Oost NL

Laad.nl

Er worden alleen al in Nederland jaarlijks zo’n 167 miljoen recreatieve fietstochtjes gemaakt. Dat we met zijn allen veel op de fiets zitten, moge duidelijk zijn. Dat daar dus op zakelijk gebied mogelijkheden liggen, lijkt evident. Maar: “Deze gigantische markt is vastgeroest”, stelt Wouter Terpstra van Laad.nl. “Wij proberen dat een beetje los te schudden.”

Laad.nl is bezig met het uitrollen van een compleet nieuw fietsnetwerk. In samenspraak met ondernemers en consumenten ontwikkelt het Harderwijkse bedrijf nieuwe routes om te fietsen. “Vroeger was het vaak zo dat een fietsroute niet in de buurt van winkels of horecagelegenheden lag”, zegt Terpstra. “Moest je een kilometer omfietsen om een kopje koffie te doen. Dat doen wij met ons netwerk anders.”  

Om de routes zo toegankelijk mogelijk te maken, biedt Laad.nl een oplossing voor ondernemers. Terpstra: “Ze kunnen een laadpaal voor elektrische fietsen bij ons aanschaffen. Zijn er dan fietsers die even hun e-bike of fiets willen opladen, dan kunnen ze tegelijkertijd even langs om wat te eten of te zien. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”

Fietsen 2.0

‘Fietsen 2.0’ noemt Laad.nl het en is zo’n groot succes dat een financiering uit Gelderland voor Innovatie nodig was om de groei bij te kunnen benen. “Je moet laadpalen produceren en verkopen, routes ontwikkelen… Dat kost geld en een bank die accepteert alleen leningen als je een trackrecord hebt. Dat hadden we nog niet. Oost NL had dat vertrouwen wel. En maar goed ook, want we willen uiteindelijk het grootste fietsplatform van Nederland worden.”

“Of ik nog een tip heb? Ja, ga fietsen op de Veluwe – dat blijft het mooiste stuk om een rondje te rijden.”