Oost NL

Customer Discovery Program

Je hebt een goed idee en je weet zeker dat jouw product of service de markt gaat veroveren! Het is immers innovatief en heeft grote maatschappelijk impact. Maar op zoek naar financiering krijg je steeds weer dezelfde vraag: welk probleem los je op in de markt en wie worden je eerste klanten?

In het Customer Discovery Program krijg je hier binnen 14 weken een antwoord op. Je gaat zelf op zoek naar het marktsegment waar je de meeste kans maakt op een succesvolle marktentree. Je houdt interviews om achter het klantprobleem te komen. Heb je na 9 weken het probleem in de markt helder, dan werk je aan een demo om je oplossing te toetsen.

Resultaten van het programma

Als je het programma succesvol doorloopt, dan heb je:

  • ontdekt wie jouw kernklanten zijn en wat hun probleem is;
  • gevalideerd hoe jouw oplossing dit probleem verhelpt;
  • gevalideerd hoe je in dit klantsegment je marktentree gaat maken;
  • commitment opgehaald van je eerste kernklanten;
  • een goede onderbouwing geschreven voor het ophalen van pre-seed of seed-money.

Opzet CDP

In het programma doen minimaal 6 en maximaal 10 ondernemers mee. Het bestaat uit 3 blokken: het 1e blok waarin je je interviews gaat voorbereiden. Een 2e blok waarin je die interviews uitvoert. En een 3e blok waarin je je oplossing gaat toetsen bij de groep die mogelijk als eerste gaat kopen. En waarin je daarvoor commitment ophaalt.

In het traject sluiten we zoveel mogelijk aan bij waar jij staat met je ontwikkeling. Ook al is het een groepstraject, daarbinnen is zeker maatwerk mogelijk.

Data

Deel 1 – marktverkenning en probleemvalidatie

10 januari, 9.30 tot 12.30 uur, fysiek, kick off

17 januari, 9.30 tot 12.30 uur, fysiek

24 januari, 9.30 tot 12.30 uur, fysiek 

31 januari, 9.30 tot 12.30 uur, fysiek

Deel 2 - veldwerk

Nu volgt de interviewperiode. Wekelijks is er op woensdag tussen 9.30 en 10.30 uur een moment om online in te checken en verslag te doen van de interviews.

Deel 3 – oplossingsvalidatie, demo, commitment

28 februari, 9.30 tot 12.30 uur, fysiek

6 maart, 9.30 tot 12.30 uur, fysiek

13 maart, 9.30 tot 12.30 uur, fysiek

20 maart, 9.30 tot 12.30 uur, fysiek

27 maart, 9.30 tot 12.30 uur, fysiek, afsluiting

Daarnaast bieden we iedere maandagochtend een online inloopspreekuur van 9.30 uur tot 10.30 uur. Je kunt daar al je vragen stellen en eventueel extra begeleiding aanvragen.

Alle bijeenkomsten vinden plaats in Apeldoorn, bij Oost NL, Laan van Malkenschoten 40.

Kosten

Het programma word je aangeboden door Oost NL. De trainers en begeleiders staan graag klaar voor ondernemers die ondersteuning kunnen gebruiken bij marktvalidatie. Daarvoor in de plaats vragen wij jouw aanwezigheid bij de plenaire sessies en jouw inzet en commitment.

Iets voor jou?

Herken jij jezelf in het volgende profiel? 

  • Je hebt een startup (minstens 50% van de tijd ondernemer) en je hebt een innovatie bedacht op het gebied van food, health, energy, tech, logistics of data.
  • Je product of service is in de ideefase, proof of principle- of proof of concept-fase.
  • Je hebt mogelijk een pre-seed of seed-financiering nodig.
  • Je kunt aanwezig zijn bij de plenaire sessies en een actieve bijdrage leveren.
  • Je kunt 25 uur in de week inzet leveren gedurende de looptijd van het programma.
  • Je staat open voor feedback.

Dan gaat het Customer Discovery Program je onbetaalbare wijsheid opleveren.

Aanmelden

Als je mee wilt doen stuur dan een mail naar tessa [dot] dijkgraaf [at] oostnl [dot] nl om je interesse kenbaar te maken.
Zij neemt contact met je op voor een intakegesprek.

Het Customer Discovery Program heette tot oktober 2022 Market Readiness Program (MRP) en is op een aantal onderdelen verbeterd.

Ervaringen van eerdere deelnemers

MaGie Creations: "In één woord fantastisch!"

De Nooij Stainless: "Iedereen die met aannames een markt betreedt zou mee moeten doen."

Battery Control Europe: "Ik dacht dat ik alles wel wist, maar kan het iedereen aanraden!’

Bouwpixel: "Zonder het programma waren we een andere weg ingeslagen.”

NovioCare: "Dankzij dit programma is mijn netwerk uitgebreid en verdiept."

OpenCommodities: "Mede dankzij MRP hebben we een investeerder gevonden."

Chief Happiness Consulting: "Superfan!"