Oost NL

Ferm RFID

Systeemintegratiespecialist en kennisleverancier FERM RFID Solutions BV wil in samenwerking met zijn Italiaanse technologieleverancier de markt veroveren met een nieuw soort RFID-tag. De tag is aanzienlijk beter detecteerbaar, is hittebestendig en milieuvriendelijk. Hiermee biedt deze RFID-tag veel nieuwe logistieke toepassingen, zoals in de mode industrie, bij wasserijen, betaalsystemen en zelfs in de productie van autobanden.

Ferm RFID Solutions volgt niet de makkelijkste weg

Marc Flederus en Jos Uijlenbroek zijn al 25 jaar vrienden en de oprichters van Ferm RFID Solutions uit Zaltbommel. Met hulp van Oost NL willen ze ervoor zorgen dat fabrikanten via hun RFID-oplossingen hun producten altijd en overal kunnen volgen, van autoband tot T-shirt.

Jullie waren al vrienden voordat jullie met Ferm RFID Solutions startten. Dat is een grote stap, want als het zakelijk mis gaat, kan dat ook het einde van een jarenlange vriendschap betekenen.
Marc Flederus: “Jos en ik kennen elkaar al 25 jaar. We gingen als gezinnen al gezamenlijk op vakantie en werkten beiden bij Cap Gemini. Als zakenpartners sta je anders ten opzichte van elkaar, maar we hebben nooit getwijfeld samen te starten. We wisten dat het kon misgaan en zelfs onze vriendschap kan kosten. Als je zo nauw samenwerkt, moet je blind vertrouwen in elkaar hebben en de discussie niet uit de weg gaan.”
Jos: “Marc en ik zijn soms ook net een getrouwd stel. We delen het bed niet, maar verder zien we elkaar vaker dan onze eigen vrouwen. We kunnen ook ergere discussies hebben dan een echtpaar. Een ding is heel belangrijk: je moet alles met elkaar delen.”

Als je nauw samenwerkt moet je blind vertrouwen in elkaar hebben

Jullie ontwikkelen ook gespecialiseerde Radio-frequency identification-tags. Wat maakt jullie RFID-tags bijzonder en hoe zijn jullie op het idee gekomen?
Jos: “RFID-tags zijn kleine zenders waarop informatie kan worden opgeslagen. Wanneer ze in het leesveld van een reader komen kun je ze van afstand inlezen. Je kunt het vergelijken met de streepjescode. Een RFID-tag kun je echter van veel grotere afstanden inlezen en ook verwerken ín producten. Onze RFID-tag is onder meer bijzonder omdat hij beter detecteerbaar, hittebestendig en milieuvriendelijk is. Hij is daardoor toepasbaar in veel uiteenlopende producten.”

Marc: “Ik ben al sinds 2001 betrokken bij RFID-trajecten via mijn toenmalige werkgever Cap Gemini. Zo zijn we in contact gekomen met een partner in Italië die deze techniek had ontwikkeld. Een uniek product, dat we graag verder wilden ontwikkelen. Het is ons gelukt die techniek over te nemen.”
Jos: “Bij Cap Gemini waren we meer een nummer. Het heeft bij ons altijd gekriebeld om een keer voor ons zelf te starten. Daar hebben we het vaak over gehad. We vroegen ons af: is dit het nou? We zouden ons voor het hoofd hebben geslagen als we hiermee niet waren gestart. Het ergste dat ons kan gebeuren, is dat we failliet gaan. Als dat gebeurt, hebben we het in ieder geval geprobeerd en moeten we concluderen dat we geen ondernemers zijn.”

