Oost NL

Huismerk Energie

Huismerk Energie is een kleinschalige en onafhankelijke energieleverancier. Huismerk Energie staat voor groen en dichtbij. Dit betekent dat het bedrijf zich richt op lokaal duurzame energie, rechtstreeks ingekocht bij onafhankelijke energieproducenten in Nederland. Direct contact met zowel de lokale producenten als klanten is tevens de kracht van Huismerk Energie.

Energie van de toekomst

“Onze filosofie is terug te brengen tot twee simpele woorden: groen en dichtbij.” Peter den Biesen, mede-eigenaar van Huismerk Energie, houdt het graag eenvoudig. Het Nijmeegse Huismerk Energie levert, gesteund door het Innovatie- en Investeringsfonds Gelderland, lokale, groene energie aan burgers en bedrijven in een poging de duurzaamheid op lokaal niveau te verbeteren. Want: “Waarom zou je groene energie ergens anders vandaan halen?”

Huismerk Energie levert groene energie uit de regio. Wat maakt het uit of mijn energie uit de buurt komt of ergens anders vandaan?
Peter den Biesen, directeur van Huismerk Energie: “Bij ons weet je zeker dat groene energie ook daadwerkelijk groen is. Dat komt omdat we inzichtelijk maken wat vaak helemaal niet zo inzichtelijk is: waar komt je stroom vandaan? Bij grote energiemaatschappijen is dat lang niet altijd even duidelijk. Wij proberen juist zo transparant mogelijk te werk te gaan.”

Maar stroom is toch gewoon stroom en gas toch gewoon gas?
Thuis of op kantoor merk je niet welke leverancier je hebt. “Energie is zoveel meer dan alleen het bedrag dat je per maand overmaakt aan je leverancier om gas of stroom te verkrijgen. Het grootste deel van de kosten zit in je verbruik. Als jij een contract afsluit met een energieleverancier, onderhandel je maar over een klein gedeelte van de totale rekening. De rest is belasting en accijnzen. Of je nu bij Nuon, Essent of Huismerk Energie zit, die bedragen blijven overal hetzelfde. Dan is het veel verstandiger na te denken over hoe jij met je energie omgaat. Wat kan er anders? Dat is nu precies wat Huismerk Energie probeert te doen.”

Energie is veel meer dan alleen het bedrag wat je maandelijks overmaakt aan de energieleverancier.

Hoe?
“Door zoveel mogelijk informatie over energie beschikbaar te stellen voor de klant. Wij hebben bijvoorbeeld een website waarop klanten tot op het kwartier kunnen zien hoeveel energie ze verbruiken. Als je per ongeluk de koelkast open hebt laten staan, waardoor het apparaat constant aan het loeien is, kun je dat direct zien. Interessant voor gezinnen, maar wat denk je van bedrijven? Als een medewerker ’s avonds nog even door werkt en alle lampen op de hele afdeling of zelfs in het complete gebouw staan nog aan, verbruik je onnodig veel energie. Daar denkt niemand echt over na. Maar als je weet hoeveel je precies te veel verbruikt en wat dat kost, krab je je als ondernemer toch even achter de oren.”

Informatie of niet, het maakt dan toch steeds niet uit of het lokale groene energie is of groene energie uit een andere provincie?
“Hoe dichter je energie bij huis brengt, hoe meer mensen rekening houden met energiebesparing. Tien jaar geleden was ik directeur van een decentraal energiebedrijf. Toen zag ik al dat als je lokaal energie opwekt, je veel meer gaat nadenken over het verbruik. Ik dacht toen al: het zou fantastisch zijn om daaraan een goede bijdrage te leveren.”

De sleutel is dichtbij de klant blijven.

Zo is, samen met je compagnon Loek Otters, Huismerk Energie gestart? 
“Dat was een heftige beslissing. Je begint in Nederland niet zo maar een energiebedrijf. De markt is volledig in controle van de ACM (het voormalige NMA, red.) en het Ministerie van Economische Zaken. Je moet een vergunning krijgen en dat is verre van eenvoudig. In feite moesten we, nog voor we überhaupt echt bestonden, op papier ons hele bedrijf al hebben gebouwd. We hadden dus al contracten met stroom- en gasleveranciers, maar wisten niet of het hele project doorgang zou vinden. Dat was echt een zeer spannende tijd. Gelukkig kwam eind december 2012 het verlossende woord, kregen we de vergunning en vanaf dat moment is Huismerk Energie gaan vliegen.”

Je begint in Nederland niet zo maar een energiebedrijf.

Jullie hebben in korte tijd zo’n 4.000 huishoudens en bedrijven gecontracteerd die gebruik maken van Huismerk Energie. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? Veel reclame maken jullie niet.
“Dat doen we bewust niet. We geven geen geld uit aan dure commercials, maar doen juist een beroep op lokale bedrijven en partners. Het persoonlijke aspect maakt ons uniek. We werken bijvoorbeeld nauw samen met installateurs van zonnepanelen. Naast een setje panelen, proberen ze ook Huismerk Energie te verkopen. Het werkt ook omgekeerd: de energiemeter op onze website is bijvoorbeeld ontwikkeld door een groep MKB-ondernemers uit de buurt. Zo stimuleren we werkgelegenheid en innovatie in de regio en helpen we elkaar. “

Hoe kregen jullie je eerste klanten?
“Dat waren letterlijk vrienden en familie. Vervolgens ga je eens praten met een adviseur en die kent weer iemand en die kent weer een bedrijf… Voor je het weet zit je in een olievlek. Mooi voorbeeld: we voorzien het voetbalstadion van AZ nu van energie. Dat was gewoon iemand uit mijn zakelijke netwerk. Het gaat haast alleen via mond-tot-mondreclame. Op die manier kunnen we ook die grote leveranciers bevechten: het marketingbudget dat zij hebben, hebben wij niet. Maar hierdoor kunnen we wel lagere tarieven aanbieden en zo direct het voordeel aan de klant geven.

Voor ons is het essentieel om dicht bij de klant te blijven. Ik heb bij mijn vorige werkgever gezien dat zij het contact met de consument volledig kwijtraakte. Dat doen wij echt anders. We willen flink groeien, maar het moet wel in een tempo dat voor de klant wenselijk is. Groeien we te snel, maken we gewoon pas op de plaats en passen we onze snelheid aan.”

Groeien we te snel, maken we gewoon even pas op de plaats.

Het Innovatie- en Investeringsfonds (IIG) van de provincie Gelderland, beheerd door Oost NL, wil jullie helpen met die groei.
“Dat is geweldig. Wij zochten een partner die dezelfde doelstellingen als ons heeft, een partner die begrijpt dat duurzaamheid op lokaal niveau moet worden geregeld. Met de provincie Gelderland als investeerder kunnen we aantonen dat we als energieleverancier echt op de goede weg zijn. Ze willen de duurzaamste provincie van Nederland worden. Gelderland is bezig met een energietransitie van fossiele brandstoffen naar duurzame bronnen als zonne- en windenergie Als de provincie dan investeert in ons bedrijf, is dat een erkenning. Geld is fijn en belangrijk voor de groei, maar het gaat om het einddoel: groene lokale energie opwekken.

Vroeger was energie van een groot bedrijf. Dat is allang niet meer het geval. Het Nieuwe Energie Bedrijf bestaat juist uit schakels in een keten. Het is de kunst die schakels op lokaal niveau zo goed mogelijk te laten samenwerken. Dan profiteren we daar allemaal van.”

Video impressie