Header fallback 1

Indes

De wereld een beetje beter maken. Met dit nobele streven is Henk Janssen, directeur van het succesvolle Indes, in 1987 begonnen met het ontwerpen van producten voor in de zorg. Dertig jaar en meer dan honderden producten later heeft het Enschedese bedrijf met haar esense Power Assistsysteem een nieuwe innovatie. Dankzij elektrische aandrijving wordt fysieke belasting bij bijvoorbeeld het manoeuvreren van een tillift of het besturen van een rolstoel geminimaliseerd. Oost NL stimuleert de ontwikkeling van esense via een lening vanuit het Innovatiefonds Overijssel.

Wat doet Indes precies?
Henk Janssen, directeur van Indes BV: “Indes is ooit begonnen als designbureau met oplossingen en innovaties voor in de zorg. Ons eerste product was de Skwirrel, een elektrische rolstoel voor kinderen met een hoogteverstelling van laag bij de grond tot sta-hoogte. Daardoor werden jongetjes met spierdystrofie opeens een stuk mobieler, konden ze net als andere kinderen in de zandbak spelen. Prachtig natuurlijk. Anno 2017 maken we nog steeds dat soort producten, waarbij we echt kijken naar behoefte in de markt. We bedenken oplossingen waar een eindgebruiker gelukkig van wordt. ‘Creating products people rely on’ – dat zit in de genen van het bedrijf.”

Hoe kun je jullie nieuwe esense Power Assistsysteem het beste omschrijven?
“Een combinatie van lichte manuele kracht en actieve elektrische ondersteuning zorgt ervoor dat medische apparatuur met minder inzet van spierkracht mobiel wordt. In feite is het dezelfde techniek als die van e-bikes, maar dan gebruikt op medische producten. Tilliften, bijvoorbeeld. Maar ons mooiste voorbeeld is momenteel de WheelDrive. Wij vervangen reguliere rolstoelwielen door wielen die dezelfde aandrijving kennen als in een elektrische fiets. Je kunt je rolstoel met een beetje inspanning zelf rijden, of ervoor kiezen hem helemaal automatisch te laten voortbewegen.”

Wat is het maatschappelijk belang van Indes?
Sec gezien verbeteren we processen in de zorg. Het product is daar de drager in. Maar het gaat natuurlijk veel verder dan dat. Het is best een proces om te beseffen dat je als patiënt een hulpmiddel nodig hebt om te kunnen doen wat je wil doen. Het gebruik van een fiets is daar een mooi voorbeeld van. Als je om wat voor reden dan ook niet meer kunt fietsen - en dus een scootmobiel nodig hebt - is dat best heftig. In zo’n geval is een e-bike een prachtige tussenoplossing. Dat past in de filosofie van graceful degradation: veel patiënten kunnen op den duur steeds minder, maar willen nog zoveel mogelijk meedoen in de samenleving. Ze zoeken een product dat met hun mee-ademt. Als mensen in een rolstoel met WheelDrive gaan zitten, hebben ze binnen drie tellen een smile op hun gezicht. Bovendien verbeteren we producten in de zorg: dat kan op termijn zorgkosten verlagen.”

Wat hebben jullie met de lening vanuit Innovatiefonds Overijssel gedaan?
“Kijk, we zijn begonnen als een industrial designbedrijf, niet voor niets heten we ‘InDes’. Maar Indes heeft altijd een sterke technische inslag gehad. Dan moet je de techniek kunnen doorgronden en eigenlijk ook zelf maken. Daarom zijn we sinds de eeuwwisseling ook begonnen met het produceren van onze producten, voorheen hadden we daar externe partijen voor. We beslaan nu de hele keten: we zijn nu een innovatiebedrijf met eigen producten, die we, al dan niet met commerciële partners, zelf op de markt zetten. Daarvoor hebben we ook een nieuwe assemblage faciliteit opgezet. Daar was geld voor nodig. Het Innovatiefonds Overijssel, wat door Oost NL wordt beheerd, bood de oplossing via een risicodragende lening.”

Waarom zou je Oost NL aanbevelen?
“Ik ben enthousiast over Oost NL. Ze hebben een werkwijze waarbij een hoop gecontroleerd en gecheckt wordt, maar dat is voor een overheidsbedrijf alleen maar goed. Oost NL zit in het privaat-publieke domein, daardoor moeten ze ontzettend veel verantwoorden en in positieve zin merk je dat ook aan de aandacht voor goed management en goede borging van strategie.”

Video impressie