Header fallback 1

Food Sense

Oost NL heeft haar belang in Food Sense, producent van onder meer het populaire Fred & Ed broodbeleg, verkocht aan Royal Smilde om de ambitie van een internationale doorbraak kracht bij te zetten. Royal Smilde uit Heerenveen is een internationale levensmiddelenproducent met een groot (distributie-)netwerk, goede infrastructuur en veel verkoopkracht. Oost NL is sinds medio 2014 aandeelhouder van Food Sense en heeft door een investering mede een nieuwe productlijn gerealiseerd bij de sociale werkplaats Wezo in Zwolle.

Pieter Rhemrev, manager van de business unit Capital van Oost NL, kijkt terug op een goede samenwerking met Food Sense. ‘Food Sense is een prachtig bedrijf, met mooie producten en een maatschappelijk verantwoorde filosofie. We hebben van dichtbij meegemaakt hoe hard de mensen van Food Sense hebben gewerkt. Agro-Food is de kracht van onze regio. Samen met de ondernemer hebben we het bedrijf naar haar huidige marktpositie gebracht. We zien nu dat Royal Smilde als een grote sterke speler in de lastige retailmarkt Food Sense kan laten uitgroeien tot internationale speler van formaat. Daarmee zit onze taak erop. Het geld dat we verdienen met deze verkoop gebruiken we om opnieuw te investeren in kansrijke bedrijven, die de regionale economie en werkgelegenheid in de provincie verder stimuleren.’

Karin Löwik, DGA van Food Sense: ‘Om als kleine speler een rol van betekenis te kunnen spelen in de grote retailmarkt, hebben we een strategische samenwerkingspartner nodig. Samen met Oost NL is gezocht naar een grote speler in de foodmarkt, die naast omvang, ook over de benodigde infrastructuur, distributiekanalen en salespower beschikt. Uiteindelijk is die partij gevonden in Royal Smilde. We zijn dankbaar voor de kansen die we kregen door onze voormalige aandeelhouders. We hopen onder de paraplu van Royal Smilde een volgende groeistap te kunnen maken en onze internationale ambities te verwezenlijken.’

Fred & Ed: al 14 jaar een begrip op tafel

Food Sense wil het met haar Fred & Ed broodbeleg en dranken weer leuk maken aan tafel, zodat kinderen met plezier hun boterhammen opeten. Karin Löwik, die in 2003 samen met Wouter Pol Food Sense heeft opgericht: ’Wij zijn zelf ouders. Wij weten hoe belangrijk eten voor kinderen is. Maar eten is meer dan alleen voeden. Het is ook een moment van samen zijn, aandacht voor elkaar te hebben, samen te genieten en te delen. Want als het leuk is, eten kinderen goed. We zijn blij dat we daar als Food Sense al veertien jaar een rol in kunnen spelen.’

Over Royal Smilde

Royal Smilde is een vooraanstaand producent van voedingsmiddelen. Hoogwaardige grondstoffen, halffabricaten en eindproducten vinden via afzetkanalen als ambachtelijke bakkerijen en slagerijen, foodservice en retail hun weg naar de consument. Royal Smilde streeft klanten succesvol te laten zijn en voelt zich verantwoordelijk om gezonde en veilige voedingsmiddelen te produceren. Dat doen ze op een duurzame en verantwoorde wijze. De kernwaarden van het familiebedrijf Royal Smilde zijn: kwaliteit en continuïteit. Dat zijn de belangrijkste basiselementen van het succes. Zo is Royal Smilde al anderhalve eeuw een internationaal begrip in voedingsmiddelen.