De innovatiekracht van het mkb is veel groter

Consultant bij een groot, gerenommeerd bedrijf als Cap Gemini is toch heel wat anders dan het ondernemerschap met een onbekend bedrijf waar je er met z’n tweeën voor staat.
Jos: “Cap Gemini is een grote naam. Op basis van die naam kreeg je als medewerker veel voor elkaar. Nu zijn we nog niemand, maar lukt het ons toch om met onze RFID-oplossingen bij de directie van een grote autofabrikant als Pirelli aan tafel te komen. Gewoon omdat het een goed product is. Dat vind ik zo gaaf.”
Marc: “Ik vind het heerlijk dat ik van die interne politiek af ben. Ik wil buiten zijn, me met ontwikkeling en innovatie bezig houden. Dat kan nu. Al had ik bij innovatieve trajecten bij Cap Gemini wel honderd man onder me waar ik veel aan kon delegeren. Als ik nu een proef wil doen met een antenne, schroef ik hem zelf in elkaar.”

Onze RFID-tag is beter detecteerbaar, hittebestendig en milieuvriendelijk

Bij grote bedrijven binnenkomen is een, maar tot een deal komen met dergelijke ondernemingen lijkt een stuk lastiger.
Jos: “Dat klopt. En mede door de crisis blijven we bij veel grote bedrijven in de ballonfase zitten. Het zijn allemaal pilots en testen. Dat is wel eens zwaar. We kunnen ook niet blijven wachten op de grote jongens en gaan ondertussen verder met kleinere bedrijven. Onze tags worden nu toegepast bij Roline, een bedrijf in vrachtwagen- en busbanden. Zij produceren geen 6 miljoen banden per jaar zoals Vredestein. Maar op korte termijn kunnen we beter tien kleine partijen hebben, dan wachten op die ene grote.”
Marc: “De innovatie kracht van het mkb is veel groter. Grote partijen zijn vaak heel voorzichtig. Bij het mkb is het: geloven we erin, dan doen we het. Bij een Pirelli moeten we gewoon wachten tot zij er klaar voor zijn. Dat kunnen we toch niet versnellen.”
Jos: “Ik ben er af en toe wel klaar mee om elke twee maanden weer bij een grote bedrijf aan tafel te zitten en weer te testen. Maar die inspanningen gaan hun vruchten een keer afwerpen. En dan doen we wel die 6 miljoen tags. Dat vertrouwen heb ik.”

Er bestaat een enorme behoefte aan het tracken en tracen van producten

Hoe zien jullie de toekomst van Radio-frequency identification (RFID)?
Marc: “In 2008 dachten we echt: dit wordt het jaar van de doorbraak van RFID. Als eeuwige optimist roep ik dat ook nu. Ik zie dat de tags in steeds meer industrieën worden toegepast, zoals bijvoorbeeld de fashion-industrie. In modewinkels hebben ze geen idee welke kledingstukken in de winkel hangen. Als een rood jasje is gestolen, hebben ze daar geen weet van. Dat weten ze pas zeker als ze de hele winkel met de hand hebben gecontroleerd. Met behulp van een RFID-tag heb je die informatie in een handomdraai. Er bestaat gewoon een enorme behoefte aan het tracken en tracen van producten. De ontwikkeling van RFID is niet meer te stoppen. “
Jos: “We geloven heilig in RFID en hebben heel veel ideeën waarin RFID toepasbaar is. Maar het is nu zaak van de testfase naar de uitrol te krijgen. Dan kunnen we daar heel veel geld mee verdienen.”

Oost NL heeft ons geholpen van Ferm een echt bedrijf neer te zetten

In hoeverre heeft het financieringstraject met Oost NL jullie geholpen om helder te krijgen waar jullie met Ferm RFID Solutions naar toe willen?
Jos: “Dat traject heeft ons erg geholpen. Toen we met Oost NL gingen praten, hadden we geen sluitend business verhaal. Dat maakte het proces ook moeizaam.”
Marc: “Wat daarbij meespeelde, is dat we in een eerder traject door een andere investeerder werden besodemieterd. Dat heeft ons extra behoedzaam gemaakt.”
Jos: “Maar we zijn er goed uitgekomen. We hebben een goede deal gesloten met Oost NL en de vrijblijvendheid is uit ons bedrijf. Dat was nodig. Met Oost NL hebben we nu goede, open discussies. Oost NL heeft ons geholpen van Ferm een echt bedrijf neer te zetten, dat het in de toekomst met RFID helemaal kan maken.”

Video impressie