ervaring met de Duitse markt, taal en cultuur zullen hun ervaring delen in een interactieve setting. Na afloop van de drie presentaties is er uitgebreid gelegenheid om samen na te praten.

Sprekers

Kasper Maes
Kasper Maes is senior taaltrainer en consultant Duits bij Radboud in’to Languages, het expertisecentrum voor taal en communicatie in Nijmegen. Hij verzorgt taaltrainingen Duits voor diverse bedrijven en instanties. Zijn specialiteit zijn beroepsgerichte maatwerktrainingen, waarbij de deelnemers hun Duits in specifieke, relevante situaties kunnen verbeteren. Hij studeerde Duitse Taal & Cultuur en Filosofie in Nijmegen en Münster. Van zijn hand verschenen twee grammaticaboeken bij Van Dale: Van Dale Grammatica Duits en Van Dale Werkwoordgrammatica Duits.

Jochem Wolthuis
Jochem Wolthuis is agrofoodmakelaar voor Gelderland en Overijssel; zijn taak is om het Oost-Nederlandse bedrijfsleven en de Duitse afzetmarkt dichter bij elkaar te brengen. Jochem zorgt voor een betere informatievoorziening voor het Oost-Nederlandse MKB, ontsluiting van netwerken en verbinding met brancheorganisaties en kennisinstellingen. Daarnaast laat hij Duitsers kennismaken met de kwaliteit van Nederlandse producten.

Hans Brouwers
Hans Brouwers is HTSM-makelaar voor Gelderland en Overijssel, wat inhoudt dat hij het Oost-Nederlandse MKB en kennisinstellingen en de Duitse (afzet)markt dichter bij elkaar brengt. In Duitsland liggen kansen voor nieuwe producten, technologieën die inspelen op de uitdagingen die de Duitse markt kent. Hans houdt zich met name bezig met de thema’s Smart materials; ICT for HTSM; advanced manufacturing en high tech startups.

Startdatum
Einddatum
Locatie

WTC Arnhem Nijmegen in Arnhem

Interesse in deelname? Via de link hieronder is het mogelijk om aan te melden.